Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

A sima sem egy olcsó darab... de ez a legdrágább és talán a legjobb...

bmejdz9nu

Miért van azaz "örült" mennyiségű kondi kapacitás "felhalmozás" az UHU-ban (tápbemeneten 2x1000uF)???
 
Átnéztem "mások" mekkorát használnak 200V/40A-es vezérlőkben: Finn: 270uF, Rutex: 270uF, CD 220uF stb...
20A Gecko G320 = 100uF... stb... mi erre a magyarázat?

HJózsi

Ez a bagoly egyik titka ... mint a hörcsög betáraz a töltésekből és irtó rövid úton tolja rá a fetekre ill a motorra... ( csak persze nem mindegy a fetmeghajtás ... Kis fet kis meghajtás nagy fet nagy meghajtás ... mint ahogy a három pók három óra alatt...  találós kérdésben van ...[#nyes] ) noch da zu egy egész tálca kondit kap a toroid is 1000uF/A- el számolva... Nálam működik, 127V DC-ről járatva a kis 1kW-os mocit 2500-es fordulaton ( asztalosszorítóval rögzítve ) az 5cm átmérőjü tengelynek egy polifoam darabot nyomva nem tudtam lassítani, a hibajel szemre nem változott, és pillanatok alatt megkajálta a habot ... szóval kellő tisztelettel a füleshez, meg az EVIG mocihoz... Tibornak igaza volt, nem egy rossz motor ez. Tartásban nagyon kicsi áramot vesz fel (talán 100-200mA), gondolom ennek így is kell lennie, kb 1000-es fordulatig 1A alatt marad, 2500-nál 2A. A Mach-ban elég nagy gyordulásokat lehet adni neki, akár 300-at, ezt azért fontos megjegyeznem, mert a hüllő-vel 10 alatti értéket kellett beírjak, nehogy letiltson ... (Igaz 80V-ról járatva. A hüllőnek ott a vége, pedig mehetne akár 20A-is ...)  
Na megnézem mit találtak ki Indiában ...

bmejdz9nu

A "hüllő" előbb letilt mert jóval kisebb hibát tűr el, azaz jóval kisebb a hibatárolója... ez normális. Én ezt nem tartom hátránynak, ha precíz követés kell...
Persze a bagoly ezzel a végfokkal (ekkora fetekkel és nagyobb meghajtó IC-vel) persze már egy kategórával feljebb van...
 
Tápot mekkora és mennyi kondiból hoztad össze? Én is most lesegetem a kondikat, de nem olcsók...

HJózsi

6db 10.000uF 100V (1500Petymeg/db), 2-2 sorbahötve, nagy ellenállattal szimmetrizálva - így 30.000uF 200V ... + többmegcsapolásos toroid, a labortáp lengő szereléssel :), egy csokin választom ki, hogy mit kapjon az egyenirányító ...
Kondikisütés egyenlőre 100W-os izzóval ...

bmejdz9nu

http://cgi.ebay.com/1-Nichicon-160v-33000uf-computer-grade-bus-capacitor_W0QQitemZ190010756901QQihZ009QQcategoryZ36336QQcmdZViewItem" TARGET=_fnew>Ha egyszer nagyot akarsz durrantani :) 160V/33000uf :)
 
http://i13.ebayimg.com/02/i/06/a7/78/4d_1.JPG" border=0> http://i7.ebayimg.com/03/i/06/ac/15/82_1.JPG" border=0>

e3h0cv4ph

Sziasztok versenyzők.
 
Van kondim felajánlásra!
Igaz csak 220 uF de 400V -os
és van belőle sok (nagyon sok)
A gond csak a szállítás, mert ha feladom postán már nem biztos, hogy jól jársz vele, bár ha éppen erre jár valamelyikőzök akkor már jobb a helyzet.
Most csinálok belőle én is egy tömböt (kb: 100db-ból), bár ez már elég nagy helyet foglal, majd teszek fel fotót.
Üdv. TT

e3h0cv4ph

"A "hüllő" előbb letilt mert jóval kisebb hibát tűr el, azaz jóval kisebb a hibatárolója... ez normális. Én ezt nem tartom hátránynak, ha precíz követés kell... "
Én hátránynak tartom!
A normális az lenne ha egy paraméterrel ez beállítható lenne (nem pedig fix érték) ha kell kis értékre állítod (precíz követés) de ha az alkalmazás nem követeli meg akkor nagy értékre is be tudod állítani (pl. ha gyorsjáratban járatod a gépet, (nincs megmunkálás) akkor nincs szükség ilyen precíz követésre, sebességre és dinamikára pedig igen és ilyenkor ha nagyon rövid időre túllépjük a 255-ös hibahatárt akkor ne má, hogy letiltson!

