Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

Miki2

Szervusz Tibor
Én is ezt írtam. A befektetett munka nem változik.
Csak kisebb erővel, de több idő alatt lesz ugyanaz a munka elvégezve.

000000000

Szia!
Te kisebb nyomatékot írtál. A kisebb erő
rendben lenne.

000000000

Inkább állítsál az előfeszítésen, nem szabadna
melegedni egy huszas golyósorsónak annyira.
Nyugodtan tegyél bele 2-3 mikron kottyanást,
a mechanikád torzulási, terhelési deformációja
úgyis ennek a 20-30 szorosa lesz.:)

Miki2

Ebben az összefüggésben teljesen igazad van.
A golyók úthossza még egy mm-t sem nő, miközben a sebességük a felére csökken

Miki2

'Bocs Tibor, nem szeretnék Veled kötekedni.
Ha az autóddal egy meredek emelkedőre kell felkaptatni, a sebváltón vissza kapcsolsz.
A sebváltónak nevezett berendezés igazából egy nyomaték váltó, a sebességhez semmi köze. A meredek emelkedő leküzdéséhez nagyobb nyomatékra van van szükség, így csak lasabban érsz a tetejére.
Ha ugyanezt a szintkülönbséget egy hosszú, elnyújtott emelkedőn kell teljesíteni, sokszor észre sem veszed , hogy már nem sík terepen haladsz.

000000000

Én már megszoktam, hogy velem Mindenki
"kötekedik", semmi gond.:) Tudod a műszaki élet
(azon belül is matek-fizika) totál precizitást
követel, ha picit komolyan veszed, és értelmezed
is a gyakorlatban, amiről egy képlet szól.
Ezzel az utóbbi sebváltó hasonlatoddal
bocsi, de totál hülyeségeket írtál. Hogyne
lenne köze a nyomatéknak a szögsebességhez???
A kettő szorzata ugyanis a teljesítmény.
Namármost egy autóban, de egy CNC gépben is
a motor teljesítménye állandó, vasba van öntve,
annyi amennyi.
Így pont ezért kell visszakapcsolni egy lejtőn
(és ez még egy bivalyerős Ducatti Moto GP
versenymotorra is igaz), hogy a rendelkezésre
álló teljesítmény mindig optimálisan
legyen megosztható a haladási sebesség és az ahhoz
szükséges nyomaték között, ezáltal a gyorsulást
(dinamikát) fokozzam. A belsőégésű motoroknál
egyébként az M-n görbe is más,
mint a szervo motoroknál, ott emiatt is kell
sebeséget váltani néha.
Szerintem Te a legelső hozzászólásodban (#1870)
azt akartad mondani, hogy a tekerő erőkaron
kell kisebb erő, csak aztán ezt az erőt
összekeverted minden mással. Ugyanis hiába lett
kisebb a nyomaték kar ereje, ezt nagyobb
átmérőn kell kifejteni, így esik ki a D a
játékból.

000000000

Hahó!
 
Miki, Te azt nem vetted figyelembe, hogy a nagyobb átmérőnél az erőkar is nagyobb, ezért nem volt igaz az állításod.
Viszont 3 szempontból mégiscsak különbözik a két megoldás:
1 "Önzárása" jobb a nagyobb átmérőjűnek, ám mivel itt gördülő rendszerről beszélünk, ezt elhanyagolhatjuk.
2. Terhelhetőség szempontjából mindig jobb a nagyobb átmérőjű! Több golóbis fér bele.
3. Kicsi negatív dinamikai hatása is van a nagyobbnak a motorra, mert ügye nagyobb a tömege, nagyobb erőkaron, ez sem halálos még, de létezik.  
 
Méretezésnél a 2.-re figyeljetek nagyon!
Ez a menetemelkedésnél is érvényes. Péter, én szívtam ezzel, ez még nagyon is gond lehet annál, amit az #1873-ban írsz!

bmejdz9nu

Nem lehet állítani. Ez "sajnos" egy köszörült preciziós THK tengely persze a legjobbak közül...
Még ma is árulják az Ebay-on egy vagyont adnak érte: 320mm-e aktív résszel = 250USD/db szállítással Európába... totál aránytalan az ára...  
... és veszik és veszik... már 300db-ot adott el a Szingapúri gyerek belőle...honnét vehette...
Adatlapja szerint "sajnos" ez normális...

000000000

Bocs, de akkor behúztak csőbe, és újabb probléma
pont keletkezett a géped mechanikájában.
Gondolt végig: túl a mechanikai befeszülés, és
melegedés problémakörén ezt azt is eredményezi,
hogy a szervód erőforrása 30-50% ban már
üresjáratban is elfogy. Ezért mutatott az
árammérőd több ampert a videón, valaki meg is jegyezte akkor, miért ilyen nagy (3-4A volt,
ha jól emlékszem...), és látod az egységugrás  
teszt ezt is kimutatta, egyszerűen
az "érdemi" munkára kevés nyomatékod marad.
Sajna ilyen apró trükkökön, beállításokon
is múlik egy jó hajtástechnika.
 
Szobrász hozzászólása pedig kitűnő szakmailag,
minden sora igaz.

bmejdz9nu

Jó ott minden... max. 10W kell üresjárásban... :) (5V-2A) Nem kell engem félteni... [#kacsint]

Miki2

Szervusz Szobrász!
Én a saját tapasztalataimon okúlva írtam azt, amit. Régebben terveztem egy üregelő gépet. Szépen kiszámoltam a fellépő erők alapján a szükséges teljesítmény, meg a menetes orsó szükséges keresztmetszetét. (Most ne menjunk abba bele, hogy miért nem hidraulikával lett tervezve). A gép elkészült két Tr50x10-es orsóval. Működött is, csak rendesen erölködött.
Ennek kapcsán jutott eszembe, amit az ékekről és a menetekről tanúltam már jó régen.
Kicseréltem az orsókat Tr80x10-re és a motor szinte fellélegzett. Könnyedén dolgozott (dolgozik ma is) és semmi más átalakításra nem volt szükség.

Miki2

Péter!
Miért is van szükség egy hobby gépnél egy proffesszionális gép sebességére?
3000 1/perc*5 mm = 15000mm/perc.
Ez 15 méter/perc sebesség. Egy kicsi, 500-800 mm munkaúttel rendelkező gépnél, a hobby célokra árult motorok teljesítményét figyelembe véve azt jelenti, hogy fel sem tud rendesen gyorsúlni, máris kezdheti a fékezést.

bmejdz9nu

Olvasd végig a topikot... nézd meg a videóimat...
Erre a sebességre max. 100ms alatt felgyorsul.

7vpav5d32

Egy kicsit megszédítettétek am a Mikit. Amit ti válaszoltatok az sem állja meg a helyét. Akkor lenne igaz ha pl: egy 20X10 es orsot cserél le egy 40X5 -re. Ha 40X10-re cseréli akkor igen is fele erő kell a 10mm -es elmozdulás eléréséhez mivel az ut megduplázódott az emelkedési szög pedig fele lett. (szerintem)

000000000

Bocs, de Te is rosszul tudod.
Gondolkozz rajta még egy kicsit, és rájössz
a tévedésedre.