Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

Bicska

Boccs, nemegyszer táragyltuk ki és még mindig hülye vagyok, tahát: bordás ékszíj (merthogy van lapos bordás is:))

bmejdz9nu

Na de aki csinált áttételt miért teszi?
Kényszerből vagy valami előnyből?
Ez a nagy kérdés !
#643 és #602 ....?

sasi

Szia Péter!
Én – többek között - abból a megfontolásból terveztem fogasszíj hajtást léptető motoros hajtásomhoz, hogy a rugalmasan rögzített motorról ne vigyem át a rezgéseket a gépre.

000000000

Tibor szerintem felesleges Svejkkel vitáznod, elektronikai tudás szempontjából nem vagytok azonos súlycsoportban. Te egy saját rendszert hoztál létre és érted, hogy mi miért és hogyan működik egy ilyen szabályzóban, míg svejk egy mások által megírt programhoz illesztett egy végfokot és tervezett hozzá NYÁK-ot.  
Svejk, félre ne érts(mert látom, hogy a már minden szóra ugrotok) nem akarlak megbántani, természetesen egy ilyen áramkör megtervezése is komoly munka, csak más kaliberű, mint amit Tibor hozott létre. Hidd el, Tibor tudja, hogy mit beszél..
Még annyit a témához, hogy eddig komoly ipari gépben nagyon kevésszer láttam kefés DC motort(pedig munkámból kifolyólag láttam néhány 1000 darabot), általánosságban a brushless motorokra mondogatják, hogy szervó...

bmejdz9nu

Ez egy jó érv... de biztos van más aki másért... mert ez a szervóhoz majd fontos lesz...

bmejdz9nu

Kakas, csirke, pulyka, kacsa? .. finom mind...
De nem lehet összehasonlítani... szerintem... persze a körítés is számít...
 
BL motor... igen!  
Én is ezt vettem észre... ez most a legmenőbb az iparban... és a röhely, hogy valmiért nem kell a hobbistáknak... ezért sokkal de sokkal olcsóbbak a használtak !!!
(AC szervók szintén de ezekből csak nagyobbak vannak a piacon - ami már túl nagy nekünk.... Kw-os kategóriák...)

Kristály Árpád

Hallihó!
Úgy érzem meg kell szólalnom!
Elég egymás fikázásából!!!!
Tibor45 nagyon sajnálom, de egy idő óta figyelem hozzá állásod s az sem érdekel ha megsértödsz!!!!!
RC-nek maximálisan igaza van!!!!!!
Jó lenne ha ilyen stilus miatt tényleg maradnál az "1% kitőltötség mellett" Te írtad!
 
Tényleg kilóg a lóláb, ha hozzá szólásadid talán a piacszerzést tüzték ki célul !!!!
Több forúmtársamnak úgyan ez a véleménye, többel beszéltem telefonon!
Úgyhogy jó lenne ha elgondolkodnál....
Különben semmmi bajom veled, csak ezt már szóvá kellett tennem!
Hallihó!

bmejdz9nu

Persze... persze...  
De nekem azért Tibor (amikor értettem...) írt egy két jó dolgot... illetve a technikai  megérzéseimet "tudományosan" is alá támasztotta...
Pl. lassú forgás problámáját és a teljesítmény összehasonlítást a léptető motor és szervó között !
De képzeld el ha ilyen gyakorlatias és elméleti vonal találkozik egymással... bárcsak igy lenne az élet minden területén... akkor már mi lennénk Európa Szingapur-ja...
 
Elképzelem Istvánt amikor ezeket a történeteket a fejlesztéskor fel a karja használni, hogy milyet tervezzen.... hát nem irigylem...

Kristály Árpád

Hallihó!
Péter!
Szerintem a legegyszerűbb megoldás az áttétel készítése..., elég sok gépet láttam és nagy többségében Szerintem... áttélezve van pl.: 1:3, 1:5 és ezzel megolható a kisfordúlatú nyomaték problem, hiszen a servo a nagyobb fordúlatú és gyorsabban éri el az a kívánt fordúlatott.
Persze mindez Szerintem!
Hallihó!

svejk

Hali!
Az első bekezdéseddel teljesen egyetértek ,és ezt már én is jópárszor hangsúlyoztam.
Nem értelek félre és természetesen nem sértődök meg.
A DC szervot a 80-as,90-es években használták előszeretettel, és meg ma is működik jó pár  cnc megmunkálóközpont a látókörömben dc motorkkal.

svejk

Azt még hozzá kell tenni,hogy azok amiket láttam mind kivétel nélkül analóg szabályozók voltak, mire tért hódított a procis pid szabályzás addigra a dc servok kimentek a divatból és jött az ac.

