Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

svejk

Hopsz, 32x10-es az orsód, ráadásul abból is kettő darab?
 
Akkor borul minden eddigi feltevés, időben szólsz. :)

000000000

Gondolom a 400 W-os AC szervomotorod 3000 1/min fordulatszámú. Ha mint írod Neked elég a 3000 mm/min max. sebesség, és szeretnél nagyokat fúrni telibe, akkor alkalmazz 1:10 körüli áttételt, és a motorod még langyos se lesz.  
Sajnos ekkora lassító áttételt már egy fokozatú szíjtárcsa hajtással nem nagyon lehet megoldani a Te esetedben, ezért ez nehezíti a konstrukciós helyzetedet, valami spéci kottymentes gyári áttételt kellene szerezned.

Teaway

Nézegettem ilyen rudakat, tényleg tükörsimák.

KoLa

Van ebből a motorból három! egy menne a régi gépre talán! azon 16x5 a golyósorsó,a másik kettőhöz van a 32x10-s golyósorsó!
Vagy elcserélni 2db 750W-s szettre!

KoLa

Igen igazad van! ezzel az áttétellel ott lennék gyorsjáratban,mint a mostani léptetős hajtás!csak nem lenne lépésvesztés, elvileg!
Van ilyen spéci áttétel? én arra gondolnék hogy a z tengelyen jó lehetne egy közbenső tengelyes áttétel is! fogasszíjal,mi a véleményed?

svejk

Először cseréld el, aztán zaklass bennünket. :)

svejk

Ez a 400W és 10-es emelkedés ekkora átmérővel rossz páros Neked.
 
Szeretnél nagy gyorsjárati sebességet de szeretnél lassan, bazi nagy erővel fúrni is.
Áttétel szempontjából a fenti kettő már eleve szöges ellentéte egymásnak, csak túlméretezéssel valósítható meg.
 
Esztergálás közben a Z tengelyen szerencsére olyankor vannak nagyobb erők amikor egyenletes az előtolás, azaz nem kell éppen nagyot gyorsítani. Ha gyorsítani kell az általában pozicionáláskor kell, azaz nincs forgácsolóerő.
Persze vannak kivételek, de akkor sem maximum kell egyszerre mindkét értékből.
 
Nézzük:
400 W-os AC szervo  
átm. 32x10-es 600 mm hosszú orsó,  
100 kg mozgatandó szánrendszer,
200 N megmunkálóerő  
30 mm széles alu fogazott kerekek
 
A fentiek szerint gyorsulásra optimálizálva 1:2-es lassítóáttétel kellene.
Ebben az esetben 2600 mm/s2 gyorsítás érhető el, a gyorsjáratod bazi nagy, akár 15000 mm/perc is lehetne.
Igen ám de ezzel így nem tudsz telibe fúrni, mivel az 1:2 áttétel, 10-es menetemelkedés 1,27Nm (400W) ideális, elméleti estben mindössze 1500 N előtolóerőt tud leadni és ekkor már nem maradt semmi a gyorsulásra. Igaz telibe fúrás esetén nem is kell már gyorsulni csak egyenletesen haladni az anyagba.  
 
Ha az áttétellel feljebb mégy akkor 1:4-nél már csak alig több mint 1000 mm/s2 gyorsulással számolhatsz, de cserébe 3000 N-al fúrhatsz és a max. gyorsjáratod a még mindig jó 7500 mm/perc lenne.
 
Sajnos a ahhoz hogy gyorsulni is tudj és erőd és sebességed is maradjon,  ahhoz nagyobb motor kell.
 
Javulás lenne még ha az orsódat elcserélnéd átm. 25x5-ösre. (szerintem ezen hosszon elég lenne)
Ekkor 1:2 áttétel mellett maradna a 3000 N max erő, a gyorsulás 2500 mm/s2 a sebesség 7500 mm/perc.
 
Vagy 750 W-os motor és a mostani 32x10 orsó:
szintén 1:2 áttétel, 4500 mm/s2 7500 mm/perc 3000 N

svejk

Az előbbiekhez még talán annyi, hogy esztergánál igazából az X tengelynek kell fürgének lenni, így a Z-nél valószínű tehetők engedmények a gyorsulás tekintetében.

KoLa

A 750W-s változat kell nekem 1:3 áttétel körül, hogy meglegyen az 5145N, mint ahogy #26915 ben van !

KoLa

Az X tengelyre hány N-kell?
A Z-re mint legnagyobb terhelés jó az 5000N
De mennyi kell az X-re?

KoLa

Hogy még a gyorsulás is jó értéken legyen!

svejk

Igen jó lesz a 750-es motorral az 1:3, csak figyelj a kerekek kiválasztására.
 
Az előző számításoknál lehet túl nagy átmérőjű kerekeket vettem. :(

svejk

Te tekergeted nap mint nap a keresztszánt! :)
 
Gondold csak el mennyivel kisebb rajta a kézikerék átmérője mint pl. a szegnyergen.
 
De ha sokat akarsz oldalazni...  
[#nemtudom]

000000000

Ezt nem lehet így kijelenteni, hiszen szinkron feladatoknál (menetkészítés, ...) X, Z egyidejű kontúr, pályagörbéknél a Z-nek is fürgének kell lennie.

D.Laci

Én a helyedben előbb egy encodert szerelnék a léptető motorra, és kipróbálnám úgy, hogy mit lehet kihozni belőle.