Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Pedig az lenne nagyon izgalmas, mert Péter
sajátos logikája szerint a ráadásul állandó
súlyerővel terhelt Z tengelyre tette a
legkisebb motort ugyanúgy direktbe.:)[#nyes]

HJózsi

Nem, hogy vezérlő független, mindentől független...  

HJózsi

Pedig oda kell csak igazán a gyorsulás, a végsebesség meg sokkal kevésbé fontos ...

000000000

Látod Józsi, hiába mondjuk neki, több mint 100
éves a módszer, ő úgyis egyet hajt, mint a
pereces.:)

000000000


HJózsi

Nemrég próbálkoztam a légycsapóval ... [#vigyor3]
 
Mégiscsak az élő teszt lesz a jó, főleg ha a végén egy AC szervo is lesz nálad ... ;)

svejk

Na végeztem, nem a számolás hanem a leírás tartott sokáig :(
Érdekes hogy elsőre valós eredménynek tűnik, de lehet hogy nem is jó az egész elgondolásom.
Ha rossz akkor természetesen azonnal töröljük, nehogy valakit megtévesszen.
Kérlek benneteket nézzétek át!

svejk

A gép adatai amivel számolni fogok:
(Először a mostani direkthajtással)
 
az orsó átmárője: 20mm
az orsó hossza:  500mm
a mozgatandó tömeg: 30kg
a kívánt végsebesség: 180 mm/s
a motor maximális fordulatszáma
az 5 mm-es orsót figyelembe véve: 2160 1/min azaz 36 1/s
a motor névleges nyomatéka: 1,7 Nm azaz 170 Ncm
 (egyenlőre csak ezzel számoljunk, de gyorsításkor ez a  többszöröse is lehet)
A motor tehetetlenségi nyomatéka: 0,0005 kgm2 azaz 5kgcm2
A forgácsolóerőt vegyük 500 N-ra
 
kiszámoljuk az orsó tehetetlenségi nyomatékát:
J=m*r(négyzet)/2  
m: az orsó tömege (kg)--7,8kg/dm3 fajsúllyal
r: az orsó sugara (cm)
(nem számolok a csapágyakkal és azzal hogy az orsó közepes átmérője kisebb a névlegesnél)
 
J(orsó)=0,623kgcm2
 
redukáljuk a vizszintesen mozgatott tömeg tehetetlenségét a motortengelyre:
 
J=m*(h/2pi)*(h/2pi)  
h: az orsó emelkedése (cm)
m: a mozgatandó tömeg (kg)
 
J(lin)=0,19 kgcm2
 
tehát az össz. tehetetlenségi nyomaték áttétel nélkül:
J=J(motor) + J(orsó) + J(lin)
 
J(össz)=5,813 kgcm2
 
a forgácsolóerőből kiszámitjuk a szüksége forgatónyomatékot:
M=F*h/6,28
 
F: forgácsoláskor az előtoló erő (N)
h: az orsó menetemelkedése (cm)
 
M(forg)=40 Ncm
 
ezt a forgácsolási nyomatékszükségletet kivonjuk a motor nyomatékából:
 
170Ncm-40Ncm=130Ncm  
 
Tehát a gyorsításra marad 130Ncm nyomaték.
 
Nézzük meg ez a nyomaték mennyi idő alatt tudja  
felgyorsítani a max. sebességre a szerkezetet:
 
kisomega=2pi*n
 
kisomega: szögsebesség (1/s)
n: fordulatszám (1/s)
 
kisomega=226 1/s
 
M=J*deltakisomega/t az-az t=J*deltakisomega/M
 
deltakisomega: a szogsebességváltozás mértéke, esetünkben 0-ról 226 ra kell gyorítani tehát 226
 
t: a gyorsulás ideje (s)
 
J(össz)=5,813 kgcm2 =0,0005813 kgm2
gyorsítási nyomaték=130 Ncm =1,3Nm
 
0,0005813 * 226/1,3=0,101
 
tehát a gép 101 ms alatt tud felgyorsulni a kért 180 mm/s-os sebességre a motor névleges nyomatékával.
 
Ha figyelembe vesszük a súrlódásokat akkor ez az érték  
akár 10 %-al is nőhet.
 
Viszont vegyük azt is figyelembe hogy a motor a szervokörben van és a névleges nyomaték 3-4 szeresét is leadhatja gyorsításkor.
 
Ha  jól számoltam akkor legközelebb kiszámitom egy áttátellel is.
 
Ott a legfontosabb változás hogy az orsó és a  
mozgatandó tömeg motortengelyre való redukálásánal a tehetetlenségi nyomaték az ÁTTÉTEL NÉGYZETÉVEL CSÖKKEN.

bmejdz9nu

Ja így már minden ok, de Tibor nem így csinálja...
 
http://upload.wikimedia.org/math/4/d/6/4d6a319ec613874a8480eae623756673.png" border=0>

bmejdz9nu

Az a Z- motor cserére vár (kisebb fordulatúra = nagyobb nyomaték)... ne azt számoljátok... tisztában vagyok vele... oldal írányokat!

svejk

Lenne még egy kérdésem.
Hogy lehet az az alábbi konverziós proginál hogy az inerciát megadja pl. kgcm2 -ben és kgcms2-ben?
http://www.linengineering.com/flash/Calculator.swf" TARGET=_fnew>konverzió

HJózsi

Két pont között járatja a tengelyt oda vissza, egyre nagyobb sebességgel, úgy hogy a sebességjelet egységugrás szerüen kapja meg a vezérlés hol az egyik hol a másik irányban azaz a gyorsítás ideje közel nulla...
 

svejk

Hasonlóan az E240 adatlapján is meg van adva kg*cm2 és oz*in*sec2-ben..
Ez hogy áll össze?  
És persze a alant említett kalkulátor jól váltja át..

bmejdz9nu

Ez... mint ha a valóság lenne... pont így van... a gyakorlatban is...
 
"A forgácsolóerőt vegyük 500 N-ra" = ez azt jelenti, hogy egy 50kg-os cementes zsák kell a főorsó húzásához? Kicsit soknak tartom, de lehet...
 
"Viszont vegyük azt is figyelembe hogy a motor a szervokörben van és a névleges nyomaték 3-4 szeresét is leadhatja gyorsításkor."
 
Talán ezért tud (egy picit) jobban gyorsítani ?...(akár lehetne 12Nm a csúcsnyomaték.. de a táp csak: 16,7A)
Ez is nagyon valóságosnak tűnik... a gyakorlatban nem állítom 100ms alá 180mm/sec-re... mert ugye minek:)
 
Ez nem semmi...valóságos... gratula!!! Le a kalappal... Igaz csak a felét értem... de mindegy...:)

bmejdz9nu

"a sebességjelet egységugrás szerüen kapja meg a vezérlés hol az egyik hol a másik irányban azaz a gyorsítás ideje közel nulla"  
 
Kérdés:  
úgyebár több mint 128 step jelet? (többet mint a Gecko tárolója)
... és mennyi idő alatt kapja = szinte zero. ("a gyorsítás ideje közel nulla")
Mennyi "esélye" van arra hogy ezt valós mechanikai mozgássá alakítsa a szervómotor? (mechanikával azaz nem asztalon pörgetve üresbe!) = SEMMI.
Tehát hová megy a jelsorozat = a hibajel tárolóba...
 
Na ez a bibi... azaz a cirkuszi mutatvány...(T45)