Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

7vpav5d32

Szerintem meg ti kevertétek össze a menetemelkedést és a menetemelkedési szöget. Az erőszükségletet ép a menet emelkedési szög határozza meg.

7vpav5d32

10 méter magasra van egy 100 méteres ut és van egy 200 méteres ( ami itt mind két esetben egy fordulat). Azért csak könnyebb a hosszabb uton felmenni.

000000000

Figyelj már ide egy picit, a Jó Isten áldjon meg!:)
A munka a lényeg, azaz a szükséges nyomaték
mindig ugyanakkora, ha a menetemelkedés
állandó. Össze-vissza kevered Te a fogalmakat:
erőkar, erő, nyomaték, menetemelkedési szög,
tengelyirányú erő, stb... Kérlek csinálj már
egy kis rendet ezek között...:)

7vpav5d32

Bocs, de én csak erőröl beszéltem és menetemelkedési szögről. Te irsz ilyeneket(munka a lényeg, azaz a szükséges nyomaték). Én a kettő közé nem tennék egyenlőség jelet.

bmejdz9nu

Szerintem mindenki tudja ezeket, csak a megközelítésen akartok vitázni?
 
Én csak annyit írtam - semmi adat - hogy egy nagyobb emelkedésű orsóval ugyanazt a mozgási hoszt kevesebb fordulatszámmal lehet megtenni...
A golyosorsók is egy csapágy valahol... vannak határértékei, sőt nagyon is hasonló a szitú...
Tehát egy (nagyon)gyorsra tervezett gépnél jobb a meghajttást először leredukálni és nagyobb emelkedésű orsót választani... a motor terhelés ugyanaz marad... (leszámítva az áttétel veszteségét)
Persze megjegyzem a golyorsónak top-on kell lennie... mert egy estleges kottyanás 2x...
 
Ezt aztán lehetne folytatni a léptető motor topikban is... Mi a jobb?
Egy pörgősebb kisebb motor kis menetemelkedésű orsón vagy egy bika de lassabb motor egy nagyobb emelkedésű orsóval...
Itt persze nem csak a golyósorsónak kell top-on lennie, de a microsteppnek is...

bmejdz9nu

Szerintem mindenki tudja ezeket, csak a megközelítésen akartok vitázni?
 
Én csak annyit írtam - semmi adat - hogy egy nagyobb emelkedésű orsóval ugyanazt a mozgási hoszt kevesebb fordulatszámmal lehet megtenni...
A golyosorsók is egy csapágy valahol... vannak határértékei, sőt nagyon is hasonló a szitú...
Tehát egy (nagyon)gyorsra tervezett gépnél jobb a meghajttást először leredukálni és nagyobb emelkedésű orsót választani...  
... a motor "terhelése" ugyanaz marad ekkor... (leszámítva az áttétel veszteségét)
Persze megjegyzem a golyorsónak top-on kell lennie... mert egy estleges kottyanás min. 2x tényező...
 
Ezt aztán lehetne folytatni a léptető motor topikban is... Mi a jobb?
Egy pörgősebb kisebb motor kis menetemelkedésű orsón vagy egy bika de lassabb motor egy nagyobb emelkedésű orsóval...
Itt persze nem csak a golyósorsónak kell top-on lennie, de a microsteppnek is...

000000000

Szia Péter! Na már csak Te hiányoztál a vitából,
a káosz növekszik.:) Megint sikerült egy csomó
enyhén szólva érdekes dolgot leírnod, de én
belefáradtam már a cáfolatokba.
Elnézést kérek mindenkitől, de ezek a dolgok
általános iskolai fizika témakörök, elég
baj, hogy egyáltalán így és itt vetődnek fel
és ilyen triviális dolgokon is vita alakul ki.
Ez méltatlan ehhez a szervo témához.

bmejdz9nu

Nem volt érthető amit írtam...?
Csak arról van szó, hogy a golyósorsónak is van határfordulata... és, hogyan lehet emelni a sebességet az "egekbe"  
Érted amit írtam? motor le a felére az orsó a dupplája emelkedés = "(szinte) minden a régi"... csak nem forog olyan iszonyatosan az orsó...
A faipari gépeknél ez teljesen bevált gyakorlat... Ha jól láttam...
Ezzel a "problémával" meg nem nagyon találkoztak a fórumozók, mert senki sem csinált 200mm/s feletti gépet... ha jól tudom*...
* Olyan gyorsítási képességgel, hogy azt valóban elérte.

