Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

lari

Köszönöm az észrevételt Feri!
Javítottam a rajzot. Így gondoltad?
http://cnctar.hobbycnc.hu/lari/oda%20vissza.jpg" TARGET=_fnew>oda-vissza jav.

s7manbs8

Úgy néz ki a hall jeladó nem jó benne, lesz egy másik hozatva majd kiderül, magától ha rendes jelet kap csinálná a dolgát ... nyitott állapotában is vezet úgy, hogy az open collector kimenete lehúzza akkor is 1 V ig a 12 V ot 1k ellenállás mellett ...

Rabb Ferenc

Igen, a vezérlés most már jó. Csak továbbra is szegény motort sajnálom az állandó oda-vissza futkározás végett. De ezt már a #10653-ban leírtam.  
 
Lehet, hogy volna jobb (pl mechanikus) megoldás is. De mivel fogalmam sincs, hogy mire kell és miért pont így, ezért maradok az alap kérdésre adott válasznál... Remélem a beüzemelés után azért beszámolsz a sikerről.
 
Még egy javaslat: végálláskapcsolónak célszerű volna megfelelő feszültségű görgős mikrokapcsolót alkalmazni. Ennek felépítésénél fogva nincs "félállása". Ekkor ugyanis egyik mágneskapcsolód sem tud majd behúzni, amíg ki nem tekered a mechanikát a holt zónából.

lari

A pontos ok-okozati összefüggést én sem ismerem, mármint, hogy mit miért, vagy miért pont így... :)
Valójában ez egy célmozgató mechanikát fog mozgatni. Egyszer bekapcsolják és ide-oda kell neki járkálni kb 2m-es távon, addíg amíg meg nem únjűk és ki nem kapcsolják. Egy haverom kért meg, hogy segítsek neki ezt összehozni.
Állítólag a motor kis teljesítményű de hajtóműves.
A végálláskapcsolók természetesen mikrokapcsolós kivitelűek.
Én is kíváncsi leszek arra, hogy mennyire lesz tartós....

5z7aew5x

Rabb Ferinek teljesen igaza van a motor igénybevételét tekintve amit #10653 -ban leírt. Mind azon túl láttam én már hasonló (ciklikus forgásirány váltás, fékezés és gyorsítás nélkül) helyen működő motor tönkremenni úgy, hogy az "óccsó" motor forgórésze, mivel "csak" rá volt tolva a tengelyre passzentosan szépen kilazult, majd önálló életre kelt a tengelytől függetlenül. Kuka lett a vége[#fejvakaras][#falbav]

ra8nsmk6w

Nagyon sok hasonló 24 órás technikát szervizeltem. Sok közüllük2.2KW tartományban. A tapasztalatom az, hogy a mágneskapcsolók hamarabb tönkre mentek mint a motorok. A motoroknak a java részénél a tengely egész egyszerüen anyagfáradás ürügyén lecsavarodott a csapágy elötti válnál. De volt olyan is amit az imént irtak, hogy a forgórész lazult meg a tengelyen. Ezeket a tüneteket egy jól méretezett frekvenciaváltós hajtással mérsékelni lehet.

Rabb Ferenc

Itt vagy mindenki ágyúval lő verébre, vagy én vagyok olyan egyszerű mint a faék.
 
Valóban léteznek olyan motorok, amik bírják a napi sok-sok órás folyamatos oda-vissza mozgást. Pl az áruházi ajtónyitogatók. De ezeket erre az üzemmódra tervezték.
 
Egy "mezei" célmozgató (méreteiből itélve ez egy 10 méteres légpuskás) aminek mindösze 2 métert kell mennie oda-vissza, nem érdemel többet három használt bicikliláncnál. Nem kell hozzá sem PLC, sem frekiváltó, sem egy sereg mágneskapcsoló.
A két végére egy-egy lánckerék, a láncra (praktikusan a külső oldalára) egy kiálló csapszeg. És ez viszi oda-vissza a (valamilyen) síne(ke)n futó célt egy villa segítségével. Szerintem ennyi...
 
Dehát minden problémára van legalább tíz jó megoldás [#vigyor2]

lari

Persze persze, ezekkel tisztában vagyok, mondtam is a cimborának az elején ezeket a dolgokat, de ő mindezt olcsón szeretné megcsinálni, hiszen hobbi... Ha gyorsan tönkremegy, akkor majd talán elfogad valami ésszerű megoldást is.. :-)

lari

Na igen.. végül is teljesen igazad van! ;-)

000000000

Nem hiszem el, hogy egy indul-megáll-indul vagyis a két forgás irány közt szünettel nem lenne jó. Ha már a motor meg tud állni és állóból ellenkező irányba forogni sokkal egészségesebb.

lari

Lehet, hogy jó lenne , de ahhoz már szükséges lenne egy időzítő is... Vagy kettő?

besirkyjh

Mi van olyankor ha az irányváltás mechanikus ? Igy a motor mindig csak egy irányban forogna .
Van valami akadálya ?
A hogyan az már más kérdés , de ha muszáj akkor megoldhato :)

ra8nsmk6w

Ha jól belegondolsz akkor kiderül, hogy a villanymotor a legolcsobb és könnyen cserélhető alkatrész.Néhány méter lánc, kuplung, fogaskerék ipari méretekben már túlhaladja költségben. Csereidőben meg a többszöröse

s7manbs8

A sivatagban a homok még olcsóbb, egyszer régen valamikor kitaláltam egy diódákkal megoldott ilyen irányváltós motor mozgatást, valahogy úgy kötögettem össze, hogy mikor túlment az egyik szélén, akkor csak a másik irányba tudott volna menni, csak sosem építettem meg ... itt is valami ilyesmi lehet gondolom.

PSoft

Valamelyik E400-as esztergapadnál is ellenáramú fék volt.
 
Ha jól emlékszem,5.5KW-os motorral voltak szerelve ezek a padok.
Jópárszor cseréltem bennük mágneskapcsolót(VMK25)az extrém igénybevétel miatt.
Forgórész megcsúszás is többször előfordult ezeknél a motoroknál.
Amikor kalickaszakadás is lett ebből kifolyólag,akkor "menthetetlen" lett a motor.:(
 
Csak síma megcsúszáskor új,plusszos tengelyt szokott esztergálni a gép "gazdája" egy másik gépen,aztán hőkezelés,köszörülés,összerakás,és a következő műszakban már mehetett is tovább az E400-as.:))