Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Ma véget ért a gyorstalpaló esztergályos tanfolyamom. Eljutottam oda, hogy most már egyedül is bátrabban gyakorolhassak. Van valami sejtésem arról, hogy milyen egy jó eszterga, továbbá rájöttem, hogy furat mikrométer még hiányzik a műszereim közül.

000000000

Köszönöm a pontosítást, viszont az a rossz hírem, hogy az egy nagyságrenddel több az erő ha pontosabban számolok, még harmadolva is 3000N.

svejk

Engem is egyre jobban érdekel az eszterga, persze a cnc-s :)
Egy hobby-matek-fizika szakos fórumtársam számoljon már utána, hogy ha 1000 ford/perccel forog a főorsóm és 4000 mm/percel megy a hosszán (mert ugye éppen 4mm-es emelkedésű menetet vágok) akkor a kés menetárokból való mondjuk 4mm-es kihúzása alatt mennyit is fordul el a főorsó, ha egy aránylag jó 1000 mm/s2 gyorsításal tudom a kersztszánt mozgatni?
 
Nekem cirka 1,5 fordulat jött ki...
 
Ha ez igaz akkor az az 1000 mm/s2 gyorsulása a keresztszánnak igen csekély.

hostya

Laslie kollégához lenne egy kérdésem, a TOS főorsó-tokmánytárcsa csatlakozással kapcsolatban.
 
Azt tudom hogy menetes, de emlékeim szerint a tokmánytárcsa (főorsóra csatlakozó hengeres furat része) fel van hasítva, egy v több helyen, és kívüről egy bilincsel lehet rögzíteni, ill biztosítani a lecsavarodás ellen.
Igy van ez, vagy csak roszul emlékszem...?
 
Mivel nincs a közelemben ilyen tipusú gép, így nem tudom megnézni.
Azért érdekel, mert most értem a végére egy E1 (nem E1N,hanem annak az elődje) tip. esztergám  felújításának, és azt tapasztaltam, hogy a hozzá kapott tokmánytárcsa "ismétlési pontossága"           leveszem-felteszem  nem nagyon jó. Homlokütés=0,
de átmérőben,változó= 0,01-0,06mm.
A tokmánytárcsát az ellenőrzés előtt szabályoztam fel.
Arra gondoltam hogy alkalmaznám a TOS-on látott megoldást.  
Ha nem nagy kérés légyszives küldj egy közeli képet a tokmányod "nyakáról"
Kb 30 éve dolgoztam ilyen TOS-on, de sztem a szoctáborban gyártott gépek között, magasan legjobb a kategóriájában.

vthgizrff

Nem rohan bele lendületből. Nem tudom hogyan csinálják, de a szervó motor szinte azonnal nullára fékez, valamennyit biztosan megy még a kés, de az szinte elghagyagolható.  
Az viszont szinte mindenkivel előfordul néha, hogy elüt egy számot, vagy tizedes jelet rossz helyre teszi. Ilyenkor van szép fényes szikra, repülő alkatrészek és egyébb bonyodalmak.

000000000

Szia Svejk!
Ha 1200 1/min-el pörög a főorsód, és 5 mm-t rántod ki
a szerszámot 1 m/s2 gyorsulással, pontosan 2-t
fordul a tokmányod.
Bocs, de a fejszámolás miatt módosítottam
az adatotokat. Így amit Te számoltál az is
reális, hiszen picit mások az adataid.

