Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Sziasztok Sneci, Tyutyi!
Köszönöm, a Ti szakmai véleményetek nekem
nagyon értékes és mérvadó, jólesett így a nap
elején. Jól érzitek, miről szól ez a történet.
Mégegyszer köszike.:)

Motoros

Ez igen, én is gratulálok.
Én nem is tartanám fontosnak hogy különleges kunsztokat tudjon ez a megoldás, a jelentőségét ott látom  ( semmiképpen nem a hobby kategóriában) hogy egy adott forgácsolási szériamelót ( ahol ez a kis befektetés pár nap alatt visszajöhet) ..ami lefoglalna egy mondjuk 20milkás cnc esztergát...rá lehet tenni alacsony ráfordítással egy hagyományos de már 10x leamortizált csúcspadra. Ha a megmunkálás egy adott program szerint fut akkor a darab minőségét is jelentős mértékben lehet függetleníteni a szakmunkás személyétől.
Jó biztos van egy két kérdés amit majd még meg kell oldani, pl pillanatnyi áramkimaradás esetén a kényszerkapcsolat megmarad e  (menetvágás)...persze lehet hogy ez megoldott..csak eszembejutott

svejk

Uraim!
Vagytok itt most már jó páran akik átlátjátok Tibor45 nagy jelentőségű munkáját.
Segítsetek megérteni, hogy legalább már ha hülyén is de ne értetlenül haljak meg.
A #3933-ban bemutatott videón levő dolgot tényleg nem lehet megcsinálni egy hagyományos cnc-n forgatóval, vagy egy átalakított cnc esztergán? Még ha kisebb sebességgel is.
A #3986-ban bemutatott videó az már tuti, oda tényleg kell a bazi nagy Z tengely gyorsulás.
Vagy itt nem is a gyorsulásról van szó hanem hogy nem lehet ilyen G-kódot írni hagyományos gépre?
Nem értem... Help, help!!!

Szedlay Pál

Tibor!
 
Nekem is nagyon tetszik! Gratula.

000000000

Szia Motoros!
Köszönöm Neked is a véleményedet.
Te mint aki igazi forgácsoló szakember is vagy, aki
tudja milyen egy E400 vagy E2N eszterga pad,
nagyon jól látod, érzed ennek az applikációnak a
használhatóságát.
Az említett szinkron pont és ennek memórizálása
alap kulcskérdés, nyugodtam el lehet menni
ebédelni, egy félbehagyott 7 szög később újabb
fogással folytatható ott, ahol abba hagytad.
Egyébként egy ilyen rendszer amikor már működik,
nagyon egyszerűnek tűnik. De gondoljátok végig,
milyen műszaki határképességeket feszeget ez
a téma szervo hajtástechnikialag, aritmetikai
matematikai számolási mennyiségben,
sebességben, és I/O nagybiztonságú
kommunikációban, és mindezt valós időben,
totális szinkron fenntartása mellett.
 
Örülök Pál, hogy tetszik, köszi Neked is.  

D.Laci

Fel homályositalak...
Ebben a csicsa világban csak a paraszt vakitásnak van helye.
Az ötlet maga jó (bár nem ujkeletű), annyi haszna van, hogy ki sporolt egy áramkört (egy drága program árrán).
Ahogyan Motoros is megemlitette ha nincs referencia pont akor menet marásnál gáz vissza állni. De csak kis fordulaton hasznlható (sajnos). Vagy rendes "CNC" menetvágáshoz megint szerelj fel egy optokaput. Mertugye arrol szol a fáma, hogy egy lestrapált gépetátaakitani... Igen ám de lóvé és hely hiányában a "Hobbysta" a lehető leg "Univerzálisabb" gépet szeretné. Ha már átalakitja a gépet 2 tengelyt motorizál akor már nem nagyobb befektetés egy 3.forgató motor (szervó vagy léptető)+ egy optokapú tárcsával, igy vághat menetet, marhat szobrot (hatlapot) marhat palástra "amorf felülete" akár tányér szerü tárgyat marhat grvírozhat  stb...
Nem kell hozzá egyedi szoftver bármelyik Cam progi megcsinálja.
 
