Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

sarktibsi

Idézetet írta: Robsy1 Dátum 2025 június 28, 06:48Van egy olyan Robsy megoldási lehetőség is, hogy készítesz egy encoder A,B/analóg +-10V átalakítót, ami 1mV/rpm-re van kalibrálva. Utána pedig ezt egy Neked tetsző multiméterrel kijelzed DC 20V-os méréshatárban. Ha a részletek is érdekelnek, tudod az elérhetőségemet.



Azt én is megtudom csinálni (remélem) , hogy a PLC-re rákötöm az encodert majd az analóg kimeneten kiadja a +10-10 v-os analóg jelet , ez csak programozás kérdése. Mindenesetre egy próbát megérne.

sarktibsi

Nyomógombokat kell cserélnem egy DRO-ban. Az lenne a kérdésem a képen látható gombok milyen minőséget képviselnek? Gyakorlati tapasztalat stb.

Van egy másik projektem is ezért sokat kellene rendelnem nem szeretnék mellélőni.

Ennek a kijelzőnek az a lényege , hogy egy külső eszközről is lehet majd nullázni , útadatokat beírni , persze hagyományos módon is fog működni.






TBS-TEAM

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 30, 10:40Nyomógombokat kell cserélnem egy DRO-ban. Az lenne a kérdésem a képen látható gombok milyen minőséget képviselnek? Gyakorlati tapasztalat stb.


Ázsiacentert engedd el.
Mik a méretek?
IP védetség?
NO kontakt?
József

sarktibsi

Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 június 30, 14:55Ázsiacentert engedd el.
Mik a méretek?
IP védetség?
NO kontakt?

Nem az Áziától rendelném , csak onnan fotóztam. Van olyan hely ahol 20 db felett már egészen megfizethető.

IP=40 az már megfelelne.

Alaphelyzetben nyitott kell.

A lényeg , hogy rövid legyen (a hosszúak nem férnek el) az átmérő csak másodlagos D12 , D13 ,D14

Vetesi75

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 30, 20:43Nem az Áziától rendelném , csak onnan fotóztam. Van olyan hely ahol 20 db felett már egészen megfizethető.

IP=40 az már megfelelne.

Alaphelyzetben nyitott kell.

A lényeg , hogy rövid legyen (a hosszúak nem férnek el) az átmérő csak másodlagos D12 , D13 ,D14
Az eredeti paneljén milyen gombok vannak? Nem beszerezhető?

Gabci

#52715
Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 június 24, 19:33Egy digitális fordulatszámérőre lenne szükségem , valaki tudna ajánlani.

Ami fontos: min. 12mm es számok , 0-5000 ig mérjen , az előre és hátraforgást megtudja különböztetni mondjuk hátraforgáskor kirak egy minusz jelet , gyors reakció idő.
Egy encodert szeretnék rákötni.

Eddig én nem találtam.
OK, akkor kell egy enkódert keresni, minden kukában lesz.. (nekem is van sztem, meg kijelző is talán.. hozzá)

Akkor ilyesmi kell neked... ahha..

Enkóder azért fog kelleni, mert pl csak egy db induktív, vagy optikai érzékelő, nem tud irányt érzékelni. Kettő már igen..
És a kapható kijelzők rendszerint csak  fok, fordulat számlálók.. megszámolják az enkóder által adott impulzusokat.
A fordulatszám / RPM. viszont idő alapú (ez a te problémád) tehát időalap is kellene..) Ez nem minden kijelzőben van. Egyszerűen csak számolják az impulzusokat, ebből pozicíót, szöget, távolságot. De időt (gyorsaságot)  nem. Valóban.. - mert tudnia kellene időalappal számolni.

