Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

Motoros

Szia Péter
Gratulálok a gépedhez! Nagyon szép gép és ami általában szép az jó is.
A fotók sajnos a részletekről nem sokat árúlnak el, de az alaposságodat ismerve biztos nem sok fogást lehetne rajta találni.
A legtöbb hobbysta--jómagam is-- eljut az "aluminium csontváz"-ig (de jó megfogalmazás) aztán a többi részlet (burkolat, végálláskapcsolók, porvédelem, vezetékezés elrejtése stb) az "majd" elkészűl..azaz soha. Pedig ez sokszor több meló mint az alap mozgásképes mechanika elkészítése.
Kár hogy ide a szervo topikba tetted, mert itt pár nap alatt lesűlyed, egyébként sem ide  
való hiszen ebben nem a szervó a lényeg(szerintem) hanem a mechanika.
Kíváncsi vagyok ez az X tengely emelentyű mennyire fog beválni, és megéri e a sok  
befektetett munka,...már csak azért is mert hasonló megoldást nem nagyon láttam sehol.
Az aluminiumot nagyon viszi azt látom a videókból..és végül is ez a lényeg... csinálhatnál egy olyan tesztet is ahol mondjuk 20 mm-es alakos alut kontúr marsz, az hogy néz ki? Ha a talira elhozod akkor érdemes lenne itt ott leszedni a burkolatot hogy benézhessünk a szoknyája alá...tényleg: fiú vagy lány? Persze minden hobby cnc gép lány lehet a szeszélyességüket ismerve. :)  
 

bmejdz9nu

Majd "életben tartom" ebben a topikban...(azaz még teszek fel videókat...)  
Sajnos jobb helyet nem találtam neki... :) Azaz azért van itt mert hol is legyen?
Majd ha teljesen kész lesz... (még egykét "apróság" hiányzik)... részletes képeket csinálok róla és felteszem a német és amcsi fórumra is...  
(ott van a kész gépeknek külön rovata :) Aztán majd onnét linkelem...:)
 
Hát ahogy írod... a "körítés" sokkal több munka (és agyalnivaló!) volt mint a váz... meg egy-két "még nem begyakorlott" mechanikai megoldás (pl. hídemelés).
 
Meg rengeteg csavar és és aluminium a statikai erősségéhez ami a burkolatok miatt nem szembetűnő... de a súlya nagyon sok lett... nem hittem volna...
Svejk mondta vegyek egy kis zsiráfot, a talira vinni a szerkezetet... Tegnap már láttam a Zgonc-ba egyet de túl nagy volt...  
Szóval nem tudom hogyan... pedíg vinném...

Motoros

A "Géptulajdonosok adatbázisa" erre jó lenne, érdemes oda is berakni. Most már lessan egy honlapot is érdemes lenne csinálnod ahol a dolgaid fellelhetők, nem csak úgy széjjel-szana minden. Ejjnye!!

Motoros

A HJózsi-t keresd, Ö már csinált is ilyesmit.
Én is már régóta tervezem, (ezt is) de csak egy R16-os revolverautomatát szeretnék cnc-síteni és nem is szervóval hanem léptetőmotorokkal.

bmejdz9nu

Tesztelgettem a gépet... a "leoldás-pályakövetés határait"...
Bonyolult felírat gravírozáskor 180mm/s és (és erre 50m/s alatt) gyorsítással is tudja!
DE! Csak akkor ha használom az exponenciális gyorsítási lehetőséget!  
(Ha lineárisan gyorsít a gép akkor összességében csak a kb. 70%-át tudná - vagy a sebbességből vagy a gyorsításból kellett visszavenni!)
 
[#felkialtas] Köszönttel Tibor45-nek aki erre akkoriban rámutatott!!! ... Magamtól talán erre a funkcióra fel sem figyeltem volna...  
Az előzetes teszteknél nem volt ekkora jelentősége mint így készen, élőben...

