Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

000000000

Na jó.  
Eltér a jelenleg gyártott motorok millióitól, és működik. Ebben hasonlítanak...
Watt idejében pl szabadalom védte a forgattyús hajtóművet, muszáj volt feltalálnia a bolygóművet, hogy feltalálhassa a gőzgépet...

000000000

A magyar hajtókarnélküli motort a hetvenes évek elején Terplán Sándor és Vígh Endre készítette.A motor jelenleg a győri egyetem laboratóriumában található.Fekvő 8 hengeres.

msas

O.K. Nem kötözködni akartam.

000000000

Én se vitaindítónak szántam :)
Megyek a 60-i talitopicra  :)

000000000

Terplán nem a Zénó fia??? Terplán Zénó volt a bolygóműves hajtómú "atyja"

svejk

Mesélj még róla, vagy adj iránypontot a kereséshez. A "Terplán Sándor" keresőszóra nem kaptam értelmes találatot. :(

TROMF22

Ezt a képet találtam egy másik fórumon a Győrben kiállított motorról.http://cnctar.hobbycnc.hu/TROMF22/INFO_csomag/TV_motor.jpg" border=0>

PSoft

 
"Kényszerbontáson" az asztalomon egy http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9069.JPG" TARGET=_fnew>Bautz AC szervómotor.
A vezérlője,hővédelem hibával nem engedi a motort tovább pörögni.
A motoron a stekkerben mérve a beépített hővédelmet,Ohm méréssel,4,5-4,8 Ohmot mutat a műszer.
Ugyanilyen,másik(működő) Bautz motor beépített hővédelmét mérve,az Ohm mérés,0.0 értéket mutat.
 
Kezdődjék a motor bontása,a motor http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9092.JPG" TARGET=_fnew>hátoldala,a jeladó felől.
A jeladó forgórészét,két,összekontrázott anya rögzíti a motor tengelyvégén.
Az anyákat eltávolítva,lehúzható http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9073.JPG" TARGET=_fnew>a kis forgórész a tengelyről.
A http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9079.JPG" TARGET=_fnew>hátsó pajzs négy csavarjának kivétele után könnyedén lehúzható a pajzs,csak a tömítésként beépített nagy átmérőjű O-gyűrű szorítását kell leküzdeni.:)
Elöl,a hajtás oldalon szintén négy csavar a pajzsban.
Elöl is tömítő O-gyűrű.
 http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9084.JPG" TARGET=_fnew>A hajtás oldal irányába,a megszerelt első pajzzsal együtt,kihúzható a forgórész a motortestből.
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9085.JPG" TARGET=_fnew>A jeladó ház fedelében,az "aprólék",amire persze majd szükség lesz a motor összerakásakor.:)
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9090.JPG" TARGET=_fnew>Szép,és igényesen kialakított tekercsfej.
 
És,akkor vissza a bontás tulajdonképpeni okozójára,a hővédelemre.
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9092.JPG" TARGET=_fnew>A jobb oldali(jeladós)stekkerben a kétdb.,fehér színű vezeték,ami a hővédelem két vezetéke.
A hátsó tekercsfejbe "bevarrt"és a tekeccsel együtt impregnált,lakkozott http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9080.JPG" TARGET=_fnew>hővédelemhez csatlakozik.
A fej lekötés megbontása után,látható,hozzáférhető a hővédelem,http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/IMG_9078.JPG" TARGET=_fnew>de csak....ennyire.:(((
 
Tovább,csak a tekercsfej roncsolásával lenne bontható,a bandázs,és a lakkozás igen erősen a helyén tartja azt a kis "vackot".:((
Pedig,jó lett volna "kibányászni" a tekercsfej szorításából,így csak saccolni tudom a paramétereit,hőfok értékét.:(
 
A "végső megoldás",valószínű az lesz,hogy....
A régi,"elműködött" darab marad ott a helyén,ahova a tekercselő "bevarrta".
Az újat meg,"hozzávarrom" valahova a tekercsfejhez.:))
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Boncol%e1s/Boncol%e1s_Bautz_AC_servo/" TARGET=_fnew>Még pár kép,a szétszedett Bautz motorról.
 

Révész Richárd

Nocsak nocsak.Ezek után a HBB Szervíz helyett Hozzád kűldjem a motorokat?
[#nyes]

PSoft

 
Ahogy gondolod!
 
Tudok vállalni,úgy heti....hatot-nyolcat.:)))
Aztán majd,...megegyezünk.
[#nevetes1][#crazya]

Lőrincz Tibor

A régi kérdés : ki lehet húzni büntetlenül a forgórészt a motorból?

Szalai György

A motorgyártó F szigetelés hőállósági osztályt (155C fok 20 000 órás élettartamra.) és egy 135C fokos nyitó érintkezős hő kapcsolót említ.
A hő kapcsoló élettartamáról sajna nem esik szó. (Emlékeztet a harmincezer üzemórás Led fényforrásba beépített kétezer órás kondenzátorra.)
De kérésre beépítenek pl. PTC ellenállást is.
A forgórészre neodimium-vas-bór mágnest említenek.

svejk

Én csak régebbi léptetőmotoroknál, tárcsamotoroknál tapasztaltam a lemágneseződést.
Valószínű a vasmentes forgórészűek is ilyenek, de olyat még nem kellett ilyen szinten szétszednem.
Ezek ྌ-90 évek közötti gyártásúak voltak.
 
Szerintem ezek az AC servok modernebbek, Yaskawát sokat csapágyaztam már, nem volt gond.

svejk

Én nagyon meglepődtem mikor meghallottam, hogy ezen neves motorgyártó is alkalmazza ezt megoldást.
A múltkor pedig hogy szidtam a kínai mérnököket Zzrash fúrógépe kapcsán... :(

r2u4n063m

A kínaiak legalább nem öntötték körbe gyantával, csak egy fehér, textilüveg csővel volt burkolva [#kacsint]