Tehát ezzel gondod lesz. (de ezek után már talán tudod mit kell keresni) rpm kijelzőt.
Majd ha lesz, akkor hozzávaló enkódert. (több féle van)
Más megoldás Arduinoval, egy soros kijelzővel és egy enkóderrel, vagy...  Fordulat érzékelő (kerék - ABS - vagy motor) szenzor vagy főtengely, vezérműtengely jeladó) Ezek is tudnak irányt... De akkor programozni kell.

sarktibsi

Idézetet írta: Vetesi75 Dátum 2025 június 30, 22:23Az eredeti paneljén milyen gombok vannak? Nem beszerezhető?

Igazából még nem néztem utána  azt a megoldást hagynám legvégső esetre.

Nekem nem sürgős a dolog úgyhogy futok még pár kört. :ba

pacman123

#52717
Sziasztok!

/jó régen jártam itt, annyira hogy még a régi fórumra mentem  :o /

Kis útmutatás/s3ggberúgás jönne jól, alumínium marása ügyében. Egy saját magam építette CNC-m van, rétegeltlemez-vázas, annyira van masszív amire terveztem (fa marása), meg sárgaréz lemezbe gravíroztam még szöveget (szomorú projekt volt: sírfelirat :( )

Eddig jól  működött a történet, hozta azt amit elvártam tőle. MOst viszont megkértek, hogy felspécizendő e-roller vezérlődobozának a hűtőbordáit csináljam meg. 10mm vastag alu lemez, abba bordákat marni (5 mm mélyen, 5mm szélességben), és viszlát. De mivel megvan a vezérlő rögzítöfurat kiosztása, akkor azt is bemarom.

Ígyhát a Vectric féle VCarve Desktop cuccal elkészült ez a marási terv:

2D nézet, 3D előnézet

A szélessége/hosszúsága ennek a kis bordának: 82x182 mm.

Van több méretben 4 élű fémmarószáram, ilyenek. Gondoltam az 5mm-es átmérőjű jó lesz a "pocket" marásra (a csavarhelyek), meg a borda marására (profile marás)is. Ezekkel a beállításokkal küldtem rá, először a pocket marással, a csavarhelyeket kimarni:

5mm, 4 élű "Endmill" maró beállításai

Még valami: ezt a pocket marást az 5-ös maróval 12 mm átmérőben, 6mm mélységben, 2 lépésben (3-3- mm fogás) csináltam,. Ez is lehet hogy sok volt?

Eredmény  :(

Kép1, Kép2

Az első csavarhely még jó is lett, de aztán - gondolom a helytelen beállítások miatt - beletapadt az anyag, és hát leginkább csak kente az alut, nem marta.

Az alapkérdésem végtelenül egyszerű, nem tudom a válasz is az lesz-e: mit b***tam el?

- Sok a fordulat/előtolás?
- Kevés?
- Sok a vágóél? Vagy a 4 vágóélhez képest sok/kevés a fordulat/előtolás?
- Egyáltalán: ezzel amaószárral lehet jól alut marni?
- Kell neki valami "kenőanyag", hűtés? Nagyon ugye nem tudom agyonlocsolni, merthát a rétegelt váz ... de ha kell a locsolás neki, akkor gondolom ezt a projektet felejtsem is el (?). Vagy ha "alápelenkázom" valahogy a maróasztalt, és ha nem is locsolva, de folyamatosan sprickolva megléphető a feladat?

Van még egy ilyen marószáram, 1 élű, 4mm átmérőjű. De gondolom mivel ezt plexi meg fa marására tervezték, az alura felejtsem el.

Esetleg fontos infók még a gépről: a marómotor 3000-24000 rpm között tud dolgozni. Maga a gép üzembiztosan, lépésvesztés nélkül max. 1000-1200 mm/min előtolást tud (tudom nem sok, alultervezett a léptetőmotor ehhez a vázsúlyhoz). Keményfát jó Freud marószárral már martam 1000 mm/min előtolással, az nem volt gond és pontos és szép is lett. Akkor már csak a gép ezen adatai alapján: annyi az esélyem, mint a háromlábú süninek a hatsávos autópályán?

