Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

Na alakulunk...  Én még nem láttam, de gondoltam hogy direkthajtást alakmaznak... (pozició hibalehetőség minimális)
Milyen emelkedésű orsókhoz milyen teljesítméyeket használnak... milyen sebességhez és dinamikához...
Ezeket jó lenne tudni....
 
Utánna már semmi más dolgunk, hogy min. 10-el eleosztunk mindent... mert gondolom a gép súlya is 10x-es... [#nevetes1]

bmejdz9nu


Szedlay Pál

Érem a magyarázatodat, ebben ugyan nem volt egyenlet, de világos számomra.  
Én leszűrtem belőle a következtetést.

Szedlay Pál

Nem lehet összehasonlítási alap.
Amikor ott jártam egy 2000kg-os vasat munkáltak meg acéból, másnapra hiányzott belőle 700kg. És nem ellopták, kimarták. A gép gyorsulása 0.5g.
Nem tudom a gyolyósorső méreteit de legközelebb megnézem.

Szedlay Pál

Vagy annyi, mint egy zsigulinak  
egy mercedeshez.[#love11]

bmejdz9nu

Szerintem direkthajás mindenek felett... :) Ha nem ok = nagyobb motor kell!
 
Tehát jobb egy nagyobb motort választani (akár kisebb fordulaton) mint egy kisebbet pörgetni és áttételezni...
Az áttetel megcsinálása sok munka és pénz ha korrektre is akarjuk (kerekek + csapágyak + burkolat stb..)  
... És mit kapunk cserébe? Hibalehetőséget és persze karbantartási igényt...
 
Szerintem - ahogy elnéztem a világban a hobbygépeket - kényszer megoldásnak tartom az áttátelt... azaz alulméretezték a dolgot...
 
Ezért is hajtom a nagy motorokat és a nagy vezérlőket... Mert az erő az nem árt...
 
A másik szempont, hogy pl. 4000rpm-ről írányt váltani egy szervómotornak talán nehezzebb (azaz több idő is) mint pl. 2000rpm-ről...
A szénkefék sem kopnak olyan gyorsan ha a motor lasabban forog...
 
A teljesítmény (és melegedés is) pedíg a fesz és áram szorzata... és egy nagyobb motor nehezzebben melegszik fel gyorsan... kisebb a kockázat a leégésre egy-egy szükséges "áramfröccs" estén...
 
Azaz ha egy (névleges) 180V-os 3000rpm-es motort hajtunk pl. 90V-ról... akkor csak 1500rpm-et tud forogni... de valószinűleg mivel ennél nagyobb teljesítményre tervezték... nagyobb árammal lehet hajtani... folyamatos üzem esetén is... (van mivel és hová elvinni a hőt neki)
 
Az, hogy egy komolyabb gépen a motor 4kg vagy 8 kg... tök mindegy a mechanika súlyához képest...
(nem kell messzire menni... biztos emlékeztek a 60Kg-os emelgetésemre 400mm/s sebességgel egy 280W-is motorral... és még bírt volna többet is...itt ebben a topikban vannak a videók...)
 
... és ehhez kell válsztani a golyósorsót... azaz már nem biztos, hogy az 5mm-es emelkedésű (ekkor) a divat... :)

svejk

Semmi gond, azért írtam csak akkor írj ha ráérsz és van kedved.
Na akkor mégis kell valami levezetés, mert most csak tényeket írtál.:)
 
A nyomaték az áttételezéssel fordítottan arányosan növekszik, tehát 1:3-as áttételnél 3 szorosa lesz a kivehető nyomaték.
Tehát a vonótengelyre átadott nyomaték mindkét esetben (3x és x nyomatéku motor) azonos lesz.
 