bmejdz9nu

400V-os szervóhajtás...:) Dobhatnál egy mail.. mennyi az az annyi... Teherautót szerzek...:)

bmejdz9nu

Na ezzel nem értek egyet... :)
A "levegő szántásban" úgyis könnyebb a poziciót követni a motornak és vezérlőnek... "anyagban szántásban" meg bizony az a kicsi is sok...
 
Számoljál a "hüllő" max.jára (128bit) mm-ben... Akkor mindjárt akkora számok jönnek ki, hogy az már szemmel is látszik :)... több méterről:)
 
"Szegény léptetős vezérlés"... az még ennyit sem enged, sőt ott ugyebár zero a tolernacia... na ehhez képest ez már az a 128lépés hiba lehetőség is teljesen szőrnyű! Abban igazad van, hogy jó lenne állítani... de kisebbre! :)

4mjnxdwuu

Hali, nem foglalkoztam szervóval, csak elméletem van rá...[#vigyor1]
De szerintem a szervónak sem az az alapállapota hogy hibahatár hörnyékén dolgozzon. Hanem max pár inkrement hibával ( gondolom úgy kell megválasztani a megmunkálási teljesítményt,sebességet stb.., hogy azt ne lépje túl, magyarán a gép képességeit vegyük figyelembe)(  esetleg ki kellene számolni mekkora tolóerőt tud a gép, Kb mekkora maróval mekkora sebességet tud, x fordulatnál y teljesytménnyel, z hiba melett, és nem csak nekiesni a mukadarabnak élesben, mert akkor neked 5 inkremet hibával rendelkező tároló sem lenne jó ) De pl gyorsjáratnál ki a fenét érdekli, ha gyors inítás alkalmával bekésik egy kicsit...  
 
Ha nem vagy vadista szandál...( vagy fordítva)  akkor egy léptetőmotorost sem használsz hibahatár környékén, ha nem akarsz esetenként újra dolgozni a munkadarabbal, és itt mereven kötött még a gyorsjátatod is. véletlen kis szorulásnál meg is áll, mig a szervó nem, begyüjt pár hibát, na és....[#wave]

4mjnxdwuu

"A "levegő szántásban" úgyis könnyebb a poziciót követni a motornak és vezérlőnek... "anyagban szántásban" meg bizony az a kicsi is sok... " "
indításnál ez sem teljesen igaz, csak állandó sebességen.

bmejdz9nu

Bizony-bizony a léptető "1 bites" hibatárolója gyoran megtellik... és talán észre sem veszed... míg a szervó "1 bitnél" is képes lenne jelezni ill. leaoldani...  
Melyiket választanád? Leoldást vagy a selejtet?  
 
Azaz ha túl sokat engedünk... és az erőket a marás előtt előre nem számítjuk ki, vagy nem tudjuk...
 
Pontosabban...  
Egy léptetős rendszert elviszel az első hibáig (lépésvesztés) és vissza veszel 30%-ot a sebességből és nagy valószínűséggel ok lesz...
Egy szervós rendszernél figyeled az áramot és a motor specifikációjából "nem engeded ki" ez a garancia...  
Ha pl. (túlzottan) megmelegszik akkor nem jól csináltad... (túl van terhelve a rendszer)
Tehát itt a "áramtartalék lehetőség" = sebebesség visszavétel step-es rendszernél...
Ha nem tudja... ne várj csodát... kicsi a motor/vezérlés... vagy nagyok az elképzelések :)
 
A gyorsulási szakaszt is a szoftver vezérleje és ne a vezérlő + motor + hibajeltároló :) = exact vezérlés... Minnél kevésbe legyen"önálló"... minnél kisebb hibával kövese a vezérlő szoftver parancsait mindíg... még akkor is ha lehetne szabadjára engedni... mert "megszokná a szabadságot" és önállóan "döntene" máskor is...
 