Bocs a sok sügér kérdésért, alut még sosem martam, csak videón csodáltam meg az ipari gépeket, hogy miket tudnak. Ez itt pl nem is locsol semmit rá, de nyilván az előtoilás/fordulatszám/marószár teszi ezt lehetővé (?).

Csak gondoltam óvatos beállításokkal az enyim is tud egyszerűbb alumarásos dolgokat.

Köszönöm hogy végigolvastad!

TBS-TEAM


Aluminiumhoz való marószár kell, általában 2-3 élű.
Petróleum permet csodákra képes.
József

D.Laci

Az egyélű maróval mard.
Alumínium megmunkálásához a kenés elengedhetetlen.
Petróleum permet, WD-40, ha más nincs kéznél szappanos víz, akár töményen folyékonyszappan, szokták még denaturáltszesszel de azt nem ajánlom.
Lényegében mindegy csak kenje, nem a hűtés a lényeg, mert ha a forgács nem tud összetapadni akkor nem nagy hő keletkezik, meg a kenőanyag is elviszi azt a hőt. Egy kevés levegő is sokat segít a forgács eltávolításában.


 

Idézetet írta: pacman123 Dátum 2025 július 06, 10:52Sziasztok!

/jó régen jártam itt, annyira hogy még a régi fórumra mentem  :o /

Kis útmutatás/s3ggberúgás jönne jól, alumínium marása ügyében. Egy saját magam építette CNC-m van, rétegeltlemez-vázas, annyira van masszív amire terveztem (fa marása), meg sárgaréz lemezbe gravíroztam még szöveget (szomorú projekt volt: sírfelirat :( )


Vetesi75

Idézetet írta: pacman123 Dátum 2025 július 06, 10:52Bocs a sok sügér kérdésért, alut még sosem martam, csak videón csodáltam meg az ipari gépeket, hogy miket tudnak. Ez itt pl nem is locsol semmit rá, de nyilván az előtoilás/fordulatszám/marószár teszi ezt lehetővé (?).

Köszönöm hogy végigolvastad!
Szia!
A bemutatóvideókhoz természetesen úgy választják meg az eszközöket, hogy ne legyen menet közben fennakadás. Vonatkozik ez nem csak a szerszámra , gépre, hanem az alapanyagra is. Nem mindegy, hogy egy szinte ötvözetlen villamosipari alut vagy egy erősen ötvözött rep/járműiparit munkálnak meg. Teljesen másként viselkednek forgácsolási szempontból. Az sem mindegy, hogy külső kontúron kis oldalfogással palástmarnak, ahol el lehet dobatni a forgácsot vagy egy szűk üregben süllyesztik, ahonnan valamilyen módon elő kell segíteni a forgács távozását. Arról sincs információ, hogy történik-e az orsón/szerszámon keresztül levegőáramoltatás és/vagy minimálkenés.
Estedben a szerszámra való felrakódás elsősorban a hűtő/kenő segédanyag hiányára vezethető vissza. A vágósebesség-előtolás páros megfelelő lehetne az aluhoz való szerszámmal. A 3mm fogást kicsit sokallom a kb. 50N forgácsolóerő miatt, de Te ismered a géped deformációra való hajlamosságát...
A használatba vett "HRC45" maró acélhoz való. Alkalmas alumínium megmunkálásához, de koránt sem az ideális szerszám. Tompább a vágóél, kisebb a homlokszög, ebből kifolyólag nagyobb lesz a fajlagos teljesítményigény, vele együtt a hőfejlődés is, így még inkább igényli a hűtés-kenést. Ráadásul vaskos kialakítása és a több vágóél miatt kicsi a forgácstere, ezért szűk helyen feltétlen meg kell oldani a forgács eltávolítását. Kb. egy "feszítettebb", acélhoz való paraméterekkel és intenzív folyadékhűtéssel nem szokott rosszul viselkedni. (Mivel keveset dolgozom aluval, azért én nem is nagyon tartok hozzá való szerszámot, azzal marom, ami kéznél van és rendszerint ez a fajta maró jön elsőként számításba, mert a HSS készletem már eléggé ritkás...)

