Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Igen, a rendszer fő eleme a nagy dinamikai
képességű szervo mellékhajtásláncolat, és az
ezt kiszolgáló valósidejű, nagyon gyors DOS
bázisú vezérlő program, ami a szikronokat
összehangolja, biztosítja.
Tud termelni rendesen forgácsot, hiszen adott
esetben akár 10 mm fogásmélységet is "harap",
ha teszem azt egy fogárok mélyébe zuhan
a 10.000-el pörgő marószerszám.

bmejdz9nu

Ezt valóban nem lehet megcsinálni HPGL-ből még a WinPC-NC-vel sem... de 3D vezérléssel nem látom az akadályát... vagy?... Hol kell keresni benne a poént? :)
Látok a könyvtáradban van egy nagyobb kép... belinkelem, hogy a többiek is jól lássák a végeredményt...
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Tibor45/ROBSY%20C%20version2-1.jpg" border=0>

000000000

Köszi, csak aztán nehogy István mérges legyen
ezért a nagy képért..., de talán Ő nem akar
mostanában sokszög-függvény eszterga-maró
gépet építeni.
Egy ilyen rendszerben elég sok poén van.
Először is kell hozzá egy egységugrásokkal is
agyon tesztelt minimum 20Hz képességű, megbízható szervo. A videón egyébként DC szervo
van, tehát még AC-t nem is kellett bevetni.
Aztán pedig egy hatékony matematikai modellt
kell felállítani, ami G kód nélkül csak számol,
számol minta villám, és ontja az alapjelet
a szervók felé úgy, ahogyan a főnök, azaz
a mestertengely azt diktálja. Ha az megáll vagy
lassul, akkor minden másnak követni kell.
ha viszont egyszer is kiesel a szinkronból,
garantált a selejt, egyből lesztergálja az
értékes szép felületet, állandóan merev-és
szoros szinkront kell biztosítani.
Ez tulajdonképpen egy elektronikus lakatanya
rendszerként is felfgoható, mint amikor
hagyományos esztergán menetet vágsz a
vezérorsóval, vagy egy bonyolultabb példát is
mondhatok egy fefejtő marógép is ilyen szoros
és precíz mechanikus rendszer.
Itt pedig "csak" encoderek vannak fogaskerekek
helyett.

svejk

A videó le van lassítva?
Mert ott nem tűnik olyan nagy dolognak (ekkora sebességgel (talán D.Laci?) már az elején csinált valami szoborszerűt)
De így ahogy leírtad a max. sebességét a szerkezetnek az már más.
A maximumról lenne igazán hatásos a videó.

bmejdz9nu

Tartom a hátamat... :)
Tehát a szoftveresen számol egyik tengely mozgásából a másikat - ha jól értem? Egy előre meghatározott "séma" szerint?
Melyik a vezértengely (az alap)?
A szerszám forgott? vagy kés? ... mert ha maró akkor ez "hivatalosan" nem is eszterga hanem 4. forgató tengely...:)?

bmejdz9nu

Svejk :)  
Maradj a #3920 és #3922-es kérdésednél (erőltesd légyszi) mert arra nagyon várom a választ Tibortól... [#smile]
Tudod mennyire érdekel ez a nagymotor kontra kismotor áttétel téma...:):):)

000000000

Nincsen lelassítva, ettől tudna többet is.
Csak ez a egy nulladik teszt volt, ettől vannak
gyorsabbak is. Itt viszont még nulla közeli a
hibajel. De Gondolj bele: mi van pl.
egy hatlapfejű anya profil esetében a sarkoknál?
Rossz belegondolni, elvileg nulla idő alatt
kell iránytváltani 0 hiba mellett.
Ha majd sokat gyötröd a szervódat
egységugrásokkal, és nézed a mérőátalkító jeleit a  szervo pillnatnyi állapotáról,
hidd el másképpen látod ezt a világot, és
egyből érzed, mit jelent a tömeg, az inercia
egy szervorendszer dinamikájánál a gyakorlatban.
Ja és már ehhez a sebességhez is 150 KHz-körül
kell kiadni a printer porton jeleket, szerintem
ez sem olyan kevés.

svejk

Tartsuk tiszteletben hogy most más, fontosabb/édekesebb téma foglalkoztatja!

bmejdz9nu

ok. de vissza térrünk... :)

svejk

Amit írsz, tiszteletben tartom...
Csak a videón-képen nincsenek éles sarkok, ezért mondtam hogy ilyet már láttunk.
Félre ne értsd, nem rosszallásból írtam..

000000000

A vezértengely (mester) az, amelyik a munkadarabot
forgatja. Az pedig vágósebesség, forgácsolástechnikai
"részletkérdés", hogy eszterga kés a szerszám,
vagy marófej. Itt az egyik legnehezebb feladat
a pályaelemek, szerszámpálya, trajektória
kiszámítása, hiszen minden változik minden
pillanatban, nincs idő szinte semmire.
Na ez a nehéz összességében megcsinálni, és
olyan paraméterendszert kitalálni, amivel 3
másodperc alatt átállhatsz egy egész más
feladatra. Ez tul.képpen egy 4D szisztéma, ahol
a henger és derékszögű koordináta rendszerek
között állandó "átjárás" van.

000000000

Oksika.
Fogok majd mutatni ettől sokkal "vadabb, ütősebb"
felületeket is.:) Persze ha valaki egy ilyen
szerény, definált görbületi sugarú 5 szög
rendszert utánam csinál, szívesen megnézem.

000000000

Svejk és Péter!
Az a baj, hogy Ti csak tömegben gondolkodtok.
A tömeg az lineáris, egyenes menti mozgatásnál
mérvadó. Ha valami ettől eltérő pályán
(pl. körpályán) mozog, minden elemi tömeg
középpontot a forgási középponthoz képesti sugárNÉGYZETtel kell szummázni, azaz integrálni.
Ez a tehetelenségi nyomaték (J, teta, stb.. jelöléssel). Ezért csak a tömeg nem számít,
hanem az eloszlása is nagyon fontos.
Így az kevés info, hogy egy motor hány kg, így
igazán az előbbiek kapcsán nem is lehet jól
felelni egy pontatlan kérdésre. A J-vel
kapcsolatban meg már többször írtam
összefüggéseket, hatása mint az egyik tároló
elem a szervorendszerben a legfontosabb.
Nagyon kell tisztelni és szeretni a J-t,
meghálálja.:)

svejk

Oké, ebben igazad van...
De akkor átírhatnám a kérdést a J-re is..
Az adott vonóorsó inercianyomatékát ki tudnánk számolni.
Milyen összefüggés lehet egy x és egy 3x nyomatékot leadni képes motor inercianyomatéka között?
Illetve azt kellene még tudni hogy az inercianyomaték hogyan transzformálódik át az áttételen...

svejk

Varsányi Péter!
Neked rengeteg motorod van.
Gyüjtsd már ki kettő adatait melyek nyomatékra kb. 1:3 arányt képviselnek.
Főleg a J-re vagyunk kíváncsiak.