3k74cecek

"A nyomaték és a teljesítmény nincs egyenes arányban??? "
 
P=M*omega
P-teljesítmény
M-nyomaték
omega- szögsebesség(fordulatszám)
Az egyes tagok méretékegységétől függően mindenféle bűv konstans még lehet a képletben.
Mérd meg, hogy a hajtásod mekkora nyomatékot igényel. Aztán döntsd el, hogy mekkora sebességgel akarod a mozgatást, és ezután már tudhatod a szükséges teljesítményt.
Tanácsos figyelembe venni még a tömegek gyorsítását ha az nem jelentéktelen az egyenletes mozgás teljesítményéhez képest.
A motor fordulata és az igényelt sebességed aránya pedig megadja a szükséges áttételezést.
A motor lehetőleg 15-30%-al legyen erősebb mint a számításból kapott érték.

HJózsi

Az áttételezéssel a nyomaték is "áttételeződik", fordított atányban, ezt még érdemes figyelembe venni...

000000000

Szia Péter!
Én picit kételkedek ezekben a számadataidban.
Eleve a 180 mm/s az csúcssebessége a gépednek.
Hogyan tudnál ilyen sebsséggel gravírozni,
ha egy bonyolultabb pályán kell mozogni tele
irányváltásokkal? Ezt nem értem.
Némi mértékegység probléma is van a gyorsulás
adatodnál, gondolom 50 m/s/s-t akartál, írni.
Én a helyedbe elsőként egy egyszerű tesztet
próbálnékl ki. Előre 10 mm vissza 10 mm, és ezt
50-szer, amilyen gyorsan csak tudod.
Ebből tudsz majd egy átlag sebességet számolni,
ami messze el fog maradni a 180 mm/s-től.
Sajnos Te nem tudsz igazi egységugrás jelet
adni a szervódnak, meg nem is tartod fontosnak.
Pedig a következő lépés ez lett volna az előbbi
feladat végrehajtására.
És egyet ne felejts el, egy szervo hajtás
dinamikáját nem a lineáris elmozdulási
végsebesség határozza meg, hanem a motor  
szöggyorsulása. Az pedig Nálad sajnos nem ideális, hiába pakoltad tele a hajtásodat
drága kapcsolóűzemú tápokkal, és
lassan inkább 1kW körüli motorokkal.
Ezt is már sokszor módosított motorokkal,
sebesség csökkentéssel érted el.
Ez mind felesleges lett volna...., és töredék
pénzedbe került volan, bár Nálad úgy általában
sokunkal ellentétben a végösszeg nem számít.
Ezért van igaza Kristály Árpinak is, amikor
megjegyezte, ez nem Hobby kategória a
beépített anyagokat tekintve.
Az helyzet, hogy egy megfelelően
leáttelezett kis 100W köröli szervo motoros
hajtású gép, amivel itt a Fórumon sokan  
rendelkeznek, nagyobb dinamikájú gép, mint a
Tied. Hidd el nekem, a nagy tömeg, nagy teta és
a direkthajtás egymás ellenségei, és ez az amit
kezdettől fogva nem akarsz megérteni.:)

svejk

Helló Tibor45!
 
Azt hiszem többünk nevében írhatom:
Hej, mi tanulatlan hobbycnc-sek de szeretnénk már látni egy általunk is érthető számítást/levezetést konkrét adatokkal hogy lássuk az igazadat!
Személy szerint én most azt hiszem negyedszer kérlek fel erre a megtisztelő - nem hiszem hogy titkos - feladatra. (megígérem többet nem teszem :( )
 
Mert azért azt ne várd a földi halandótól hogy azért kell áttétel mert Tibor45 azt írta...
 
A kiinduló adatok lehetnének a realitástól nem elrugaszkodott légből kapottak.
Mondjuk x tömeget szeretnénk y gyorsulással z folyamatos sebességre gyorsítva mozgatni pl. 5mm-es emelkedésű orsóval.
És ezekből meghatározni egy 1:1-es és mondjuk egy 1:3 as áttétel motorigényét.
Különösen figyelni kellene majd a kapott erdmény birtokában hogy beszerezhető-e könnyen a kért paraméterű motor.
 