Hogy van ez a dinamikával?
dinamikán = a gyursulás-lassulás képességet értjük ugye?
 

bmejdz9nu

Ezaz... erről beszélek... már mióta...
Nézd meg legközelebb az arányokat! Orsót, motort, gépsúlyát, erőket, sebességeket... !!! Okosabbak lennénk!!!

svejk

Ha lehet maradjunk példáknál, pl.:
 
1:3 esetében egy y forgórésztömeget kell mondjuk 0-ról 3000-re felpörgetni plusz az áttétel után egy w tömegű vonóorsót 0-ról 1000-re.
 
1:1 esetében egy 3y (feltételezve hogy egy 3-szoros nyomatékú motornak 3-szorosa a forgórésztömege, bár valószínű kevesebb)
plusz a w tömegű vonóorsót kell 0-ról 1000-re felpörgetni.  
 

csg67

Az ipari gyakorlatban is rengeteg példa van áttétel alkalmazására, egy gép megnézéséből ne vonjatok le általános következtetéseket. Leggyakrabban bordásszíjat alkalmaznak (minimális holtjáték), vagy fogaskereket. Általában harmadával, felével csökkentik a motor fordulatszámát (növelve a nyomatékot). Az ok a több műszaki követelmény optimális kielégítése. Az alkalmazott golyósorsók emelkedése min. 10, viszont a motorok legalább 3000-et tudnak pörögni. Ahol nincs szükség (lehetőség) 30m/perc-et meghaladó gyorsjáratra, ott lassítani kell. Másik ok lehet a motor elhelyezése; nem mindig szerencsés az orsó végén túl még kilógatni a motort, valamint például a hajtott anyás megoldásoknál mindenképpen kell valamit csinálni (van amikor 1:1 az áttétel).
Egyébként a nagyobb motor (+hajtás) nagyobb árat is jelent, és az ipari kivitelezők is költségérzékenyek :)

bmejdz9nu

Azt is kellene tudni... milyen korsztályú a gép? Mire szánták? Faipari vagy fémipari
Régebben (szerintem a FET-es előtti korszak:) nem tudtak olyan nagy áramú vezérlést csinálni... és olcsóbb volt a munkaerő a karbantartáshoz...
Ma minden a költséghatékonyság körül forog minden...  
Fontosabb mint a gép vételára... ezért is vannak AC rendszerek... mert akkor még szénkefét sem kell cserélni...
Ma a német autógyárakban már 27 Euró egy "élőmunkaóra"... Ezzel számolják a dolgokat...hogy összességében jól járjanak...

000000000

Üdv az Uraknak!
Egy kis lazítás képpen (és az elméletek
visszaigazolásaként) felvillantok egy képet,
mire is képes egy jól méreteztt szervo
dinamikában az egyik új fejlesztésem kapcsán.
Délután teszek fel majd videót is, hogyan is
készült, nagy képek már most is vannak ott a
munkadarabról.:)
http://cnctar.hobbycnc.hu/Tibor45/ROBSY%20C%20version1-k.jpg" border=0>

csg67

Az aktuális fémipari gépgyártásról beszéltem, annak is a profi megoldásairól. Egyszerűbb gépekben valóban az orsó direkt meghajtása a divat, annak minden hátrányával. Az AC rendszereknek nem elsősorban a szénkefe (karbantartás) hiánya az erőssége.

bmejdz9nu


bmejdz9nu

Tegnapi (Baldor - 9Kg) "nagymotor" árak az Ebay.de-n - nekem már van kettő ebből... :) Van vele munka... fék ki... encoder be...:)
 
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=330204793146&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=014" TARGET=_fnew>Baldor1::: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=330204793465&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=014" TARGET=_fnew>Baldor 2:::http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=330204793892&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=014" TARGET=_fnew>Baldor 3::: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=330204794200&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=014" TARGET=_fnew>Baldor 4:::
 
A motorok megfizethetőek... Persze a németek könnyen vannak - Ha megy nekik a Bagoly... IRFP260-al... :)
 
http://i8.ebayimg.com/02/i/000/d3/05/9f65_1.JPG" border=0>