Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Ezt így gondolom én is. Gyanúm szerint ebben a gépben túl nagy a mozgó tömeg. Afelől nincs kétségem, hogy a motor tudja a megmunkálási igénynek megfelelő szöggyorsulással mozgatni és ideális közeli pályán tartani, csak iszonyú nagy az ehhez szükséges elektromos munka. Ahhoz képest, mint amit a forgácsleválasztás igényel. És ahhoz képest, mint ha egy jelentősen kisebb mozgó tömegű, golyós megvezetésű géppel tenné ugyan azt a forgácsleválasztást.

Szalai György

Biztosan nem volna igazam, ha a nagy tömeg gyorsításába fektetett elektromos munka jelentős részét vissza lehetne nyerni lassításkor. (Mint a villanyautók esetén) Szerintem itt nem lehet, hanem az végül mind hővé alakul. Motoron, félvezetőn, fékellenálláson, táptrafón, stb.
Hogyan tápláltok egy ennyire kicsi belső ellenállású motort? (Lokálisan hol helyezkedik el a tápegység, milyen belső ellenállású trafó van benne, hol a pufferkondi, hol a motorszabályzó, milyen vezeték keresztmetszet köti össze őket milyen hosszon. Mekkora a motorszabályzó FET-jeinek teljesen nyitott csatorna ellenállása?)
Elgondolkodtató, hogy 22,2V motorfeszültség hatására már 50,45A folyik rajta és el is érte az 1120W-ot.

000000000

Huhh Gyuri, így reggel kicsit lezsibbadtam :)
ettől:
"Elgondolkodtató, hogy 22,2V motorfeszültség
hatására már 50,45A folyik rajta és el is érte
az 1120W-ot."
Na de ekkor áll a motor, semmilyen hasznos
teljesítmény nincs, az 1120 pedig a motor
névleges teljesítménye!
Nem értem, miért írtad ezt!
 
Mellesleg álljon már meg a "szervomenet"
egy pillantra. Élő ember kiszámolta már itt
a Fórumon, hogy 1000N terhelő erő mekkora
deformációt okoz egy Hobby gépnél?:)
Képzeletben 2 cementeszsákot tessék szíves
rátenni a fortunára!:))
Ha ez megvan, és egyáltalán a CNC gép mechanika
nem roskadt össze, utána már csak azt kellene
kiszámolni, hogy mondjuk 600 mm/min forgácsolási előtoláskor az előbbi 1000N-os
erőt kifejtve ugyan hány W kell?
Na ennek fényében kellene már végre "leszállni
a földre" itt pl. Péternek is Másoknak is,
és tisztelni 1A-t is kellőképpen egy jól
méretezett szervóhajtásban.

bmejdz9nu

25A szerintem semmi ennek a motornak... 1Nm-hez hány amper kell? Mi erre az adat? a 35Nm-es csúcs nyomatékhoz gondolom igen-igen nagy áram tartozik...
(A gyári féket hogy elviszi... az ok... az nem arra való... csak ha megállt, hogy ne forogjon...)

bmejdz9nu

Optosan le kell(ene) választani a fethidat.... az egésztől... 30A felett csak ez járható megoldás... szerintem.

bmejdz9nu

Tibinek...
Ha kell tudok szerezni (ill. van 3db) új Neugart PlanetDrive-ot (Rexroth ugyanaz) 1/12-es áttételeket, újak és kottyanás mentesek...
100x100-as felfogatás ha jól emlékszem 135Nm kimenet... van adatlap ha kell... meg kellene néznem....

000000000

0.3 Nm/A
Jajj Péter, megint átlépsz a lényegen!
Számold már ki a példámat, utána a megdöbbenéstől
talán valami elindul az agyadban, hogy mi mennyi!
Ha estig senki nem számolja ki ez az "igen
nehéz" példát /dolgozzatok már Ti is egy
picit..:))/), akkor majd beírom a végeredményt.

bmejdz9nu

35Nm/0,3A = 116A... Jól számolok? 25Ax0,3= 7,5Nm... Persze már ez is több mint szép! Jó lesz! Elég lesz! Nem kötekedni akarok...
... és ez még egy "emberbaráti" tárcsamotor...

Szalai György

Azt azért írtam, mert érdekes volt számomra a felismerés, hogy itt a fórumon átlagosnak számító kicsi motorokkal összehasonlítva, menyire pici a belső ellenállása. Próbáltam (korán reggel-késő este) behatárolni, hogy milyen paraméterekkel rendelkező táp, huzalozás és vezérlő illik hozzá.
 
