Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Erre talán csg67 tudná a pontos kimerítő válszt adni.
Azt tudni kell hogy azon alkalmazásoknál is van a motoron is encoder..
 

D.Laci

Ha jól sejtem azokat a mechanikai hibák és hőingadozások kiküszöbölésére, ellenőrzés és kompenzálásként használják.

000000000

Kezdjük a végéről, ha nem fogalmaztam volna
érthetően: Egy 2 mm-es menetemelkedésű
direkt hajtás ugyanaz, mintha 4 mm-est leáttételezem 1:2-be, feltéve, ha az orsó is
fele tetájú.
 
"Sajnos mint minden példa ez is jó és rossz
egyben. Valóban az egy 1.1 benzinesnél vissza
kell váltani, de egy 1.8-asnál nem biztos."
Ez azért így inkorrekt példa, mert sajna
P=állandó.
Ugyanis ritka dolog az, hogy egy CNC gépen
a melékhajtás szervomotorjait egy robot
állandóan cserélgesse a mikndig optimális P-re.
 
Pár idevágó közép iskolai fizikai képlet,
ha már annyira megszeretted mostanában a
kifejezéseket:
E=1/2*m*v*v  vagy E=1/2*teta*omega*omega
Azaz ha a mozgatott tömeg fele sebességű, mert
áttételt használok, akkor 4-szer kevesebb
villamos energiába kerül felgyorsítani, vagy
lefékezni.
Azaz a javulás mint láthatod nem is lineáris függvény, hanem
négyzetes, és ez csak egy érv megfelelően kiszámolt szervoméretezésnél.
Olyanokba pedig ha nem gond nem mennék bele,
mint a DC szervo hajtások kéttárolós  
matematikai modelljének másodfokú differenciál
egyenlete, mert annak egész pontos
leírásához most nekem is elő kellene venni a 25
évvel ezelőtti egyetemi jegyzeteimet.
De hidd el, számos helyen szerepel benne  
a szöggyorsulás, és a redukált tehetelenségi nyomaték, forgatónyomaték, stb...  
Ezt kérlek nézd el most nekem, köszi.:)

000000000

Nem értem mi itt a kérdés.
Ugyanaz, mint egy forgó motoron lévő merev
encoder, csak síkban van kiterítve, mivel a motor is síkban van csapágyazva, és úgy mozog.

bmejdz9nu

Valóban nem tudtam semmit, de azt a kis semmit is alíg-alíg árultad el...:) többiek is nehezzen, vagy nem tudták?... :)
Sokat kellett még olvasgatnom mire a az encoder feldolgozási módokhoz elértem és összeált a kép:)...
Először azt vettem eszre, hogy az 500cpr-es encoder jeleiből a Gecko G320 négyszer több jelet csinált azaz a másik oldalon négyszer több step jelet akart az egyensúly beállásához... fapados? Hát lehet... De jól megy... (aztán lett G340... :)
 
Felejtsük el a step jel szorzást!!! Ez végül is nem is a szervóvezérlő része!!! Kezeljük külön!
 
Az A300-as szervóvezérlő :) (Az X1-es végleges változata :) nem is tud step jeleket többszörözni! (azaz fapados mint a G320*:)
Mível nekem a WinPC-NC miatt kevés a step jelem (Economy = 24Khz) ezét csináltam az LPT portra egy lépéstöbszörözőt...  
 
Ez egy teljesen különálló "dobozka" ami bármilyen vezérlőt hajthatna... akár léptetőmotorost is... (2-től 10-es tartományban állítható)
(ez persze nem kell pl. Mach-hoz vagy a 90Khz-es CncGrafhoz sem... tehát csak az én problémám a WinPC-NC-vel...  
Tehát mintha nem is lenne azaz "cukor pótló" nekem :)
 
* Az A300-as vezérlőben viszont állítható az encoder feldolgozási mód (1x, 2x,4x)  
Ez hasonló célt szolgál mint a Te vezérlődben az "encoder osztó"... azaz a "kezelhetetlenül" nagy encodereket "megszelídíti" :)
Sajnos én erre az encoder feldolgozó IC-re nem lehetek büszke... sajnos nem én terveztem. (típus: LS7184 - LSI Corp. USA.)

bmejdz9nu

köbcentik ? :) A kocsiknál is megadják a nyomatékot! és valóban erősebb motorral kevesebb váltás kell...:)

bmejdz9nu

De az áttételi láncnak lehetnek kotyanásai (ha csak kicsik is- de vannak) pl. az anya, kupplung, áttetel... ezt nem értem... mert a mérés a visszacsatolás ezek az elemek után vannak... Gondolom nem csak lineár motoroknál használják...

svejk

" Egy 2 mm-es menetemelkedésű  
direkt hajtás ugyanaz, mintha 4 mm-est leáttételezem 1:2-be, feltéve, ha az orsó is  
fele tetájú. "
 
Igaz állítás, csakhogy az esetek túlnyomó többségében a mechanika adott és keressük a motort, ezért ez tágytalan..
 
