Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

Riboga

A mérések nagyon jók, de szerintem a léptecs csak egy fél lépéssel van lemaradva. 8000/200= 40 lenne egy lépés.

fs9s63xkf

Igazad van, ha egész lépésekben gondolkodunk. Amikor azt a 26 lépést írtam, akkor 26 8000-es mikrolépésre gondoltam. Így jött ki a 0.016mm is.
Egész lépésre nézve: 26/40 = 0.65 egész lépéssel van lemaradva, ami szintén 0.016 mm 5-ös orsóval.

000000000

Mégsem volt nagy marhaság, amit írtan?
Eredetileg azért próbáltam így, mert arra voltam kíváncsi, hogy mennyivel lesz nehezebb hajtani a motort rövidzárban és ez lett a „mellékhatása”.

000000000

Bocs, hogy pancserként belebeszélek.
Szerintem nem a Varsányi Pétertől indult el csomó téveszme.
Amit szintén pancserként furcsállottam, hogy sokáig nem esik szó útmérő rendszerekről.
Ezek nélkül, pedig csak egy félkarú óriás egy CNC.
Egy dolog, hogy „mondom” egy motornak, hogy mit tegyen. Kell lenni egy útmérő rendszernek, hogy tudjam, hogy tényleg ott vagyok-e, ahol lenni akarok. No meg, visszacsatolás az útmérőtől a motorhoz.
Oldalakon keresztül az volt erőltetve, hogy bivaly erős léptető motor kell, hogy ne legyen lépésvesztés.
A bivalyerős motorhoz, viszont bivaly erős váz kell. Útmérő szükségességéről sokáig nem esik szó.

000000000

Léptetőmotornál ez a "felmágnesezés " nem működik. A léptecsben nincs kommutátor, ami egyenirányítana, és mindig ugyanolyan áramiránnyal gerjesztené az állórészt.

000000000

Szia Imi. Oks, de akkor mi a megoldás, mert ugye az bizos van.
Köszi



3k74cecek

idézet:
Egy dolog, hogy „mondom” egy motornak, hogy mit tegyen. Kell lenni egy útmérő rendszernek, hogy tudjam, hogy tényleg ott vagyok-e, ahol lenni akarok. No meg, visszacsatolás az útmérőtől a motorhoz.
Oldalakon keresztül az volt erőltetve, hogy bivaly erős léptető motor kell, hogy ne legyen lépésvesztés.
A bivalyerős motorhoz, viszont bivaly erős váz kell. Útmérő szükségességéről sokáig nem esik szó.  
(vége)
 
 
Léptető motor esetén jogosan nem esik szó az útmérésről.
Ugyanis amíg a motor nyomatékán belül van a terhelés,  addig nyugodt lehetsz abban, hogy a motor végrehajtja a kiadott léptető impulzust. Ezáltal megspórolhatod az útmérést, és jóval egyszerűbb lehet a motor vezérlő is.
Ha a terhelés nagyobb mint a motor nyomatéka, akkor ha lenne útmérés és visszacsatolás, akkor is max. azt tudnád konstatálni, hogy baj van, mert a motor nem ott van ahol lennie kellene, de nem tudnád a jó pozícióba vinni, mert a terhelés egyszerűen nem engedi (vagy törik valami).
Ezért szeretik az egyszerű igényű helyeken a léptető motort használni a szervó helyett.  
Jóval olcsóbb és egyszerűbb ez a megoldás, a maga (leginkább sebesség) korlátaival.

HJózsi

Köszönjük a szemléletes méréseket! ... A görbékből látszik, miért nem szeretik a csillagászok távcsővezérlésre a léptető motort, ha fotózni is akarnak ...

000000000

Na végre!
 
Csak nem volt hiába az értetlenkedésem.
Valaki csak kimondta a lényeget.
Köszönöm Szigma!
Hasonló iránymutatásokra számítanék ezen az oldalon.
Valaki, aki tényleg ért hozzá, alapvetéseket fogalmazna meg és eldönthetem, hogy melyik rendszer passzol jobban a pénztárcámhoz, igényeimhez. Dönteni, csak úgy tudok, ha támpontokat kapok hozzá és nem ecc-pecc alapon, vagy rábeszélésre határozom el magam.
Persze, ezek csak az én rögeszméim. Mások, biztosan mást szeretnének.

000000000

Köszi!
Erre, tényleg nem gondoltam.

000000000

Ez tényleg nagyon érdekes és már nagyon vártam egy ilyen mérés sorozatot én is! Köszönöm!
Feltételezem, hogy a mérhető szögeltérések az adot motorra jellemző, mint egy "motor újlenyomat". Ezért nem befolyásolja a mikrolépések száma. Érdekes lehet még motorcserélgetésekkel megállapítani, mely motorok követik a leghűebben a mikrolépést!
 
A finom rezgések meg a chopper álltal keltett forgórész rezonancia lehet.

bmejdz9nu

Sajnos csak most néztem be a topikba... Ritka érdekes teszt amit csináltál, és nagyon hasznos...
Valóban azt írtam valahol, hogy a léptető motor egy pontos szerkezet... azaz elképzelhető olyan alkalmazás ahol ez előny lehet...
 
Pl. pár napja láttam egy lézer digitalizálót... most vették "pár millió" forintértért! A legújabb modell ... és léptetőmotorok vannak benne!
 
Visszatérve a teszthez:
Tehát 2000cpr-es encoder-el mérted, 4x-es mód = 8000ppr azaz egy fordulat 8000 jel.
A kétfázisú léptetőmotor ugyebár "anyai ágon" 200 lépésből tesz meg egy fordulatot.
Azaz a rá szerelt encoder egy teljes lépésre 40 jelet ad...
Tehát elvileg +/-20 eltérésnél* ha több van akkor az már az a jelenség amit Tibor sokszor írt, hogy a léptetőmotor képes tárolni...(na persze ezt még mindig nem értem)
 
A két teljes lépés között persze bármi előfordulhat... microstep vezérlés hibái, a tekercsek eltérései, rezonanciák...  
Sőt a két egész lépés szögét is gyártáskor meghatározzák a léptetőmotor pontossági felépítésével... azaz nem mindegy, hogy milyen minőségű a léptetőmotor!
Milyen pontos az elektro-mechanikai felépítése a léptecsnek az encoder-hez képest... (ezt is lehetne tesztelni ezzel a módszerrel.)
A fent említett lézeres szkennerben Nanotec(.de) motorok voltak...
   
(* 20-nál több eltérésre, elengedve:) már a másik szögpozicióba kellene megpihennie :)
 
Érdekes... Érdekes lehetne a motort terhelve is ez a teszt...

HJózsi

Ezt a mérést QDSP-vel is el lehetne végezni, mint írtátok ... még az lenne érdekes milyen görbék születnének egész és fél lépés esetén ...
A mechanika amúgy biztosan javít a helyzeten, ill. megfelelő áttétel, amit a pontossági  igényeknek megfelelően kell kialakítani (persze ez a sebesség csökkenésével jár, kérdés ott mi az igény.)