Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Én arra gondoltam, hogy kellen egy számláló, és mondjuk x fordulatról indulni egy egségugrással (ezzel egyidőben indítani a számlálót és mérni (akár egy optokapuval) hogy egy fordulatot hány ms alatt ttesz meg.
Ezt a Te DOS-os progidba könnyen bele tudnád applikálni, és még különösebb hardware sem kellene.

svejk

Kapizsgálom..:)
Azt is figyelembe kell venni hogy a tehetetlenség a sebességgel egyenesen a tömeggel négyzetesen arányos..
(Ha ez most nagyon nagy baromság volt akkor gyorsan töröljétek).
Az biztos egy adott tomeg tehetetlensége az átmérő növekedésével négyzetesen növekszik.
(a lendkerekek ezért laposak, nagy átméröjüek)
A fentiek figyelembevételével a kis motor jobb dinamikát képvisel.
Csak ezeket le kell redukálni.

000000000

Péter! A mai napot is sikerült kellő mennyiségű
sületlenséggel megindítanod.:)
Sajnos szinte semmi nem igaz abból, amiket itt
összehordtál. Totál káosz van a fejedben...

bmejdz9nu

...Mégis tömegesen ilyen nagyobb, lassabb, erősebb motorokat (is) használnak az iparban... :) Főleg ha nyomaték kell - gondolom...
Nem átteteleznek ha elkerülthető. Mert a kottyanás mentes és karbantartás menetes áttételezés drága...
Ma majd végignézem http://www.parkermotion.com/" TARGET=_fnew>parkermotion lináris egységeit... megnézem mikor használnak áttetelezést ...  
(persze ma már több a kínálatban gondolom az AC... sajnos :) Lehet, hogy a Parkermotion szakemberei is sületlenek...
 
Persze az lenne a normális, hogyha kiszámolnák mindent először, AutoCad-ba megtervezném a gépet, aztán elmennék a szervómotorgyárba és legyártatnék 3 motort... de ez igen drága és sosem véget nem érő folyamat lenne...
 
Egy hobbysta abból csinál valamit amit tud szerezni... ezért hobbysta....
A cnczone.com és a német HobbyCNc-s forumokon sincsenek képletek, hanem tapasztalatok... nézd meg... :)

000000000

Először is el kell dönteni, mit tesztelünk,
teljes hajtásrendszert, vagy csak egy ismeretlen
motort.
Vegyük a második esetet: Ennek előfeltétele,
hogy a szervohajtásod elektronikája és
algortimus rendszere, minősége alkalmas legyen
igazi szervomotorok szabályzására. Azt hiszem
ez értjető, ugyanis egy komolytalanabb szervo
szabályzó a saját hibái miatt adott esetben
leminősíthet egy profi szervo motort, ami ugye
mégiscsak furcsa lenne.
Ezen az "apró" feltételen túllépve, be kell
állítani jó nagy hibapuffert a szabályzón, és
szkóppal vagy mérő-tároló adatgyűjtő rendszerrrel a
frekvencia függvényében regisztrálni kell az
egységugrás vizsgálat jelalak rendszerét.
Ezt a pontot a szervoszabályzón belül nálam
több helyen lehet mérni analóg-vagy digitális
formában, direkt így terveztem.
Amikor ez elér bizonyos határt, amlitudó
csökkenést, ott "meghalt" a motor, tovább kár
gyötörni. Ezen belül a motort lehet üresjáratban
és terhelve, probapadon így letesztelni.
Megjegyezem, hogy nem szervo motoroknál szinte
mindig elegendő a szemre történő vizsgálat, mert
olyan hamar meghalnak 10 Hz környékén, amit
bőven lehet látni, érzékelni emberi képességeinkkel
mindenféle előbb említett mérési apparátus
nélkül is, léptetők vizsgálatánál meg
egyértelmű a lépéstévesztés vizuális
detektálása még kisebb frekiknél is már.

000000000

Péter! Ott kezdődik az egész hibás gondolat
meneteted, hogy egy DC motort lehet vezérelni
és szabályozni ezen belül csak sebesség vagy
sebesség és pozíció valamilyen hibahatáron
belüli elérésére használni. Ezek óriási
különbségeket támasztanak a motorokkal szembe,
ezért van ennyiféle motor a világon még a DC-n
belül is.

svejk

Akkor szerinted nincs értelme megépíteni egy a #2731-ben elgondolt elektronikát.  
Tisztán hardveresen aránylag egyszerű lenne összehozni.

svejk

" Azt hiszem  
ez értjető, ugyanis egy komolytalanabb szervo  
szabályzó a saját hibái miatt adott esetben  
leminősíthet egy profi szervo motort, ami ugye  
mégiscsak furcsa lenne. "
 
Erre csak azt tudom mondani hogy a hobbysta megépíti vagy megveszi a vezérlőt majd ezután megkeresi a legjobb motort ami a mechanikáján és a vezérlőjével legjobban mŰködik.
(mindezt azért mert talán a motorokat a legkönnyeb beszerezni, és lehet válogatni)

bmejdz9nu

Szerintem a kis fordulatra tervezett motoroknak nagyobb az az alap (névleges) nyomatéka. Az a tartomány amiben te is szívesen tartanád a hajtásrendszert...
De nem tudom rá a magyarázatot... ennyi az egész.  
 
