Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

xg2w6ib9x

Bekapcsoláskor a motor balra indul el. Amikor eléri a bal végállást K2 megnyomódik és bontja M2 meghúzó körét, M2 elejt. K2 záró kontaktusán és az elejtett M2 zárt állapotú bontó kontaktusán, valamint K1 zárt bontó érintkezőjén keresztül M1 behúz a motor elindul jobbra M1 bontó kontaktusa megszakítja M2 meghúzó ágát. M2 mindaddig nem tudja balra indítani a motort, amíg el nem érjük és meg nem nyomjuk a K1 végállás kapcsolót. Hiába billent vissza korábban a K2 nyugalmi helyzetbe, hatást csak akkor tud majd kiváltani, ha M1 ismét elejt.
K1 elérésekor megszakad M1 meghúzó köre, mire az elejt. M1 bontó kontaktusa elejtéskor visszazár és rajta, valamint a korábban visszabillent K2 nyugvó kontaktuson M2 ismét beránt és innentől kezdve ismétlődik a folyamat.
A gyakorlatban ugyan nem építettem meg a kapcsolást, de szerintem mennie kell így.
Szerinted, hol a hiba az elmondottakban?

xg2w6ib9x

Három állapotot érdemes megvizsgálni:
1.) a motor valahol a két végállás között tart
2.) Éppen a bal oldali végállásban állt meg korábban
3.) Éppen a jobb oldali végállásban áll.

lari

Azt hiszem kissé figyelmetlenül néztem. Úgy néztem, hogy az M1 nem marad tartásban K2 visza billenése után, de látom, hogy mégis... :)
Úgyhogy elvileg működni kell neki.
Köszönöm!

xg2w6ib9x

Szívesen, remélem jó lesz.
Ha megcsináltad, azért majd szólj, hogy a gyakorlatban mennyire vált be.
Ha az irányváltásoknál mégis kellene késleltetés, valami egész egyszerű olcsó PLC-vel az is kivitelezhető.
A program megírásban is lehet, hogy tudnék segíteni.
Üdv: István [#wave]

000000000

Alapból a rajzod nem jó!
 
A K1 végállás nem jól van rajzolva. Totál fáziszárlatot csinál!
 
Ha ezt az állást tekintjük alapnak, tehát valahol fél úton van akkor nézzük.
 
R fázis-K2bontó-M1bontó-M2tekercs-nulla. Ez idáig működik.
DE! M2 húz, Tfázis-K1bontó!-M1tekercs-nulla! M1meghúz! Az pedig nem egészséges.
 
Ha így akarod megcsinálni akkor a két végállást reteszeld keresztbe egymással és úgy válts forgásirányt. Az úgy nem jó, hogy egyszerre be tudnak húzni.

000000000

Egy síma nyomógombos kereszt reteszelést kell csinálni és kész. Egyik nyomó megnyon, forog egyik irányba. Másik nyomó megnyom forog másik irányba. A nyomógomb lesz a végálláskapcsoló ellentétes oldalon. Ennyi.

xg2w6ib9x

Úgy tűnik, hogy igazad van. [#confused]
Vagy a rajzot kell átalakítanom, vagy a rajz feletti felíratot [#hehe]
Bocs lari ! Mindketten figyelmetlenül néztük...

000000000

A rutin meg az évek....

Rabb Ferenc

Azt azért vedd figyelembe, hogy a motorok nem igazán szeretik a néhány percenkénti (netán másodpercenkénti) újraindulást. Minden álló helyzetből történő induláskor zárlati áram folyik rajtuk. Ellenáramú fékezés/újrainduláskor pedig még több. És mint köztudjuk, a teljesítmény (jelen esetben hő) az áram négyzetével arányos.  
 
Szóval az első fél órában erősen figyeld a melegedést, nehogy felszálljon az a bizonyos füst, ami minden villanyos berendezést hajt
 
És persze ugyanez vonatkozik a mágneskapcsolók váltakozó áramú behúzótekercsére is.

xg2w6ib9x

Hehe, és akkor a szerénységet még nem is említetted [#smile]
Ahhoz mi a hozzászólásod, hogy ha az M1 öntartása céljából M2 bontó kontaktusa elé (a másik oldalra)vagyis K2 kapcsoló záró kontaktusára kötnénk M1 R fázis kimenetét?
Ez estben M1 csak akkor kapná meg a fázist, ha M2 elejtett állapotban van, ilyenkor pedig a kimenetén nincs fesz.

3ihs2v23

Igen, erre gondoltam én is, de sajnos ebbe az LPT kábelban csak 15 eres szál megy +egy föld. De sebaj, egy webshopon rendeltem 25 eres 1:1 átvitelű kábelt. Mégegyszer köszönöm a segítséget!

s7manbs8

Az autóban levő hall IC az nyitott kollektoros kimenetű ? Olyat csinál, hogy van egy 1kOhm-os ellenállás 12V-ra kötve és ez zárt állapotban is lehúzza 1V-ra, olyankor mikor meg a másik állapota van, amikor meg kell neki szaggatni a tekercset olyankor pedig lemegy  0V ra, az rendben is lenne, csak ezt nem értem hogy nyitott állapotában miért húzza le 1V ra, akkor ez rossz lenne ?
 
A múltkor azt a gyújtásvezérlő elektronikát, amit kérdeztem és valaki mondta is, hogy oda BC301-et tegyek, azt meg is lett, meg amúgy pedig működne, csak a hall IC nem ad neki jó jelet, meg amikor lehúzza 0-ra a bázisát ennek a BC301-nek, akkor szakad meg a tekercs is logikailag, tehát úgy az jó is bele látszik.

s7manbs8

Na, még azt megpróbálom, hogy ezt a 12V-ról jövő ellenállást ami 1k teszek párhuzamosan mellé még egy 1k-t akkor elvileg nem esik le 1V-ig a fesz a hall IC kimenetén a jel bemenetnék amúgy aszongya alul van 3 bázis-emitter, olyan 1.7V körül nyitna meg, 2k-1k leosztás van alapból olyan 7-8V körül kéne lenni, ha a hall IC nem húzná le alapból is.

lari

No én így rajzoltam le...
Nézzétek már meg legyetek szívesek, hogy így van-e benne hiba? Én nem látok benne hibát de hát.... :-)
 
 http://cnctar.hobbycnc.hu/lari/oda%20vissza.jpg" TARGET=_fnew>oda vissza 2

Rabb Ferenc

Egy pici még maradt benne. Ha a baloldali végállásról lefut a működtető bütyök (görgő stb) M2 táplálása megszűnik, és rögtön visszaindul balra a hajtás.
 
A most rossz helyre tett M2 öntartó segédérintkezőjét (rövidre van zárva) átteszed az L1 és a VJ1 2-es kivezetése közé, akkor OK.