Az erdmény adatai után már el lehetne gondolkodni azon, hogy kinek mi az egyszerűbb/olcsóbb megoldás az adott hajtás  kompromisszumai mellett, mert azt gyanítom hogy mindkettőnek vannak hátrányai is.
 
Tisztelette, köszönettel:  Svejk (és még talán egy jó pár fórumtárs)

bmejdz9nu

Persze... persze... nem éri el a max. sebességet - ezt tudjuk...
 
Motor X és Y: 400W...Z:280W ... de az a "watt" csak egy szám...:) az alapnyomaték adat talán a legfontosabb vagyis mérvadó...
 
Végösszeg: Még egy szervómotor sem végezte a kukában :) mert semmire sem jó... :)
 
Azért ha 100W-os motorokat leátttelezek akkor a dinamikát is leáttételezem... persze ha (túl)nagy fordulatú a motor és kell az erő... akkor nincs más lehetőség...
 
De ha eleve gyenge egy motor alapnyomatéka(!) csodák nem lesznek...
Ezek a "400W-os" motorok alapnyomatáka 1,58Nm...(a csúcs mindegy mert annyi áramot sem a sem a vezérlő sem a kapcs ü. táp nem tud neki eleget adni:) (vezérlő 20A, táp max. 16,7A a háromra, nincsenek kondik sem... nem sok...)
Pl az E240 = 0.2Nm alapnyomatékkal szerinted hány wattos? Ha már "wattokban" beszélünk?
(8-as áttetel kellene 1,6Nm-es "alapnyomatékhoz"... mekkora lenne a gyorsítási képesség? Sebesség? ... Hát ezaz...  Tehát az "50W"? :)
 
Persze ekkora motorokat a mechanikanak is kell bírnia... jól meg is dolgoztatja...
Majd csinálok még videókat... egyre nagyobb teljesítményeket hozok ki belőle... :)
De sajnos még a szoftvert is kell tanulnom...
 
Sebesség: Hát igen... leírtam...  
180mm/s sebesség... amit 50ms alatt elér... az nem olyan rossz... igazából nem is kell több mert a főorsó úgysem bírja fordulattal...
("légszántási" sebességnek is elmegy... mert kicsi a gép munkaterülete... = 320x320mm = max. 2mp alatt a mások felére megy...)
 
De ez az exponenciális gyorsítási lehetőség mindent könnyebbé tesz... jobb adatok... jobb pályakövetés... nagyon szereti :)

bmejdz9nu

Hát igen... Csatlakoznék...:)
Az áttételezés "egy kényszer helyzet" szerintem... hogy az orsó emelkedéséhez "hozzápasszintsuk" a motor fordulatszámát azaz a meghajtást.
pl. ha 6000 rpm-es motor (max. adatlap alapján) és van egy 20-as emelkedésű orsó :) :) :) (ez elég végletes, de... előfordulhat :)
 
Várjuk az összehasonlító számítást... ami kiterjed 1. erőre 2. gyorsításra 3.sebességre...
Anyagilag is... mert az áttétel is pénzbe kerül... a munkát nem számítva... :)

