Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

fpd0kbd4

Konkrétan ezen a képen látható(a boncolósban anno#639# kitárgyalt)szerkezetből átalakítással(többekközött egy tokmány a patron helyett) készíteni egy kis fémesztergát, ami forgatóként is működne.Nem akarok tudományos szinten gondolkodni,mert nem is tudok.Amit jó lenne megtudni per pillanat, hogy milyen paraméterű(fordulatszám, nyomaték,teljesítmény ) AC servomotor lehet megfelelő a fent említett célokra. A direkt hajtás nem feltétel.


Sz.József

A "boncolós" topikban nem olvastam.(most próbáltam visszakeresni de nem találom...)
Na, ennek ismeretében biztosan nem kaptál volna 10kW-os javaslatot...
A méreteit elnézve ez egy kis műszerész esztergának felelhetne meg.(ha elkészül...)
De ehhez még nagyon sok minden hiányzik, hogy eszterga legyen belőle... :)
Ilyen méretű kis esztegák meg már elműködnek egy 3-4-500W-os aszinkron motorral.
AC szervósítva sem kellene 400-750W-osnál nagyobb motor rá.

Szalai György

Lehet ezt több fokozatban áttételezni, ahogy egy nem direkt hajtású főorsó esetében minden esztergán van?
Forgató üzemmódra is elfogadható, kicsi kottyanással?
Mert ha nem, akkor marad a direkt, vagy ahhoz közeli szíjhajtás és nagy teljesítményű motor, hogy alacsony fordulaton (nagy átmérőn) is adjon elég forgató nyomatékot.
Szerintem.

svager

Ezért tettem fel a kérdést reggel,mert a fél nap mellébeszélés után általában kiderül,hogy nem is kék hanem zöld,ill.nem kerek hanem lapos.
Nincs semmi konkrét dolog,csak a találgatás.
Én pl.egy rendes esztergára gondoltam,nem egy fortunára.[#sniffles]

Sz.József

""...nagy teljesítményű motor, hogy alacsony fordulaton (nagy átmérőn) is adjon elég forgató nyomatékot.""
Adódik a kérdés, hogy ebben a kategóriában (kis műszerész eszterga) milyen nagy átmérőjű dolgot esztergálunk
ahol felvetődhet ez a "probléma"...
Én egy 800W-os motorral,(aszinkron motor + megfelelő frekiváltó) 1:2 lassító áttétellel még nem botlottam bele olyan feladatba
ami gondot okozott volna nyomatékügyileg. Azt szögezzük le, hogy hobbiról van szó.
Van egy 1:4 lassító áttét lehetőség is, de ezt még ezidáig nem kellett igénybe vennem.(a 125-ös öntvény tokmány tárcsa készítésénél sem)
Végül is a megfelelő forgácsolási paraméterek megválasztásával sok minden áthidalható.(még egyszer megemlítem, hobbi felhasználás)

Sz.József

Igazad van...
Pont erre gondoltam én is, hogy sok az ismeretlen...

fpd0kbd4

Bocsánat, ha rosszul és primitív kérdést tettem föl.Köszönöm a hozzászólásokat.

KoLa

Jó lett! a hátsó késtartó helyén, az, a késmagasság beállítód?
Nekem is hasonló van!
Végül is aztán, rugó került bele, az előfeszítéshez?

KoLa

Erre az esetre, az esztergámon, rákuplongoltam' egy forgató meghajtást!

Csuhás

Igen, az a magasság sablonom. A keresztszán tetejétől a középvonalig mutat. Tekertem négy rugót, az albumomban levő fotókon látszik az alaptesten a M12 menet alatt és felett egy egy (zsák)furat. Azokba került rugó, és azok nyitják a pofákat ha lazítok az anyán. Van még egy (gumi)rugónak fészek a késtartó betétekben a magasság állító csavar mögött. Az jelenleg még hiányzik. Ha találok hozzá anyagot akkor majd elkészítem, azok a rugók a csavart oldalról megnyomva a csavar véletlen eltekeredését fogja meggátolni.

KoLa

Na! nekem is így lett megoldva hirtelenjében, évekkel ezelőtt!egy szilikongumi darabot szorítottam a csavar és a késtartóbetét közé! nagyon jól bírja.
Azóta már volt időm kontraanyát rátenni,de néhány db-ban még benne hagytam, mert jó!
Ha megadod a méreteket, lenne itt választék...

svager

Szerinted mekkora rugalmasság ami megengedett a fémmegmunkálásnál?
Szerintem semmi.
A szíjhajtással az a gond,hogy bármennyire megfeszített mindig rugalmas marad,rezonancia lép fel,ezáltal  a szerszám rövid idő alatt elhasználódik/kicsorbul.

Szalai György

Nagyon bánom, de a semmi rugalmasság az sajnos szerintem nem létezik.
Ezen a világon minden rugó, bármenyire utálom is.
A mai modern gépek már biztos nagyon picit rugózhatnak és azt is nagyon csillapítottan.
Azért a régi gyönyörű gépek öntvény alkatrészei szép ívesek voltak, ami szerintem több rugózást engedett kevésbé csillapítva, és hát a laposszíj hajtás sem lehetett rezgésmentes.
A forgó tömeg tehetetlensége valószínűleg szépen kiátlagolta a szíjak rugalmasságából eredő forgatónyomaték ingadozásokat.

http://www.lathes.co.uk/atlas/img13.gif

Tehát azt gondolom, hogy a főorsó hajtás rugalmassági problémáit a forgó tömeg gyógyíthatja.
Természetesen a kés és munkadarab közötti rezgésekre (ami a szerszámot rongálja) ez nem jelent megoldást, annak másképpen kell elejét venni.

Szerintem.

Istvan0728

...lehet a kezdőt hülyézni...[#vigyor3]

Abba hagyottnak nyilvánítottam a gép takarítását, majd tavasszal folytatom. Most már hozzá lehet nyúlni.

Próbálkoztam: beállítottam oldalazáshoz, nagyoláshoz a késmagasságát a szegnyeregbe fogott forgócsúcshoz, fordulatot 450-re, előtolást 1,5-re fogást, 0,5mm-re egy darabig szépen ment, majd a 16-os anyag mely kb. 70 mm-re volt kilógatva megtámasztás nélkül fogta magát és a kés fölé ugrott. Nem tört, nem repült semmi, gépet gyorsan leállítottam az anyag persze jóalaposan elgörbült.

Mi a frászt baltáztam el?[#nemtudom]

Csuhás

Azt hogy anyagot nem szoktunk az átmérő háromszorosánál jobban kilógatni mert.. szóval magad is láttad. Ráadásul a megadott adatok alapján gépi előtolással oldalaztál. Ami azt jelentette hogy közeledve a tengelyvonalhoz egyre csökkent a vágó sebesség ezért növekedett a forgácsolási erő.