koferi

Mikor én elkészítettem a CNC gépemet és elkezdtem alut marni hasonló eredményre jutottam. 2.4 kW 24000rpm marómotorral néhány másodperc alatt olvadt rá az alumínium az Aliexpresszen vásárolt, alu marásra hirdetett 3 vagy 4 élű marószárakra. ha kentem petróleummal akkor kissé tovább húzták.
Sok kísérletezés után sem jutottam sokkal előrébb.
Vettem egyélű DATRON marószárat és a helyzet gyökeresen megváltozott. Petróleummal kenve, kezdetben ecsettel vagy akár anélkül is tökéletes lett az eredmény, még egyszer sem olvadt rá az alu, pedig már évek óta sokat martam. Ezek a marók élesek, majdnem mint egy szike. Az acél marők nem ennyire és nagy fordulaton sok hő keletkezik. Alacsony fordulaton el lehet velük játszani, de erre ezek a marómotorok nem képesek.
Elsőre nem mennék 1mm fogásmélység fölé. Ha nem elég merev a géptest akkor nem lesz egyenletetes a mart felület, mert a vágóél munka közben elhúzza a főorsót és az egész beremeg. Ha szép egyenletes akkor lehet növelni a fogásmélységet.

RJancsi

Sziasztok! Kompresszor zavarszűrésben kérem tanácsotokat. Haladva a korral (és mert a régi Einhell kompresszorom leégett) vettem agy Parkside "csendes" kompresszort a lézervágómhoz (is). Az a gondom vele, hogy amikor elindul egyszerűen lefagy tőle az asztali PC ami a lézert vezérli, amikor folyamatosan megy akkor meg a léptető motorok "rángatóznak", időnként megállnak pár pillanatra vagy többet lépnek a kelleténél (ferde vonal vagy görbe helyett fűrész mintát éget a lézer). Ha kihúzom a kompresszort a konnektorból helyreáll a béke, minden tökéletesen működik csak levegő nélkül ugyebár több a füst és kevésbé hatékony a vágás. Mivel a garázsban 3 fázis van, kipróbáltam másik fázisba dugni a kompresszort, de ugyanúgy bezavar, gondolom vagy a levegőben vagy közös földelésen/nullán keresztül szórja a zavarjeleket. Mit javasoltok mit lehetne tenni (a kompresszor kihajítása és új vétele nem játszik...)

JZoli

Idézetet írta: RJancsi Dátum 2025 július 11, 13:45Sziasztok! Kompresszor zavarszűrésben kérem tanácsotokat. Haladva a korral (és mert a régi Einhell kompresszorom leégett) vettem agy Parkside "csendes" kompresszort a lézervágómhoz (is). Az a gondom vele, hogy amikor elindul egyszerűen lefagy tőle az asztali PC ami a lézert vezérli, amikor folyamatosan megy akkor meg a léptető motorok "rángatóznak", időnként megállnak pár pillanatra vagy többet lépnek a kelleténél (ferde vonal vagy görbe helyett fűrész mintát éget a lézer). Ha kihúzom a kompresszort a konnektorból helyreáll a béke, minden tökéletesen működik csak levegő nélkül ugyebár több a füst és kevésbé hatékony a vágás. Mivel a garázsban 3 fázis van, kipróbáltam másik fázisba dugni a kompresszort, de ugyanúgy bezavar, gondolom vagy a levegőben vagy közös földelésen/nullán keresztül szórja a zavarjeleket. Mit javasoltok mit lehetne tenni (a kompresszor kihajítása és új vétele nem játszik...)
Szerintem valamilyennullátmenet kapcsolóval kellene kapcsolni azt a kompresszort, akkor nincs indításkor olyan nagy tranziens!

TBS-TEAM

József