Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Farkas Ádám

Indította gaben, 2025 február 26, 08:00

Előző téma - Következő téma

svejk

Átmérő, hossz, anyja neve két példányban?

Farkas Ádám

16/4-es, anyja neve: Orsós Bolárka
teljes hossz 250mm, kuplung:alu fémmembrános átm:32 hossz:60
 
(másodpéldány)
16/4-es, anyja neve: Orsós Bolárka
teljes hossz 250mm, kuplung:alu fémmembrános átm:32 hossz:60

svejk


svejk

Akkor "hegymenet" 200 W-os Yaskawával 1:1,5 lassító.
400 W-ossal 1:1,1 lassító, tehát mehetne direktbe.

Sz.József

Lakhelye, hol született, évi fizetése...
De ki az az Évi?...

svejk

Nem jó, elb@sztam, vedd semmisnek az #598-at.

svejk

Tehát "hegymenetben" 200 W-os Yaskawával 20 mm széles, átm. 20 és 36 mm-s kerekekkel 1:1,6 -os áttétel kellene, így közel 7m/s2 gyorsulás érhető el.  
 
Ugyanilyen kiskerékkel 400 W-os motorral  a nagykerék 26 mm-re adódik, tehát az áttétel 1:1,3, de a gyorsulás 13 m/s2-re növekszik.
(meglehet irreálisan kicsik a kerekek átmérője újra kell számolni nagyobb kerekekkel, hogy nagyobb legyen a szíjsebesség)
 
400 W-ossal direkthajtásban a gyorsulás ismét 7 m/s2-re adódna.

besirkyjh

Szia  
 
Ezzel a mozgatott tömeggel és gyorsulással a kuplung és a golyosorso foglya birni ?
Gondolom ki lesz egyensulyozva .
 
Tudunk olyanrol hogy kisebb orso már szakadt át kisebb terheléstöl :)  

Szalai György

Azt jól gondolom-e, hogy megmunkáláskor, egy helyesen felépített Hobbyista mellékhajtás rendszerben, a motor forgórésze az, ami a leg tehetetlenebb, a maga 1000n/min. körüli fordulatszámával?
(Nem gondolok most a nyomaték motorokkal, a lineárisokkal és a piezókkal sem, mert az szerintem jelenleg még nem hobby téma.)
Mert ha az a leg tehetetlenebb, akkor annak a (szög) sebesség változtatásához szükséges a legtöbb energia a rendszerben. Vagyis törekedni illik a lehető leg kisebb szükséges motort használni, és áttételt, mert sok lesz a villanyszámla, és kevés a megmunkálás.
Vagy nem?
De hát erről annyi szó esett már.

svejk

Hobby-ban villanyszámla nem számít! :)
 
FarkasCNC esetében:  
 
200 W-os motor 0,123 kgcm2
400 W-os 0,192  
Átm 16 os orsó 250  mm hosszban 0,125
40 kg-os tömeg 4-es emelkedés esetén az orsóra redukálva : 0.162  
jön még a tárcsák vagy kuplung.
 
Persze ha van áttétel akkor az orsó a nagy kerék és a tömeg leredukálódik az áttételen keresztül a motorra nézve.

svejk

Az excel-ben minden inercia eredmény látható.

wkbgzy80t

Szerintem a direkt hajtás előnyei nagyon is kézzelfoghatók, még ha kicsik is:
 
Nem kell kiépíteni a szíjhajtáshoz szüks. konzolokat, feszítési lehetőséget, nincs probléma a szíjak és tárcsák minőségével kompatibilitásával (túl sok a fogak játéka, túl kevés a fogak játéka stb.), merevebb a hajtásrendszer, ami -szerintem- motor-encoderes rendszernél előny, meg úgy általában, eggyel kevesebb hibalehetőség.
 
400w motorokkal amúgy nem nagyon kell optimumot keresni, inkább az egész konstrukció optimumát, szóval hogy ne csak az elméleti maximum jöjjön ki a motorokból egy számok formájában létező hajtásrendszerben, hanem a legmasszívabb értelmes konstrukció jöjjön létre, amivel még épp megfelel a gyorsulás az igényeknek - úgy sem lesz 0,7G re beállítva.  
 
(fél-kérdés:) A villanyszámla pedig csak akkor magas, ha ki vannak hajtva a nagy motorok, nem? Amúgy "csak" annyi energiát eresztenek el, amennyit kell. Igaz, nagyobb forgórészt nehezebb megpörgetni.. Nem tudom, hogy vajon ebből jön-e a pazarlás túlméretes motorok esetén...  
 
Nálam egyébként érdekes eredmény jött ki, ugyanazon paraméterek mellett a 10es orsóval számottevően jobban gyorsul a cucc, mint 5ös emelkedéssel. De mivel mindkét esetben az önkényesen kitűzött 0,3-0,5G fölött van az érték, olyan orsót fogok keresni, ami jobban illik a gépbe.

svejk

Az a lényeg hogy a bemenő adatok megváltozása után mindig nézzétek meg a gyorsulás abszolute értékét is, ne csak azt hogy hol a "púp" azaz az optimális áttétel.
Ahogy írod is másik orsóval más lesz az áttétel, de biztos hogy jobb vagy rosszabb lesz a gyorsulás maximuma is számszerűen.

wkbgzy80t

Ja, már értem ezt miért írtad. Én csakis áttétel nélküli megoldásban gondolkodtam magamnál, de így is (és opt. áttétel mellett is (ami persze más a két esetben)) jobban gyorsul a 10es orsó (400w - és kb 80 kg). Valami 5-6 m/s2 direktben optimális áttételben 7-8 körül lenne. De megfelel így is, magam részéről inkább elhagyom az áttételt.

Farkas Ádám

Kis türelmet, ma is egész nap a Z tengelyen dolgoztam, még a hétvégén befejezem. Próbára felteszem a 400-ast direktbe (az úgyis fékes).  
Nem akarok nagy kapkodást a géppel, mert odébb megy mint a mosógép, aztán oda a pontosság [#idiota]
 
Egyébként én sem vagyok nagy híve a szíj áttételnek, ha lehet kihagynám... Nagyon megbonyolítja, és megdrágítja egy jó minőségű szíjtájtétel a gépet.
 
Ja a vitát lehet azért folytatni [#boxer][#violent][#gun][#boxer]