Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Sziasztok.
Valamikor régen beszélt valaki itt a fórumon a keresztszán orsójáról, csak most nem találom!
A lényeg az hogy az én orsóm  vagy az anya annyira meg van kopva hogy kb 3-4 mm!! lógása van. Volt olyan hogy nem figyeltem oda egy tengely esztergálásánál az egyik és a másik vége között átmérőben 1mm volt a különbség!
Na most ezt meguntam!! Tudtok valakit aki tud nekem csinálni egy ilyen orsót a hozzá való anyával, vagy lehet ilyet készen kapni valahol Pest körül? Mondjuk annak még meg kellene munkálni a végeit gondolom. De ilyen pontatlan orsóval nem vállalkoznék rá.
Előre is kösz a segítséget.
 
Egy lelkes amatőr.

nvnshmpmn

Az az enyémen is lóg. Biztos lehet kapni a géphez valót készen, csak jó drága lehet.
Beszereztem egy méretes bronz eudat, abból akarom majd megcsinálni az anyát Az E2N-nél osztott a keresztszán orsó anya. Még sosem csináltam ilyet, de úgy gondolom, akkor már a legjobb az orsót is magunknak elkészíteni. Csak az enyémnél egyben van a kis fogaskerékkel, ami a gépi keresztelőtoláshoz kell. Valaki már javította, mégpedig úgy, hogy levágta magát a trapézmenetes orsót, majd egy másikat beletoldott, csak igen rútul félrefúrta a toldásnál a megmaradt részt. Belefúrt, majd egy másik orsót leesztergált a megfelelő méretre, aztán összedugta a két darabot, majd megstiftelte egy kisméretű hasított stifttel. Vagy pedig először beleillesztette a nyers orsót, majd felszabályozta, hogy fusson, aztán vágta rá a menetet.  
Szóval így már nem lesz könnyű javítani, pláne, hogy a saját gépemen kell megcsinálni.
Arra gondoltam, hogy ideiglenesen gyártok bele egy valamilyen orsót, amivel tudok esztergálni, persze csak gépi keresztelőtolás nélkül, de az ennél az orsógyártásnál nem nélkülözhetetlen Aztán már meg tudom csinálni az orsót valahogy.
Az anya gyártását elgyakorolom majd poliamiddal, aztán, ha már kiforrt a technológia, akkor nekilátok bronzból.
Így valahogy tudnám elképzelni. Használt volt nemrég a Vaterán, de a képeken is szemmel látható volt a középső részre eső menetek nagymértékű kopása. Ilyet már nem érdemes venni, az új meg eléggé drága lehet.
A kéziszán orsójával is van valami. Mintha a vége görbe lenne, mert a nóniusz kóvályog rajta, illetve meg-megszorul egy helyen. De a menetes résznek is van lógása a közepe felé. Állítani meg nem nagyon lehet, mert akkor meg túl szoros a széleken.
Viktor!  
Neked milyen géped van?

s2k5ycubj

Szia! Én voltam,szét kell szedni és megmérni aztán a http://www.powerbelt.hu/" TARGET=_fnew>powerbeltnél megnézni. Az újjal összerakni és örülni,elmondva egyszerű,de megcsinálni nem lesz egyszerű! Nekem az lett a vége,hogy átszakadt a menet...

ywathzay

Az orsó kopása önmagában ilyen jelenséget nem csinál(hat). Inkább pontossági esztergálásnál okoz gondot, ha a kopott részen dolgozik, nem a nóniusz osztásnak megfelelő század, vagy tizedmillimétereket adod rá. Ezt az átmérőkülönbséget a szegnyereg nem megfelelő beállítása okozza, a keresztszánorsó nem lehet.  

Varga László

Egy EAN 340×1000-es padot vettem és ez bizony nagyon le volt használva .Na mármost ezzel így nem lehet együtt élni így felújítottam  .Az orsóházban töredezett foghiányos fogaskerekek ,elnyíródott retesz ,fémolajpép volt .A keresztszán 3/4 fordulat kottyanás(ezeket a gépeket annak idején úgy készítették hogy a keresztszán orsó helyét egyszerre fúrták fel) Az alakos anya a helyére volt csavarozva ,ezek után az anyába bele vágták a menetet ,hogy levették-e azt nem tudom mert lehet  azt is a helyén fúrták bele (tehát nincs két egyforma gép) ha az egyik gép orsóját összecserélnénk egy másik gépével, nem passzolna ,elhúzná az anya az orsót .Ezt én úgy újítottam fel hogy az anyát leszerelve a helyéről ,azt felütöttem egy megesztergált csapra és a kőrhagyós alaktalan anyára esztergáltam egy megfogható vállat ,ezt visszafogva kiesztergáltam a másik hengeres anya helyét amit két hernyó csavarral rögzítettem .  

r2u4n063m

Nézegettem a cserekerekek alatt azt a folyadék vályút. ott egyszer csak tényleg túlcsordul a felgyülemlett folyadék. A baj az, hogy ha hátra, akkor ott van a lámpa dugóalj, elől a kapcsoló gombok, oldalt pedig az elektromos berendezések fedele... Egyiket sem túl szerencsés eláztatni.  
 
A főorsó házban az olajzás hogyan működik? Van a fedélen egy kis tálka, két oldalra vezet rézcső, az első és hátsó csapágyhoz. Volna egy olyan elméletem, hogy a fogaskerekekről az olaj felverődik a fedélre, onnan befolyik a kis tálkába - mert nyitott -, és elfolyik a csöveken a csapágyakhoz.  
 