000000000

Péter!
"Azért ha 100W-os motorokat leátttelezek akkor a dinamikát is leáttételezem..."
Az előbb is arról írtam, hogy a dinamika
mást jelent, Te azt hiszed, hogy az elmozdulás
csúcs sebességétől vagy dinamikus. Sajnos nagy téveszméid egyike ez is, de ragaszkodjál csak
hozzá, ha akarsz.:)
Az a helyzet, hogy a d(omega)/d(t)= szöggyorsulás
a motor tengelyen a döntő.
És meggyőződésem, a Te szervomotorodnak
ha megnézed a gyári időállndóját az bizony
sokkal kevesebb, mint 50 ms. Ekkora ugyanis egy
ablaktörlő motornak is lehet.
És ha ez a maximális leoldás előtti időt, ez
is azt bizonyítja, nincs itt minden rendjén,
azaz messze nem tudod kihasználni a motorod
igazi dinamikáját.
Ebből kifolyólag jó lenne már végre megértened azt,
hogy egy jó szélsőséges példát vegyek, hogy
egy maximum 1mm/s csúcssebességű hajtás
sokkal dinamikusabb lehet, mint egy 1 m/s
végsebességű.
Arról nem is beszélve, hogy Te ha jól tudom
CNC marógépet építettél, nem pedig SMD
beültetőt.
Azaz javarészt érdemes anyagban "túrkálnod" majd, és
nem levegőben rohangálni.
Ha pedig ez így van, és elfogadod, akkor
az optimális forgácsolási adatok, eredmények
meghatározásánál szinte minden paraméterében
legyengítetted a gépedet a nagy végsebesség miatt. Az az a semmiért a sok hühó.
Ha pedig ilyen apróságokat is a forgácsolási
célfüggvények közé veszünk, mint felületi
érdesség, alakhűség, méretpontosság, könnyen
beláthatod, újabb csatákat vesztel a
direkthajtással. Ugynais egy leáttételezett
szervnál, ahol 1 mikron pl. a felbontás,
10-szer nagyobb hibajelnél is pontosabb lehet,
minta egy 0.01 százados felbontású gép a direkt hajtás miatt. És mivel a szervo működésének
a lényege az állandó hibajel és az arra adott
válasz, bizony nagy bajban leszel, ha +- néhány század alakhibát akarsz tartani.
 
Svej!
Ezek egyszerű, világos logikai észérvek,
így Neked is ezeket tudom mondani. Ha nem
haragszol, itt most nem élnék a dinamikia levezetéssel,
mivel itt nagyon sokan képlet ellenesek.
Azonban egy példát írok, és ez érthető lesz:
Ha gyorsan, biztonságosan akarsz előzni, akkor
visszakapcsolsz autóvezetésnél. Gondolom erre
nem azt írod picit gunyorosan, mint az előbb:
azért kell így tenni vezetésnél, mert Tibor45
írta.:))
 
A szervo dettó ugyanez, annyira meg nem vagy
Te makacs, hogy észérvek, képletek ne hassanak
Rád, mint az előbbi autós példában.
És még egy: a direk hajtás rossz kifejezés,
mert a menetemelkedés a döntő, ha orsó-anya
kapcsolatról van szó. Azaz a szervomotor
méretezésénél  az egy motorfordulatra eső elmozdulás a lényeg, így adott esetben
direktben is hajthatok egy 100W-os motorral
egy orsót, és 1kW is kevés lehet.

4um5b65d

Huha !!!  Megzavarodtam, mint vasorrú bába a mágneses viharban. Na ezen pár utolsó hozzászólást még elolvasom egy párszor, de valami már dereng a bal agyféltekémben....

4um5b65d

Szóval akkor ne akarjak egy 10000-es fordulatú szervómotort egy 20-as emelkedésű golyósorsóra tenni mert maximális fordulatnál kikönyököl a szánrendszer a szomszéd házfalán is.... :))) Az áttételezés nem ront jelentőset a gép pontosságán?  Valahogy nehezen tudom elképzelni, hogy ugyanolyan precíz lehet mint a direkt hajtás. Hisz még a direkt hajtásnál is felléphet idővel a golyósorsó kopásból eredő mikrokotyogás....Ámbár ha az enkódert nem a motor tengelyére helyezzük hanem az orsóra akkor meg van oldva a dolog...

000000000

Szia!
Húha! Ha ilyeneket írsz, akkor javaslom, éljél
azzal a lehetőséggel, mit Te magad írtál az
előbb:
"Na ezen pár utolsó hozzászólást még elolvasom
egy párszor, de valami már dereng a bal
agyféltekémben...."
:)