Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Kunkori forgács?
Az jó dolog.
Ehhez viszont főorsó csapágyazás is kell.
Nem egyéni tudás, hanem a gép állapota teszi, vagy nem teszi lehetővé.
A pár százados fogásokkal azért vacak a felület, mert a főorsó csapágyazása nem az igazi. Ezért a főorsó bizonytalankodását átmásolja a munkadarab felületére.
Vagy nem?

s7manbs8

Most még csak hangosan gondolkodunk a megoldásokon, még lehet G kódot is megírunk itt közösen. :)

ywathzay

Itt most egy 23mm hosszú mdb-ról beszélnek, ekkora hosszon azért nem ördöngősség csapágyméretre esztergálni. Még furatban sem. Szerintem.

KoLa

Így van! de ezért kell az éles, jó kés, az egyedi gyártáshoz! hogy ezeket a paramétereket a megfelelő szintre hozzuk!
A jó késnek még vannak trükkjei és ez attól is függ hogy milyen anyag? mekkora fogás?stb,stb,stb!
Tudod Te ezt! mert úgy látom gyakorlod az esztergálást!

KoLa

Ez még nekem is eccerű!
Nem hiszem hogy szükség lenne ...

KoLa

[#wave]Így van!ezt eddig nem is figyeltem!

000000000

Nincsen gyakran lehetőségem, de azért próbálkozom.

000000000

A futer, tényleg jó megoldás.
 
Azoknak mondanám, akik még nálam is járatlanabbak.
A futer sokszor olyankor is ajánlatos használni, ha vékony, alátétszerű dolgot kel csinálni.
Ebben meg lehet úgy fogni, hogy az oldala ne üssön.
A munkadarabot a neki csinált vállhoz ütköztetjük és már nem is kalimpál.

000000000

Mi a futer?
 
Csuhás Mester könyveiben találunk róla leírást.
 
Röviden annyi, hogy egy befogó, amit a tokmányba teszünk. Az adott munkadarabhoz készítjük.
Van egy külső válla, amit a tokmánypofához ütköztetünk, Van egy belső, amit a befogandó alkatrészhez.
Ez a kívül, belül vállas eszköz pedig hosszában felhasítva.

zozo

"Hogyan tudnám ellenőrizni,hogy menyire kopott az ágy illetve a szegnyereg pontosságát? "
 
 
Megmunkálás szempontjából úgy, hogy a tokmányba még éppen beférő átmérőjű anyagot fogsz, 200-250mm kilógással. Esztegálsz egy átmérőt a végén, 15-20mm hosszon, majd a tokmány mellett is, ugyanazzal a nóniusz állással. (esetleg középen is) Megméred a különbséget. Lesz. (végig is esztergálhatod, de kár az anyagért :)  )
 
Megismétled tokmány-csúcs közé fogott hosszú rúdanyaggal.
 
Az ágy mélységi kopását kiórázhatod, köszörült etalont befogva, a tetején futtatott indikátor órával. (szegnyereg beállítását előtte oldalról futtatott órával ellenőrizni)

9pk59nuy

"Mi a futer?"
 
DREHENMASCHINENFUTTER vagyis magyarul esztergatokmány.
 
 
Csak a szakzsargon nevezi azt a pozícionált és felszabályozott gyűrűt futternek, amit alkalmilag készítenek a pontos befogáshoz!

000000000

"Az ágy mélységi kopását kiórázhatod, köszörült etalont befogva, a tetején futtatott indikátor órával. (szegnyereg beállítását előtte oldalról futtatott órával ellenőrizni)"
 
Bocsi, tényleg nem kötekedés.
Ha nincsen mondjuk kéznél egy etalon.
Két csúcs között esztergál az ember olyan hosszan, amennyire csak tud.
Az ágy kopása rajta lesz a megmunkált felületen.
 
 
-------------------------------------------
Ahol kopott az ágy, ott a kés lejjebb kerül, mint ahol nem kopott. Ott az átmérő is nagyobb lesz, mint mondjuk ott, ahol nem kopott az ágy.
Ezért csalóka a két csúcs közötti esztergáláskor a "kúpolás".
Nem biztos, hogy a szegnyereg van elállítódva. Lehet, hogy az ágy kopott.
 
Valójában a etalon az igazi megoldás.
Erre mondaná Karasz fórumtárs, hogy én csak szegelgetem.
A dolog lényege az lenne, hogy egy tünetből ne vonjunk le elhamarkodottan következtetéseket.
 
Ahol többet jár a szán, (tokmány környékén) ott kopottabb az ágy is. A tokmánytól messzebb, meg nem annyit használjuk.
De hát ritka amikor egy ezres gépbe ezer hosszú anyagot kell egy fogásból végig esztergálni.
Futóbábbal való esztergálásnál tréfás tud lenni egy ilyen helyzet.
 
Ilyen dolgok azért nem gyakoriak az otthon történő biz-baszok esztergálása közben.
Viszont egy gép készítésekor nem árt tudni pár dolgot.
Pl, hogy mitól "kúpol", mikor elvileg nem kéne?

000000000

Biztosan így van.
 
Magyarországra a vasas szakma is német közvetítéssel került.
Az eredetileg német szavak aztán itt kicsit más értelmet is nyertek.

9pk59nuy

Én akkor tudtam meg a frankót amikor kibontottam egy vadiúj Emco tokmányt a dobozából vagy 30 éve. A dobozon virított a felirat.

000000000

Biztosan igazad van.
Tényleg nem néztem utána.