4um5b65d

Valóban hasított az általad leírt részen, de anélkül is futhat jól a tokmány. Én egyáltalán nem használok gyűrűt a tokmányhoz vagy csak nagyon kivételes esetben.  
Próbáld ki azt a módszert, hogy felrakás előtt kijelölsz a csupasz főorsón is egy nulla pontot. Ez lehet egy egyszerű jel is, de a legkézenfekvőbb dolog a menet kifutás. Én ezt használom jelnek. Szóval felrakás előtt ezt a jelet mindig tedd azonos pozícióba. Itt a legkézenfekvőbb a felfelé történő beállítás. Fékezd be a főorsót és mehet fel a tokmány. Ezzel kapásból kijátszottad a vezető átmérő és a tokmánytárcsa furata közti hézag okozta ütést.
Ja és sűrített levegő nélkül ne akarjál jó tokmányfutást elérni. Mindig lesz a menetben valamennyi szennyeződés....
Egyébként 10 éve használom gyűrű nélkül a tokmányt, de még sosem volt belőle gondom. Előtte meg szintén 10 évig gyűrűvel dolgoztam. Volt párszor, hogy le kellett fúrni a csavart mert elment az inbusz csavarban a hatszög. Nem is szerettem használni, mert nincs sok értelme. Az egyedüli alkalom mikor rakok fel gyűrűt az az mikor a főorsót fordítva forgatom valamiért és olyan anyagot esztergálok aminél rendszeresen megszakad a forgácsolás. Pl négyszög , hatszög.

nffab2gnr

Csaba!
1,5-2 órával ezelőtt 32*1.5 menetet vágtam 1000 fordulaton egy patron befogóra. A menet hosszanak Z-20 mm adtam meg,elötte a simító kés Z-21 mm-en  emelt ki, menetkifutást nem állítottam be,tehát a szán megállítására menetvágáskor illetve irány váltásra volt összesen 1mm mert utánna 40 átmérővel egy váll van.A váll "sértetlen" tehát a dolog müxik.Szerintem Tibor45 ezt a részét magyarázza több-kevesebb sikerrel a társaságnak amikor a "dinamikáról" beszél.
És ehhez még vegyük hozzá,hogy szerintem a szánszerkezet súlya legalább 100-130 kg ,és ez áll meg 1mm belűl.A főorsó felgyorsulására úgy tudom menetvágásnál a menetmélység 3-5 szörösével illik elé pozicionálni azaz kb.4-8mm.

4um5b65d

Én úgy gondolom, hogy nem fogsz te 1000-es fordulaton trapézmenetet vágni. Feltételezem gyorsacél késsel fogod csinálni, ahhoz meg nemigen lesz az megfelelő.... Anyánál meg úgy is van kifutás....

hostya

Köszönöm.
Minden világos.

s7manbs8

Akkor ebből már lehet is számolgatni megint, 130 kg, 1 mpalatti megállásához szükséges erő mennyi ?

000000000

Szia Nagaoka!
Teljesen jól látod a dinamikai kihívásokat.
De sokkal "keményebb" a helyzet, amikor
a menetesztergálás kezdődik. Ott ugyanis
amikor az indexjel megérkezik, még a levegőben
(ráfutási távolságon belül) egy egységugrással
kell megküzdeni a szervónak (rohanhat a
tokmány után), hogy amikor már a szerszám az
anyagban van, pontosan a
menetemelkedés/fordulat legyen a sebessége.
Innem is üzenem Péternek, gondolja végig, hogy
tud majd CNC esztergán menetet vágni nagyobb
fordulaton, amikor a szervója nagyeséllyel
egyből lefagy, és jó kis átmérőt esztergál
menet helyett. A munkadarab meg mehet a
kukába!:) [#nevetes1]

svejk

Ej-ha! Ettől féltem:(
Mekkora gyorsulási érték számít elfogadhatónak ilyen esetben?
A vegyem lejjebb a főorsófordulatot, meg használható ez így is válaszok nem nyugtatnak meg.
Nagy Zoltán régebben bemutatott egy videót, valami kis mütyür menettel, szinte a tengely válláig.
Azok a szánok milyen gyorsulási értékeket tudnak?
Lehet hogy le volt ott írva de nem találom a kis videót:(

svejk

Jó-jó, de az elveket értsük meg...

svejk

Hiányos a kérdés, mekkora sebességről?