"Ez azért így inkorrekt példa, mert sajna  
P=állandó"
 
Na ne má', Tibor45!
Két éve azon megy a vitád Varsányival hogy inkább áttétel vagy egy erősebb (nagyobb taljesítményű) motor.  
 
"Azaz ha a mozgatott tömeg fele sebességű, mert  
áttételt használok, akkor 4-szer kevesebb  
villamos energiába kerül felgyorsítani, vagy  
lefékezni. "
 
Valahol itt van a kutya elásva..
Csakhogy a fentiekből kifolyólag a kétszeres fordulatú motor forgórészének fordulatváltozásaihoz mennyi energia is kell ?
Tudom kisebba forgó tömeg, de sejtésem szerint ez sem lineárisan kétszer kisebb a kétszeres nyomatékú nagyobb motornál.
 
Persze  a többit tényleg mellőzzük...:)
 

D.Laci


svejk

Nem lineár elektro motorról van szó szerintem...

000000000

Szia Péter!
Sajnos nem először csörtézünk, de nem baj!
Nézd el nekem, hogy szervotechnikai illesztés
szempontjából szemben a Többiekkel nem tartom
túl jónak a gépedet. Amúgy tetszik a
a precizitása a gépednek, és nagyra értékelem
a fejlődésedet, ahogyan Sasi is írta.
Majd a második géped belátva ennek hibáit, picit
lassabb lesz, vagy ha AC szervót teszel
rá, akár így is maradhat.:) Én azért továbbra
is intenék mindenkit,
hogy Hobby CNC forgácsológép kategórában a
vakló bátorságával hajtson direktbe 5++ mm
menetemelkedésű orós gépet  80-300W-os
motorral. A műszaki érvekkel meg ne
törődjetek, szemre egész jól fog minden
működni.:) Hajrá, és kövessétek Varsányit.:)
Sőt 10 mm-es orsó és ablaktörlő motor párosítást is érdemes kipróbálni, fog az
forogni.:)

000000000

Nem tudom, egy lináris motornál milyen áttétel,
és olyan mérvű kottyanás lenne, ami zavart
okozna.

4um5b65d

Basszus !!!! Csak annyit kértem hogy valaki gyújtson világosságot a fejemben a szervó motorokkal kapcsolatban, ennek meg az lett az eredménye, hogy mindenki mindenkivel hajbakapott ! :))) Még jó hogy nem a " A hipoidfogazású irányításelmélet fizikáját kérdeztem a nukleinsavak létszámköteg számításának térgeometriai összefüggésének vizsgálatához"....Akkor itt már kupacban állnának a hullák :))))))

000000000

Nem értelek. A motor fordulata állandó
mindkét esetben. A mozgatott rendszer
lesz kisebb sebességű.
Az állandó P-t sem értem, de ez legyen az én értetlneségem.
 
Az persze továbbra is igaz, ha tévesen túlzóan
nagy maximális sebesség elvárásaim vannak
(mert önkényesen kitaláltam valamit, mint Péter), akkor azt előbb-utóbb erőből azaz
P-vel megvalósíthatom, hiszen miért ne tehetnél
fel egy 3 KW-os AC szervot, és akkor
soha egy szavan nem lenne az akár mégnagyobb csúcs sebesség ellen sem. Felőlem...:))

bmejdz9nu

Hát ha 10-es orsóm lett volna... akkor nem melegedne... és gyorsabb lenne... na persze minek...ha a főorsó úgysem bírja fordulattal.
 
400W és 5-ös orsó... hát nagyon félek is tőle akkora erők futkoznak benne... :)  
 
Kapaszkodj meg Tibor: (A kedvedért:)
A következő gép 20mm-es emelkedésű golyósorsóval és direkthajtással lesz!
De csalok :) mert egy kisforduatú de nagynyomatékú motor lesz rajta. (max. 1500rpm)
Ezt hívom én "elektronikus" áttételnek... azaz a motor és a hajtott orsó emelkedésének párosításának...
 
De azt nem szabad elfelejteni, hogy egy 6000rpm-re tervezett motor 1500rpm-nél... ugyebár messze nem ugyanaz! Sőt...:)
Tálán így jobb: Mint asszinkron motoroknál 2 polusú, 4 polúsú, 6 polúsú, 8 polúsú... talán így könnyeb elképzeni a dolgot...