Tibor45!!! Gratulálok az ötlet megvalósitásához!

svejk

Jaj! Már megint a figyelmetlen olvasás....
Akkor itt arról van szó, hogy abban a "fém dobozban" csak egy motor van és annak a fordulata/szöhghelyzete nincs is szabályozva?
Tehát a "forgató" tengelyen levő pozíciójeladó vezérli a függőleges tengelyt.
Szóval itt nem a mechanika, nem a szervovezérlő, hanem a speciális szoftware az újdonság...
Így már értem a gratulációkat és én is csatlakozom ehhez.

000000000

Szia Svejk!
Rövid válaszom: step-dir rendszerben, merev
G kódok mellett nem tudsz ilyet csinálni 6
tengelyes géppel sem. Picit kifejtve:
Óriási különbség ugyanis, hogy egy CNC program
előre megírt merev kódok alapján X, Y, Z, A, B, C
tengelyeket működted, vagy pedig kijelölsz
egy fizikai, valós tengelyt, azt érzékeled,
és utána minden döntés ettől függ, és állandóan
"összeragadva", szinkronozottan ketyeg a
hajtástechnikai rendszer. Azaz ha pl.
megállítod a tokmányt minden más is megáll,
ha elindítod, megint minden harmonikusan megy tovább.
A végeredmény látszólag ugyanaz, azonban ha
végiggondolod, egész más a hatásmechanizmus.
Ez a rendszer tulajdonképpen egy elektronikus
szervo hajtómű rendszer, ami ekvivalens egy
adott pillanatban egy fix mechanikus gépészeti
elemekkel (fogaskerekekkel, csigával, HD-vel)
összekötött a kinematikai láncolattal.
Közben pedig gondolatban képzelj oda egy fürgekezű szakit,
aki néhány mikroszekundumonként gyorsan cserélgeti
az újabb és újabb módosításokhoz szükséges
fogaskereket. Amit persze ki is számol két
csere között, hogy milyen áttétel kell éppen.[#vigyor2][#nevetes1]

000000000

Pontosan így van, akár egy sima ablaktörlőmotor
is lehet a főhajtás. Közben amíg válaszoltam az
előbb, Neked is beugrott a lényeg. Köszi.

svejk

Így huszadszorra visszaolvasva mindent már teljesen világos. Hiába, én ilyen gyenge elméjű vagyok...:(
Valószínű a szervovezérlés témája miatt teljesen elvonatkoztatam magam a lényegi olvasattól.
 
Elnézést kérek Tibor45-től a kételkedésben!
 
De akkor már itt is a következő kérdés.
Ez a fejlesztés egy amatőr számára hogy lesz elérhető?
Mit kell megvenni? Egy speciális szoftware-t és egy(két) speciális szervovezérlőt?
Milyen tervezőprogrammal lesz kompatibilis?

Farkas Ádám

Szerintem is nagyon jó az ötlet.  
 
Nekem még az jutott eszembe, (már elnézést, hogy beleszólok) hogy amikor a program egy kritikus szervó sebességhez közeledik akkor a program "szól" a frekvenciaválltónak ami lecsökkenti a főorsó sebességét majd mikor ez megvolt visszagyorsítja, vagyis a szoftver a szervó lehetőségeihez képest változtatja a főorsó sebességét, mivel itt teljesen mindegy milyen sebességgel megy a főorsó és menet közben is változtatható. Ha pedig nem kell akkor max sebességen megy minden.