000000000

Nem értelek Árpi!
Hisz volt egy társaság és van most is, akik ezt akarták elérni. Pro és kontra. Érdemben úgy is a háttérbe történnek a dolgok. Hát ennyit a nagy szabadságról.
Tibornak csak annyit szeretnék mondani, amikor én bekerülte inasnak a műhelybe ezt mondta (szó szerin nekem): Öreg te a szakmában szép lehetsz, de okos nem!!!!
Bocsánat ez volt.
Üdv balkari  

svejk

István!
Azt hiszem rájöttem.
Ma megint bírtam szerezni hasonló felépítésű motort és ott még közelebb volt a hőérzékelő az olvasófejhez.
Tehát ezzel nem a motor hőfokot hanem az olvasófej hőfokát figyelik.
Ebben megerősítettaz olvasófej adatlapja is : max.működési hőmérskletttartomány -40 - +85 C fok.
A korszerű zománchuzalok ezt símán űberelik

000000000

...azt merem gondolni, hogy ez a motor dolog erosen tul van misztifikalva.
 
A speci szervo celu motorokkal valoban dinamikusabb, stabilab es linearisabb hajtasokat lehet kesziteni, mint a kukabol vett akarmyilyen motorral.
 
De belegondolva, hogy a szervo hajtas lenyege, hogy a hibajel alapjan igyekezzen kikorrigalni magat a hibat(ez esetben a palya elterest)...
 
Azt gondolom, hogy mindegy, hogy a hiba MIERT keletkezik, a vezerlesnek ugyanugy igyekeznie kell azt kikorrigalni...ha tudja.
 
Eppen ezert kifogja korrigalni a hibat AKKOR is ha a hiba a motor nem idealis gorbeibol adodik!
 
Egeszen addig jol fog mukodni amig:
 
-a gorbek egyebkent monoton jelleguek,
 ha visszahajlo jelleguek, az ugye jokora   szivas egy szabalyozasnal...
 
- gyozi teljesitmennyel a hajtas, azaz kepes kelloen gyorsitani a rendszert
 
- nem olyan kicsi a teljesitmeny igeny, hogy
 attol mar nem mozdul meg a cucc....
 
A kuka motorok ezekben a szelso helyzetekben lesznek hamarabb nyugosek mint a speci motorok.
 
Mert  
vagy nem lesz eleg tulterhelhetosegi tartalekuk azokra a rovid idokre amikor pedig kellene  
 
vagy nem tudnak eleg lassan forogni a sajat belso surladasuk miatt es ezert a vezerles raadja kakakot, hogy meginduljanak...
DE! ekkor ugye ahogy megmozdul mar TUL SOK lesz a kakao es vissza kene venni...ha vissza veszi akkor viszont megint leall az egesz :-(
 
A szelso ertekek nyugje egy+ket uton kerulheto el szerintem.
 
Az "egy" a megfelelo motor valasztasa
 
A kettobel az egyik az attetel beiktatasa
ami a terheles jelleggorbejet illeszti a motor
jelleggorbe jol hasznalhato szakarossza.
 
A masik (talan), hogy a szervo hurkon belul meg  
lesz egy kulon hurok ami a kisfordulatu uzemben
kompenzalja a motor aramat.
 
Ez egy olyan visszacsatolas, ami kis feszultseg eseten autonom modon noveli a  feszt addig amig
a motor megmozdul es a moccanas kozben mar veszi is vissza...ezzel kikerul a szervo hurok
hataskorebol ez a szamara nyugosen kezelheto uzemallapot.  
 
Még egy gondolat a szervo I tagjarol...
 
Szerntem nem art fejben tartani, hogy maga a motor is egy I tag a vezerles szempntjabol. Hiszen Lenz bacsi es Newton bacsi miatt nem tud a vezerles altal kiadott szint azonnal ervenyre is jutni....

000000000

Erre már én is gondoltam (ez tűnik logikusabbnak az elhelyezése miatt), de mi értelme? A tárcsa hőtágul és elmegy a két csatorna 90°-os eltolása, vagy vetemedik a tárcsa?