Ma feltöltöttem a főorsó házat, több, mint 4 liter olaj ment bele.  
Most pedig indulok Veszprémbe, mert a nortonszekrény olajleeresztő csavarján a menet össze van kócolódva, azt vissza nem rakom.

nvnshmpmn

Az olajzás a főorsó házban pontosan így működik, ahogy leírtad.
Azzal a vályú túlcsordulással pont így jártam. Folyt mindenfelé, ahová csak tudott, persze az elektromos részekhez is. Akkor vettem csak észre, mikor már a lábrács alatt láttam a tócsát. Mióta eltömítettem az említett rést, azóta megszűnt a probléma.
Itt a kép a résről. A fekete szilikon ahol rá van kenve, az alatt van.  
http://kepfeltoltes.hu/view/120516/K_p_898_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/120516/K_p_898_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu" TARGET=_fnew>http://www.kepfeltoltes.hu

r2u4n063m

Ismerős a hely, volt is ott olaj, le fogom tömíteni. A vályúhoz meg lehetne tenni egy túlfolyót, csak ahhoz meg kell fúrni a gépet, amit nem szívesen tennék, de biztonságosabb lenne.  
Kaptam az olajleeresztőhöz csavart, igaz hogy nem alumínium, hanem keményebb, 10.9-es csavar, majd csak óvatosan húzom meg. Remélhetőleg 10-es, 1mm-es menetemelkedésű a leeresztő hivatalosan, mert csak saccolni tudták a boltban is, ugyanis kissé viseletes.

000000000

Szia.
Kösz az infót.
Az én gépem sajnos nem tudom hogy milyen mert nincs rajta adattábla, de hasonlít az 1000 Ean-hoz, Viszont a főorsó az TOS benne, egy öreg gépkereskedő azt mondta hogy valószínű hogy a TOS elődje valami Karker vagy mi. De nem is ez a lényeg!
Ahogy Áts László fórumtárs írta, én is néztem a Powerbeltnél, egyszer már szétszedtem és valamikor már felújították vagy lehet hogy csak az anyát csináltak hozzá és azért ilyen rossz, de az biztos hogy nem bronz hanem réz kocka vagy inkább téglalapból van csinálva az anya, nem egy bonyolult dolognak néz ki, a Powerbeltnél van hasonló négyzet alakú anya. Lehet hogy ott veszem meg méterbe és akkor csak meg kell munkálni a végeit.Halottam olyat is hogy van olyan amibe az anyát lehet állítani, az milyen két darabból van vagy csak be van hasítva és úgy lehet összehúzni? Egyébként nekem is valószínű hogy el van egy picit görbülve.  

000000000

Szia.
Én elhiszem neked amit mondasz! És azt is bevallóm a szegnyergem sincsen valami fényes állapotban és nem is pontosan rá való szerintem de én így vettem.
De! Amikor nem használom a szegnyerget, éppen a hétvégén fordult elő hogy egy 30mm hosszú külső menetet kellet csinálnom egy 70 mm-es hatszög profilra csak a 40 mm lógott ki a tokmányból, szerintem az nem olyan sok hogy meg keljen támasztani. A tokmányomnak 0 ütése van. Mégis a 30mm-en egyik vége és a másik vége között 4!! tized volt.  
Erre akkor mi a magyarázat?
És észre vettem hogy ha nagyot fogok (az említett példánál 2mm egy fogásból átmérőben) akkor csinálja egyszerűen az anyag behúzza a kést és mivel a keresztszánt kézzel tudom mozgatni kb 5mm-ert ezért gondoltam hogy ennek az az oka hogy el vannak kopva a dolgok!
Szerinted rosszul gondolom?
[#confused][#confused][#confused]

000000000

Tehát ha jól értem a régi anyába beletetted az új anyát ?
Bocs de néha egy kicsit lassan esnek le a dolgok még ebben a témában.

Varga László

Röviden ,tömören, igen.

jani300

Én is hasonlóan újítottam fel az ean keresztszán anyáját . Annyi különbséggel hogy az új hengeres anya külsejét és a régi belsejét felfuttattam cinnel és utána egyszerűen összemelegítettem . Úgy van majdnem húsz éve . Az anya  jól tart csak már megint megkopott .
 

besirkyjh

Szia  
 
Sajnos nem ilyen egyszerü .
A kupos esztergálásba sok minden beleszol .
Keresztszán merölegessége a hossz szánra , a föorso párhuzamossága a hossz szánhoz képest ( két irányban 90 fokra egymástol ) .
 
Csinálni kellene egy oldalazást ami 100mm átméröjü és megnézni mennyire homoru vagy domboru ( elvileg 0,03mm körüli homoruságnak kellene lennie ) .
Egy rossz hántolással simán bele lehet tenni akár egy tizedet is .
 

nvnshmpmn

Ezt sajnos így fejből nem tudom megerősíteni, de biztos megegyezik a betöltő nyílás zárócsavarjának a menetével, akkor pedig azt holnap meg tudom mérni könnyedén.
Tegyél oda a kis tálca részbe egy bele passzoló műanyag flakont elvágva.
abba fog csöpögni az olaj, aztán így nem ken össze mindent.
Mondjuk vissza már nem lehet önteni a nortonba, de másra még el lehet használni, pl. szánkenőnek.