Egy nagyobb hibajel tárolási képességű vezérlő látszatra többet tud egy azonos motorral! De az csak a látszat!  
Mert nem biztos, hogy valós a páyakövetés... pedíg itt nálunk nem a megtett "méterekre" megy a dolog... hanem a munkadarab pontosságára...
 
Szerintem.

e3h0cv4ph

Ez mind szép és jó és igaz is.
Egy szervóvezérlőt viszont ne csak CNC gépen képzeljetek el. Nekem tervben van egy DC motoros, encoderes (szervós) redőnyhuzogató berendezés, ráadásul itt a sztep-jeleket nem PC (MACH3) adja hanem egy PIC, ad ki n-darab impulzust és nem törődik vele, hogy a szervó mennyi idő alatt milyen szoros pályakövetéssel valósítja ezt meg (mert nem érdekes).
Másik dolog: pedig ott vannak a szervós tesztek az egységugrás függvények, ahol majdnem nulla idő alatt kap a vezérlő sok száz impulzust (István vezérlője is) és vizsgáljuk a reakcióját.
Szerintem mindenképpen hátrány ha ez a paraméter nem állítható hanem egy fix érték (és ráadásul nem is túl nagy), ha jól emlékszem nektek is voltak ebből problémáid (hogy kicsi ez a regiszter), TEHÁT EZ EGY KORLÁT!
Egy mikrovezérlős szervóvezérlőnél ilyen gondok nincsenek (ez is mellettük szól)!

bmejdz9nu

Persze ha nem kell a páyakövetés mert nem CNC... az más...
 
Először én is kicsinek találtam, míg nem volt tesztpadon... nehezzebb volt beállítani azaz nagyon jól kell beállítani, mert "rákényszerít"... és ez a kényszerkapcsolat viszont egy "ekzakt" azaz egy szoftver által vezérelt rendszert alkotot.
Tehát a korlát maga motor és amit hajt... látszólag ezeket a korlátokat a hibák eltárolásával fedhetjük de ha egyszer előjön amikor már a maró "bevette a kanyart" akkor?
Megintcsak azt írom, hogy egy step/dir-es rendszernél a szervóhajtásnak "imitálnia" kell a léptetőmotort... viszont mível a nyomatékgörbéje sokkal szebb és e(egyenletesebb) ezáltal azt ki kell (lehet) használni...
 
Nézzük egy kicsit viccessen: (léptetőmotoros megközelítésben)
Képzeljünk el egy léptetőmotoros vezérlőt hibajel tárolóval. (Persze van ilyen)
A léptetőmotoron egy encoder... és ha lépést veszt ad neki "többlet impulzusokat"... nade meddíg tegye ezt? ahol a lépésvesztés bekövetkezett és ahol a plusz step jeleket megkapja, hogy "utolérje magát"... közötte van egy idő...ez egy egyenes szakaszon hol belassúl - hol begyorsul... de ha közbe a másik tengely írányt váltott??? Az már szinte mókás...? = A rendszer nem tudta.
 
Gecko alaphelyzet, egyszerűen átlátható elemmekkel: (G320 azaz sokszorozó nélkül)  
128bit fix hibatárolási képesség, 125cpr-es encoder a motoron (=500ppr), 5mm-es orsó. 1 step jelre = 0.01mm mozgás = 128 step jel hibatárolás = 128x0.01mm = 1,28mm-es eltérésnél old le! Sőt +/-1.28mm-ig nem old le...
 
OK.
Mondjuk egy "spéci vezérlőben" van 4096bit hiba tárolás... az ugyebár 32xGecko-é = +/-40,96mm eltérés kompenzáció? (persze akár lehet benne 1MB is... és az egész marópályán azt csinál amit akar, a szoftveres vezérléstől függetlenül, mert az csak belelövi az adatokat... és végzett? :)