Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Sajnos nincs ilyen téren tapasztalatom, ha jól tudom már Varsányi többször felvetette ezt a kérdést.
Én mindenesetre két mechanikában látom a legkorrektebb megoldást, már eleve a kétféle megmunkálás óriási teljesítménykontrasztja miatt is.
Mint eszterga bármilyen motor jó lehet ide de szerintem 4. tengelynek forgatónak a csigahajtásnál nincs jobb.  
Talán a hullámhajtóművek (HD) még alkalmazhatóak a csiga helyett.

svejk

Mindenesetre ha gyengébb minőségi követelményekkel kibékülsz akkor próbáld meg a két encoderes megoldást. Forgatónak 8-10 ezres, míg esztergának akár 200-as elég.
(modjuk én már eleve a szíj miatt kizárnám a pontos, precíz működést a képen látható mechanikán)
Még egy bökkenő lehet, ugyanis valószínű a két üzemmód kétféle PD beállítást igényel.
Mondjuk ez is megoldható a geckonál, plussz trimmerek és azok átkapcsolása.

svejk

A képeden mondjuk úgy látom a tekercs áll és a mégnesek forognak, ez valami elektromos kommutációjú cucc.
A Sneciében hagyományos (nem sík) kommutátor van, mintegy a "pohár" fenekére szerelve és természetesen ez komplett van a tengelyre rögzítve.
De úgy emlékszem valaki csinált a szóban forgó motorról robbantott ábrát egy pár hónapja, az encoder volt neki hibás.

000000000

Akkor forgatónak egy erősebb léptető lenne jó, kuplungolva,az stabilan pozícióban tartaná, már csak a felbontáson kell elgondolkodni.
Vagy szervo nagyobb áttételű fogasszíjjal. A szíj T5-ös 25mm széles.Jól megfeszítve nincs kottyanás.

svejk

Szerintem válasz ketté a feladatot.
Ez meradjon meg esztergénak.
A Te precizitásoddal semmiből sem tart egy jól műküdő csigahajtóművet összehozni. És oda aztán tényleg elég egy pár Wattos motor.
Értem én hogy jó a szíj, de mégse, ha más nem akkor rezonanciát képes belevinni.
Csigakereket akár menetes szárhoz is tudsz csinálni esztergán menetfúróval.
Vagy Te annyira kreatív hogy meg tudj egy kottyanásmentes csigahajtóművet csinálni:)

PSoft

Szia Svejk!
Erre a Sanyo Denki-re gondolsz?
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Sanyo_Denki_servo/motor3.JPG" border=0>
A többi kép a http://cnctar.hobbycnc.hu/index.php?dir=PSoft%2FSanyo_Denki_servo%2F" TARGET=_fnew>mappámban van róla.
Ott láthatjátok a "home" enkódertárcsámat is,amit a törött üvegtárcsa pótlására csináltam.
(lézernyomtató,laminálófólia,és persze a fórumról az enkóderprogi).
Azóta is ezzel a tárcsával használom az enkódert,semmi gond vele! [#eljen][#eljen]

000000000

A 4. tengelyes forgatónak szerintem a léptecses megoldás egy jól választott szíjas áttétellel jó eredménnyel kecsegtetne nálad is.
Ugyan nem ismerem az igényedet de én úgy vélem a forgatónak max azt a sebességet kell tudnia amit a másik három tengely is tud (talán kevesebb is elég). A tartónyomatékot pedig legkönnyebben és legolcsóbban lépteccsel  (nagy felbontású AC is lehet a neve) lehet megvalósítani.
Pláne most, amikor a Klávionál már nagyobb sebességre való vezérlő is van, sőt úgy néz ki, hogy az encóderes vezérlése is lehetséges.
Esztergáláshoz más problémát is meg kell oldani. Vagy külön mechanika, vagy tengely kapcsoló.

svejk

Igen ez az!
Lett már hozzá vezérlőd?
Ha nem, Snecinél érdeklődj,Ő megoldotta, most már van neki is 3db ilyen mocija.
A levélváltásunk után kiderült a Tiéd is tőlem származik, sőt hogy tovább menjek onnan ahonnan az E240-esek, vagyis Hollandiából :)
Nálad is 3 db van?
Nekünk is teljes biztonsággal dolgoznak a filmből készült tárcsák más motorokon is.

svejk

Jó hogy megörökítetted!
 
Még kisebb a forgórész átmérője mint emlékeztem.
A tehetetlensége fele,harmada lehet mint egy azonos kategóriájú tárcsamotorénak.

svejk

Én ha léptecses is, továbbra is a csigára esküdnék.
A léptecs eleve rezonanciaforrás, mely hibát a szíj csak fokozhat. Léptecs féllépésben, a látott 1:3-as áttátellel 100 mm átmérőjű paláston "csak" 0,26 mm pontosság.
Csigával végtelenségig fokozható, és tuti önzáró.
Srvoval megfejelve pedig a sebbesség is jó lehet, de ez már nem feltétlen szükséges.

PSoft

Igen...mivel az elején tervezett "DSSC" -vel nem tudtam meghajtani őket,az ismer korlátok miatt,ezért akkor a "GYÍK" lett a kiválasztott.
Azóta is azzal hajtom őket.
 
Nálam is 3 db van,kettő megy a lézeres gépen,a harmadik "pihen" tartalék gyanánt.
Azóta már volt az egyik mocinál egy tengelytörésem.A hajtás oldali csapágynál,a csapágyon belül a "zéger" beszúrásnál törött el a tengely(szerintem indokolatlanul mély a beszúrás).
Viszont könnyen kinyomható a tengely a forgórészből.Egy lágy alu hüvelybe van ágyazva a kommutátor testben a fejnél.
Csináltunk bele új tengelyt,és azóta avval megy.
 
Hollandiából...onnan nem tulipánt szoktunk hozni??

000000000

Igen igazad van!
De... azért ma már aki 4. forgó tengelyig eljut, annak illik mikrolépéses vezérlést használni, valamint nagyobb áttételt csinálni a pontossághoz.
De én beszélek mikor állok át DC szervóra!?!?
Igaz a 4.forgó tengelyem egyenlőre marad léptecses, mert nálam a marópályák úgy vannak legtöbbször generálva, hogy felemelt Z-nél pozícióba áll az A, és  utána maráskor már a tartás a fontos.
Majd elválik, hogy a DC-vel milyen megmunkálási igények fognak belépni, és akkor már nem úszom meg a HD-s forgató megépítését.
Ma délután elkészült a 3 db E240 motor felújítása.
Köszönet az encóder tárcsáért és a szénkefékért!

svejk

Nézz a forgórészre, mint egy fekete tulipán :))

svejk

Kényszerhűtést alkalmazol-e a motoroknál?

PSoft

Jelenleg nem,de a nyári meleg napokra gondolva meg kell majd oldanom valahogy(tervek már megvannak rá).
Most a gép környezetében 18-20 fok van,így hogyismondják? "kézmelegek" a motorok(nem mértem).Én nem ítélem túlmelegnek őket.