Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

Szedlay Pál

http://cnctar.hobbycnc.hu/Szedlay/motor.JPG" border=0>
 
A kérdésem az lenne, hogy ezek az értékek milyenek egy motornak?
Hogy legyen valamilyen összehasonlítás az alacsony és a magas között, kevés vagy sok.
Köszönöm a véleményezést.

svejk

Oké, meggyőztetek, igazatok van![#worship]
Ezt a részét hagyjuk..

HJózsi

talán jó megközelítés az, hogy a theta arra utal, milyen a forgó test tömegéeloszlása a sugár mentén ( ez a nagyon nem mindegy ), írtad Te is a lendkereket példának, de lehetne említeni a préseket aminek két nagy súly van egy rúd két végén ... minnél távolabb van a súly a forgástengelytől annál nagyobb a theta ...  
Pls gépészek erősítsétek meg! [#kacsint]

bmejdz9nu

Nem mentünk előbre...  
Talán meg kellene vizsgálni abból a szemszögből az egységugrást, hogy a mecchanika és motor követi is azaz meg is csinálja valóságban(!) is a mozgásokat azaz a Hz-eket... ennyi... [#smile]
Kellene egy mérőórát beszerzni... vagy hasonlót...
Ha pl. nincs hibajel tároló a vezérlőben = megcsinálta, mint egy léptető... de ha van akkor... De hagyjuk.

bmejdz9nu


000000000

Minden forgómozgást végző tömegnek van
tehetelenségi nyomatéka (theta görög betűvel
jelölik, de J is lehet).
Meghatározása tudományosan integrál számítással
lehetséges. Alapesetekre találsz végképleteket.
pl. tömör hengerre: m*r*r, van csőre, ...stb.
Mivel ahhoz nyomaték kell, hogy egy tehetetlen
tömeget gyorsítsál, forgásba hozzál, (erre is
vannak képletek), így ez villamos
teljesítménybe kerül, és közben nincs hasznos
teljesítmény. Utána pedig a felhalmozott
mechanikai energiát ráadásul betárolja, mint
egy kondentátor a villamos energiát, és meddő
fékenergiát von el a szervohajtástól.
Könnyen belátható így, hogy mennyire fontos
szerepe van az időállandóban, azaz a motor
dinamikában. Ha már üresen is sz@r egy motor,
azaz saját magát sem képes gyorsan mozgatni,
akkor mit is várhatunk eredőben? Csakis
katasztrófát, azaz csiga lassúságot.

HJózsi

Hanem? [#nyes][#nyes][#nyes]

svejk

Oké hogy kg * m*m, de a forgórész keresztirányú keresztmetszete? és mivan ha hosszabb a forgórész?

000000000

Péter! A mérőóra nem jó:
1. hazavágod a mechanikáját.
2. az is tehetetlen tömeg, így képtelen
követni, leszakad a tapintója a rezegtetett
felülettől.
3. Ha nincs tárolója, nem látsz azon sem semmit.
 
Egyébként nem tudom, mit görcsöltök azon, ami
már szemmel is látható. Egy ember nagyjából 20
Hz-et tud látásával feldolgozni, utána
egybefolyik minden.
A DC motorok és szervo jellegűek nem tudnak
többet, mint 5-20 Hz. Thehát szemre majdnem
100%-osan minden látható.
A másik: pl. odateszed az ujjadat a rezgéskor
egy 50 mm-es sugáron, egyből érzed, hol üt, így
megvan a két végpont. Ennyi. Kár ágyúval
lövöldözni verébre.

000000000

Az L nem számít, az össztömeg a lényeg!!!!
Látsz a képletben L-t???

HJózsi

Tibor most írta tömör hengerre :
 
m*r*r  
 
a tömeg rúdnál a hosszal arányos, az r adott ...

svejk

Oké, ez egy ügy és ez a motor fizikai méreteiből adódik ezzel nem lehet mit kezdeni.
De nem csak ettől függ a motor dinamikus viselkedése.
Egy nagyobb tömegű motor is lehet dinamikusabb ha a megfelelő teljesítményt belepumpáljuk.
És itt jön képbe a tekercselés, a minél kisebb ohm-os ellenállás és induktivitás.
Én azt hittem hogy az a theta az össz. dinamikára vonatkozik, és mintha az idő is szerepelt volna a mértkegységében.
Már teljesen belezavarodok....

HJózsi

http://hu.wikipedia.org/wiki/Tehetetlenségi_nyomaték" TARGET=_fnew>Tehetetlenségi nyomaték .... és ami mögötte van ...

svejk

Jó-Jó...
De látod hogy számit a hossz! Csak az már benne van a tömegben.
Ha H.józsi nem írta volna a #2802-ben még holnapra sem értettem volna meg.
sajnos én ilyen hülye gyerek vagyok:(
 

000000000

Svejk! Elhiszem, hogy bele lehet zavarodni,
minél mélyebbre ásol a motorok lelkivilágában,
annál több egymással összefüggő paramétert lehet
definiálni. A nagy baj, hogy ezek egymást kizáró
és gyengítő tényezők. És egy N változós függvény
optimalizálása külön matematikai tudomány, kár
bele mennünk itt a Fórumon. Ezt rá kell bízni
a szervomotor specialista gyári mérnökökre.
A probléma egyik kulcsa már eleve a profi
minőségű mágneses anyagoknál kezdődik, ezek
féltve őrzött gyártói titkok. Bicikli generátor
mágnest kapunk 10 Ft-ért is, a másik véglet meg
a csillagos ég. Kinek mire van szüksége,
mennyit áldoz egy jó motorért, erről szól az
egész.