Azt még nem számoltam ki, „hogy 1000N terhelő erő mekkora deformációt okoz egy Hobby gépnél” inkább megmértem, nekem az egyszerűbb volt. Írtam is róla akkor. Ha jól emlékszem, egy 1400mm hosszú Item Profile8 80x80 vázépítő alumínium profil darabot, beton felületen, egymástól 1000mm távolságra két helyen alátámasztottam. Középen a betonra rögzített óraállványba betettem a mikronos órát, hogy valahol középtájon álljon a mutató. Azután teljes súlyommal rátérdeltem a profilra közvetlenül az óra mellett. Semmim sem ért a földre. Eredmény, két század körüli behajlás. Több ismétlés, több eredmény, mindég másfél és kétésfél század között. 85kg a súlyom. Több ilyen profilokból lesz a két oldalt alátámasztott mozgó hidam, ezért érdekelt a lehajlás. Egy ilyen 1400mm hosszú anyag súlya mindössze 10kg.
Bizony tudom „tisztelni az 1A-t is kellőképpen egy jól méretezett szervóhajtásban” ezért gondolom, hogy nem mindegy, mekkora mozgó tömeget is próbálok pályán tartani. Ha lehet törekszem a minél kisebb mozgó tömegre. Törekszem a marószerszám keltette rezgések minimalizálására és távoltartására a mozgó hídtól. Azért, hogy ne legyen szükségem nehéz, sok energiával gyorsítható lassítható öntöttvas hídszerkezetre. Sem az ehhez szükséges óriási nyomatékú és csodálatosan kis rotor inerciájú motorokra. Ha mégis a nyakamba ugrana egyszer egy ennyire jó motorom, akkor a sokkal kisebb tömeg, annyival pontosabb és dinamikusabb pályántartásához használnám fel.
Addig meg álmodok tovább.
Képletesen: A mamutra hiába szerelek sugárhajtóművet. Nem lesz belőle vadászrepülő.[#worship]

x4rhew5r3

Hogy is mondjam...
Ez a motor sem úgy lett kiválasztva, hogy hosszas elméleti megfontolás után ezt vegyük meg, hanem jött egy reggel a hír hogy van valahol, aztán gyerünk hozzuk el. Miután elhoztuk, akkor derült ki, hogy aranyat találtunk.
Na most a jó motor csak annyit kér, amennyi a éppen kell:) Itt se keress trafó-gigantokat, mert 30V/20A max. mellett is hegyeket mozgat. Pláne áttétellel...

ukcge40u

Nehézbombázó esetleg? [#nevetes1]

Szalai György

A motor az tényleg arany. De ez a nehézbombázó, ez nem egy fürge balerina.
Mintha Róna Viktornak az -A csodálatos mandarin- balettben nem Szumrák Verát kéne emelgetnie a feje fölé, hanem Pécsi Ildikót.  (Bocsássák meg nekem az érintettek ezt a hasonlatot.) Mind igen nagy nevek, a saját kategóriájukban.
Melyik eset volna dinamikusabb és többször ismételhető?

bmejdz9nu

"Pláne áttétellel... " Ekkora erőknél mekkora erősségű szíj átt. Kell(het)?

Szalai György

„Na most a jó motor csak annyit kér, amennyi a éppen kell”
A servo szabályzás pedig csak annyit ad neki amennyire be van állítva az áramkorlát.
Áramkorlát = nyomatékkorlát = gyorsuláskorlát = pályakövetés korlát.
„Egyelőre 25 A korláton van a szervó beállítás ez bőven elég is.”
Mekkora indítási áram tranzienseket szippantana ez a motor, ha egy szinte nulla belső ellenállású huszonnégy voltos teherautó akkumulátorra kapcsolnátok vezérlő nélkül. Akkor mondhatnánk, hogy csak annyit kér, amennyi kell. De akkor jóval több kéne, mint 25 amper. Akkor ötvennégy és fél amper kéne.
Ha ennyire volna beállítva az áramkorlát, akkor gyorsulhatna ahogy bír, szabadon, motoráram visszafogás nélkül. Igénybe is venné a max. teljesítményét, akkor lenne max. a gyorsulás és a pályakövetés.
Így meg olyan, mint egy igába fogott versenyló.

Szalai György

Versenyló, amit nem etetnek sportkeverékkel, hogy kezelhetőbb legyen.