vthgizrff

Szia Péter!
Az én gépem 3mm trapézmenettel tudja ennek a felét.. :-)
De ha nagyon akarod leszedem róla az 1:2 lassító áttételt.
Ha meggyőzől arról, hogy ez miért lesz jó még videót is készítek

bmejdz9nu

Van fotó róla? és/vagy videó...?
A fele... az negyed olyan könnyű... szerintem. De az sem semmi!
 
Szerintem azért nem ilyen egyszerű a dolog...  
Mire gondolsz? 400mm/sec-el fog menni? Számoljál motor fordulatot azaz tengely fordulatot...  
Miből vannak a trapézmenet anyák?  
Mekkora a tengelyek hossza? Mert akkora fordulatnál semmi nem mindegy... motorok fordulata? Gyorsítási képesség?

9v9rb6gau

Szervusztok vitázók!
 
Tibor!
Teljesen igazad van, hogy adott előtoló erő esetén a menetes orsót meghajtó nyomaték nem függ az orsó átmérőjétől, de csak SURLÓDÁSMENTES ESETBEN !!
Erre valamikor írtam már ide a fórumra is egy képletet:  
előtolóerő=nyomaték*2*pi/menetemelkedés
Ez elfogadható eredményt ad a golyósorsókra is, mert itt a surlódási veszteség áltálában 3 és 6% körüli, de mindenképpen 10% alatt van. Más a helyzet azonban a csúszó anya - orsó kapcsolatra, ahol a surlódás már számottevő. Ebben az esetben már igenis függ a meghajtónyomaték az orsó átmérőtől. Nem tudom a BME-n mikor téma ez, nálunk Miskolcon a gépelemek 1-ben. Biztos, hogy tanultad Te is, próbáld felidézni ezt a képletet:
M=d/2*F*tg(alfa +- ró).
 
Miki2!
Az üregelő gépedben az 50-es orsóval szerintem inkább az lehetett a baj, hogy a működő menetfelület felületi terhelése már a berágódás közelében üzemelhetett, ahol a surlódási tényező elkezd drasztikusan növekedni. A 80-a orsó nagyobb menetfelülete már jóval kisebb felületi terheléssel, normálisan üzemel.
 
Péter!  
Úgy látom, nem igazán akarnak hinni neked, hogy esetleg mégsem célszerű a golyósorsót 10000-rel forgatni! Teljesen igazad van, hogy nagysebességű tengely esetén célszerű a nagyobb emelkedésű golyósorsót választani és megfelelő áttétellel csökkentett fordulatszámon azt meghajtani. Az orsó így sokkal stabilabban üzemel (rezonanciák elkerülése).
 

4mjnxdwuu

Nehogy kimaradjak...
Szerintem az elbeszélés oka a nyomaték-teljesítmény fogalomzavar.
igaz fele nyomaték kell, de dupla úthosszon, tehát a teljesítmény azonos...

4mjnxdwuu

ezzel én lehet vitatkoznék...
[#gun]

000000000

Szia!
Varsányinak golyósorsói vannak, innen indult a
vita, ott pedig jó közelítéssel kár a súrlódással
foglalkozni. Egyébként minden soroddal
egyetértek, de nekem úgy rémlik, a gépészeti
szakközépiskolába is már gépelemekből oktatták
a hagyományos orsó képletét nekünk, a BME-n meg
pláne.

bmejdz9nu

Akkor te megértettél... [#smile] ennek örülök!
 
De "megbocsátok :)" mindeni másnak aki nem érti miről van szó, mert tudom, hogy nincs "nagysebességű" tapasztalat. [#nyes]
Gép tervezéskor meg kellene (nekem is kellett volna) nézni egy-két golyósorsó adatlapot... átmérő, golyónagyság, emelkedés, előfeszítés vonatkozásában...