Motoros

Úgy gondolom hogy mint 4. tengellyel azaz egy forgatóval lehet hasonló dolgokat elérni, csak ez kicsit más téma és hobby keretek közé Tibor 45 megoldását talán nem is érdemes besajtolni. Itt ezzel termelni is lehetne, azaz meló végén a forgácsot taligaszámra tolhatnád kifelé a műhelyből, hisz ezzel akár hadra lehetne fogni egy bármilyen nagypadot. Ami nekem a régi rögeszmém. manuális revolveresztergát cnc-síteni, így összetett tagolt alkatrészek is potyoghatnának mindenféle vezértárcsa faragás nélkül, csak a lényeg hogy a vezértengely valósuljon meg elektromosan mint kőkemény soha szét nem eső kapcsolat. Ez a mechanikus gépeknél mind adott, de  a betanításuk elég hosszadalmas és nehézkes végül is egy külön szakma.

000000000

Ehhez csak X darab megfelelő dinamikájú
szervohajtás kell (a léptecses hajtások sajna
ide nem jók), és egy leselejtezett P1-es gép,
amin csak DOS van. A kifejlesztett vezérlőprogramnak
van egy fő típuskészlete, ahol egy adott
szerszámpálya típust, de ezen belül paraméterekkel
végtelen sok analóg függvényverziót be tudsz
állítani (pl.2-2000 sarkú szabályos sokszög,
csavarva, vagy nem csavarva 1 m hosszon stb....).
Így ehhez semmi más program nem kell, hiszen
G kód sincs. Valós időben számolunk mindent,
ami kell az értelmes szerszámpályához a
szervóknak.
Egyelőre fogalmam sincs, mit ér egy ilyen rendszer. Ha úgy fogom fel, hogy adott esetben
4-5 D CAD-Cam rendszerekkel tudnál ehhez hasonló
feladatokat több tízezer soros G kódokkal lefejteni, de még akkor ugye ez mindig nem
ez, csak látszólag, akkor sokat is érhet.
Én egy egyelőre azt tudom bárkinek igérni,
ingyenesen kipróbálható bármilyen CNC
vagy hagyományos gép konfiguráción.
H. Józsihoz biztos megyek, ha már alkalmas
lesz a kis esztergája egy ilyen próbára,
de tényleg Mindenki másnak segítek, ha van
ilyen érdeklődése, és kiváncsi, mit tudnak
a szervói ilyen környezetben. Mert itt aztán
pillanatok alatt igen kényelmetlenül érezheti
magát a szervo (sok sarok, nagy alakzati változások, nagyobb
fordulat...). Pl. 10 szög esetén máris 20
irányváltást kell minimális hibával lekövetni
a szervóknak 1 másodperc alatt, ha csak szerény
60 rpm-el forog a tokmány. Borzalmas kegyetlen feltételek,
teremthetők, érdemes végiggondolni, mi van
nagyobb tokmány fordulatoknál.
Összességében ezért nem egy egyszerű téma ez.

Motoros

Asziszem a faesztergályosok is elélvezhetnek. Pl csavart koloniál oszlopok meg egyebek témakörben.

000000000

Szia! Köszi. Elvileg jó az ötlet, de sajna
egy frekiváltó totálisan alkalmatlan
dinamikában erre. Ha "feleslegesen" van egy
több KW-os szervofőhajtásunk, akkor elvileg
még ilyen visszacsatolás is elképzelhető.
Egyébként a fantasztikus dolog ebben az is, hogy
nem kötelező egyből rohanni, főleg vadabb,
ismeretlen függvényverziónál.
Szépen nulláról elkezdjük indítani a tokmányt,
és mint egy gőzmozdony forgattyús hajtóműrendszer
szépen elindul minden. Közben egy kis gyakorlat
után szemre lehet érezni a határt, de természetersen oszcilosszkóppal a megfelelő
mérési pontjain a szervónak állnadóan látom
a "kínjának" a mértékét, azaz a hibajelet.
Nálam legalábbis ez benne van a szervoban, más
esetben pedig ezzel mint külön mérőáramkör
bármilyen szervót lehet diagnosztizálni.