Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk


ra8nsmk6w

Az a két motor mechanikailag sorba van kötve mivel a kihajtást csak az egyik motor "szenvedi" el. Ami még két motor esetében nem tragikus, de amit Péter emlitett az 1Kw/10 motor ott már több mint necces.Gondolom, hogy nem komolyan mondta, egyébként párhuzamosan több motort egy láncra vagy fogazott szijra füzve el tudok képzelni.

bmejdz9nu


bmejdz9nu

http://cgi.ebay.com/Gecko-G320-Brush-DC-Servo-Driver-CNC-Geckodrive_W0QQitemZ120181761157QQihZ002QQcategoryZ78191QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting" TARGET=_fnew>Mennyi hüle van a világon... még négy nap hátra a licitből és már 11-en "tapadtak rá" a gyufásdobozra...  10USD-ről már felverték majdnem az új árára.
.. a további 4 napon talán föléje? Pedíg ez egy régebbi verziószámú....:)
 
http://i24.ebayimg.com/03/i/000/c2/f7/84a7_1.JPG" border=0>

000000000

A lényeg, amit Sneci is írt. Ha nem tökéletesen
egyforma a két motor a lényeges paraméterekben
(már pedig saccra egy ilyen tömeggyártású
motornál az eltérés +-10-20% is lehet), akkor a
szabályzás döntő energiforrásai a két motor
egyensúlyának a megteremtésére fordítódna, alig
maradna hasznos teljesítmény. Ha pedig sorba
kötöd, már több mint 100V kellene, és az amúgy
is nagy R és L kétszeressé nőne, és ez szép
lassan viszi a szabályozhatatlan motor kategória
felé a rendszert. Viszont kapsz egy remek rezgő-
lengő rendszert, és így a tél közeledtével az sem
mellékes, hogy fűtőtestként is használhatók a
motorok.:)

bmejdz9nu

Tibi lenne egy kérdésem...
Az AC motorokat sokszor DC fékkel adják-veszik-gyártják...
Ennek van valami speciális oka? jó tudom... de DC szervónál ez alig alig...

svejk

Két egyforma motor nincs, ezért is a soros felé hajlottam először, mert ezek egymást munkapontban tarják, és a motoron átfolyó áramerősség egyforma.
Az "ablaktörlőszerűt" eddig 40 V-on hajtottam tehát az ö esetében a 80 V elégséges lehetne.
Az ipari servok is 160-300V-ról mennek és bizony ott is van tekintélyes R és L és mégis szabályozhatók.
Tételezzük fel hogy a soros elvetve...
 
Térjünk át a párhuzamos kapcsolásra.
Ebben az esetben hogy lehetne kiküszöbölni az egyenlőtlen árameloszlást?
Párba válogatás? - ha van sok megoldható
Ha az egyik jobban terhelt akkor a tekercs melegedése valamelyest segíti a kompenzációt.
 
Motorokkal soros ellenállás? - sok veszteség és szintén rontja a szabályozás minőségét.

000000000

Van bizony. Mindennek az oka a kefenélküliség.
Az AC szervo motorok korrekt fékezése,
rezgés mentes egyhelyben tartása rendkívül
macerás, ez is jelentősen növeli a szabályzók
árát. Én csak ezzel a problémával majdnem
félévet kínlódtam. Így ha tartósan áll a
motor, és visszahajtás is lehetséges, inkább
sokszor befékezik mechanikusan, és ezt is
alaposan  megfizettetik, mint opció.

svejk

Azért szerintem a Kitalálója sem gondolta komolyan, hogy egy 3,1 A-es névleges áramú servomotort(servo jellegűt? ,aminek az adatlapja egyértelműen leírja a maximálisan megengedhető csúcsáramot) a vezérlője megfogjon 6 A-nál.
Bár az utóbbi leírásokat végignézve amilyen óvatosan kezeli az AC motorokat is...
Az az idő elmúlt amikor 50 évre tervezünk egy gépet :)

000000000

Svejk! Minden tiszteletem a Tied, de bocsi,
nem szeretném tovább ragozni a több
motoros témát a már eddig felhozott érveim
miatt. Ha Téged ez továbbra is izgat, és a műszaki,
esztétikai érzéked sem tiltakozik ilyesfajta
megoldás kapcsán, rajta. Biztosan fog működni
valahogy. Először még ne felejtsd el azt sem,
hogy egy motort kell sikeresen a szabályzóddal
meghajtani, tesztelgetni. Ha ezen már túl vagy,
visszatérhetünk a többmotoros verzióra, ha
nagyon akarod.

bmejdz9nu

http://cgi.ebay.de/AC-Servo-Motor-mit-Encoder-und-Bremse-6000-U-min_W0QQitemZ110188512812QQihZ001QQcategoryZ124603QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" TARGET=_fnew>Tényleg vannak kis feszültségű AC szervómotorok...
 
http://i14.ebayimg.com/03/i/000/c1/75/022f_1.JPG" border=0>
 
Nem hittem... :) Tudod csak ha látom... :)

bmejdz9nu

Tibor lenne még egy hüle kérdésem...
Az esztergámba kellene cserélnem a meghajtómotort... Mechanikailag egy AC szervómotor sokkal kisebb... használható lenne?
Azaz ha frekiváltóval meghajtanám? Azt meg végkép nem értem, hogy a "sima" AC motorokat kényszerhűtik a hátulján egy ventilátorral... egy AC szervó motoron ez nincs...? Nem melegszik?

000000000

Majd ha meglátod a motor kivezetésének a
keresztmetszetét és méricskélsz rajta picit,
jobban fogsz tisztelni 4-5 Ampert is.:)
Mindenkinek figyelmébe ajánlom ezt a közismert
képletet: P=I*I*R. Érdemes picit számolgatni,
és ez mind hőveszteség csak, ebből egy cmN
hasznos nyomaték nem keletkezik. Arról nem is
beszélve, hogy ilyen kis motornál és nem profi
szervonál állandóan kockáztatod a lemágnesezést,
ami után dobhatod ki. Még Péter komoly Bautz
szervomotorjánál is a gyártó megírta: max 25A!!!
De komoly, tartós hajtástervezésnél illik messze
elkerülni. És ez a motor picit messze van attól.
Úgy hogy csak óvatosan az Amperekkel emberek!:)

svejk

Mint vitaindítómban irtam csupán az elméleti kérdésekre vagyok kíváncsi ez ügyben.
Bár most már egyre kíváncsibb lettem mert nem mindenre kaptam választ, így majd egyszer lehet teszek egy gyakorlati próbát.
Sajnos most semmi mechanika nincs kéznél

000000000

Mert nem egy kategória.
A szervo AC indukciós, BLDC, kefés DC működési
alapelve ugyanaz, csak más-más kontstrukcióban
testesül meg.
A kommersz frekiváltók pedig aszinkron
motorokhoz készültek, ezek pedig rövidrezárt
forgórészű (kalickás) motorok sokkal gyengébb
nyomaték, hatásfok adatokkal. Így terheléskor
intenzívebben melegszenek számos ok miatt.
Így kellő hajtástechnika híján nem tudsz
működtetni esztergádban AC szervo motort.