Te áttétel párti vagy én meg nem... :) de ez már egy régi történet... :)
 
Ha egy kisebb motort leáttételezünk ott az alábbi dolgok lehetnek:
(1:3 fogasszíj áttételt alapul véve tehát nem preciziós PalanetDrive-ot mert azt pl. 1:3-ast még nem bírtam magamnak sem szerezni 200 USD alatt :)
- csökkenik a gyorsítási képesség (számoljuk bele a fogaskerekek tehetetlenségét, súlyát is)
- kottyanás és nyúlás a szíjon lehetséges
- Surlódások, veszteségek, kopások
- Költség: 2xT5-ös kerék + szíj + csapágyak ára = kb. 10.000 Ft + sok ingyenmunka. (ez meghaladhatja az "olcsó" motor árát...
- Ha nincs védve az áttétel baleseteveszélyes, főleg nagy fordulaton.
- Ahogy te írtad sokkal előbb elkopnak a szénkefék... (ezt nem is gondoltam, de igaz:)
- szerintem pl. 4500rpm-el gyors forgásirányt váltani nehezzebb mint pl. 1500rpm-el...
 
stb...

svejk

A #2737-8 ra máris ellenérv, hogy ha megvan a mechanika és a vezérlő akkor összerakva úgy is minden kiderül,(annál jobb teszt nem kell) és lehet a motorokat csereberélni :(

bmejdz9nu

Pontosan... tehát a "megszerezhető - megfizethető" alkatrészekből kell kihozni a legjobbat!
Nem a megvehetetlenül drágákból kiszámolni... sajnos... (persze akkor van biztosan adatlap és lehet képletekkel számolgatni)
 
Egy szervómotor ami "szembe jön veled" és amit a "boltban" veszel egy dologban tér el: 10X az ára! Ez az alap probléma...

000000000

Én azt javasolnám, hogy komolyabb regisztráló
HW-SW erőforrásokat csak akkor érdemes csinálnod,
ha gyakran használsz profi szervo motorokat.
Azt gyanítom elég lesz a szemed is sajnos az
ElektroC. motornál is, de majd "összefésüljük"
véleményeinket, gondolom Mások is várnak már
teszt eredményeket, tapasztalatokat.
Egy normális és korrekt egységugrás generátort
viszont érdemes lenne készítened, mert G kódok
futtatásával nem igazán lehet ezeket a vizsgáló
jeleket előállítani.

svejk

"Egy normális és korrekt egységugrás generátort  
viszont érdemes lenne készítened, mert G kódok  
futtatásával nem igazán lehet ezeket a vizsgáló  
jeleket előállítani. "
 
Erre viszont a #2740-ben írtak miatt nincs szükség.
Ugyanis addig állítgatom a gyorsulást a vezérlőszoftveren és/vagy a szervovezérlőt míg nem kapok egy olyan erdményt aminél nincs lemaradás.
És ezt vagy elfogadom vagy keresek erősebb/jobb motort.

000000000

Na jól van Kollégák, kicsit elmentem pihenni,
így reggel sok ez már nekem. [#hehe]
Svejk és Péter! Egy apróság: Abbé féle mérési
alapelvekről halottatok? Érdekes lenne, ha
egy colostokkal mérnél századokat. Többek között
a mérések egyik alapelve, hogy amivel mérek, az
minél inkább etalon jellegű legyen, és egy
nagyságrenddel komolyabb, precízebb, mint a
mérendő feladat tűrésmező szélessége.
Ezek az elvek általánosak, minden mérésre
(igy szervoteszteknél is) igaz állítások,
tételek. Illik betartani őket. Ha nem megy így,
akkor az egész mérés hitelessége, eredménye
műszaki szempontból kétséges.

svejk

"ElektroC. motornál is, de majd "összefésüljük"  
véleményeinket, gondolom Mások is várnak már  
teszt eredményeket, tapasztalatokat."
 
Nem értem mit jelent az "összefésülés" jelen esetben.
Tegnap kicsit tüzetesebben megnéztem, tesztelni nem tudok ,nincs semmi mechanikám..
Egy biztos, én (és azt hiszem mások is) kicsit másra számítottam a motor kapcsán.
De sajnos ebben az internetes vásárlásban ez benne van...
A legbosszantóbb hogy a holland nem valós adatokat adott meg és ez egy nagyobb feszültségű motor mint amit Ő írt!
Ezt a mocit bizony kb. 80 V-os tápfeszültségű vezérlőről kell járatni.