Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Motoros

Ezeket a lehetőségeket kizártam. Nem adagolópatronos a gép hanem előtolórudas amit súlyok mozgatnak, másrészt a visszapattanás sem játszik, mert finom kézi adagolásnál is megvan a jelenség.

000000000

Hosszas kutatás után nagy valószínűséggel sikerült az esztergámat beazonosítani.A "J.G.Weisser Söhne Maschinen Fabrik" cég készítette a mostani állapot szerint 1896-192o körül.A dolog érdekessége hogy ez a gép akkor lábhajtásosként készült,ez hiányzik a gépemről de a lábakon ott a helye a meghajtás tartóinak .Csak grafikai rajz volt róla .

hostya

Közben megkaptam  © SzatmáriGyörgy képeit a gépről ime:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0010-smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0013-smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0016-smal.jpg" border=0>
 
A főorsó csapágy az érdekes ennél a gépnél, ui. gyuri szerint a csapágypersely is (edzett) acélból van.
Én kételkedtem a csapágypersely anyagát illetően, de Gyuri megerősítette hogy valóban edzett.
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/Mels%f5%20csap%e1gy-smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/H%e1ts%f3%20csap%e1gy-smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0001-smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0004-smal.jpg" border=0>
 
A főorsó így néz ki:
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0006-smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Szatm%e1ri%20Gy%f6rgy%20k%e9pei/DSCF0005-smal.jpg" border=0>
 
Az eredeti kérdés anno az volt hogy: olajzó vagy  zsírzó szelencét alkalmazzon-e főorsóhoz.
 
De most már okosabbak vagyunk, mert tudjuk hogy ez egy lábbal hajtós eszterga volt eredetileg.
Így aztán tényleg célszerűen zsírkenés van a főorsón.
Így az acél<>acél csapágyazás is elfogadható.
 
Én rajongok az ilyen régi ipari remekekért.
Szívesen felújjítanék egy ilyet...

279nwbpsa

Azért eléggé be van rágódva az a futófelület szerintem.Talán egy köszörülés+bronzpersely nem ártana.
Mindemellett nagyon tetszik a masina!Én is szeretek régi gépekkel bíbelődni.
Egy ilyen korabeli esztergát újitgattam fel és szervómotorokat tettem rá.Jó sok meló van egy ilyennel.

279nwbpsa

Hol tudtál a gép típusának nyomára akadni?
Az én gépem még beazonosítatlan,pedig nagyon sokat kutakodtam már,de eddig sikertelenül. :(

000000000

Laslie fórumtárs 14360-as írásánál megjelölt oldalon /köszönet érte/keresgéltem ,mivel a szegnyereg oldalán találtam egy D.R.G.M. jelet amiről kiderült ez egy német birodalmi szabvány vagy micsoda és ezután csak a német/Germany/esztergákat néztem végig igy is rengeteg volt,végül ráakadtam de nem ilyen kép volt róla hanem inkább ceruzarajz vagy kezdetleges fénykép tekintve a korát 90-100éves.Annyi különbség van a gépem és a régi kép között hogy a lábak és a többi rész az 1896-os képen láthatóval egyezik viszont a lakatszekrény 1920-as években készült géppel egyezik.Vagy cserélték vagy egy köztes évjáratú.

279nwbpsa

Szintén Laslie jóvoltából ismerem azt az oldalt még régebbről,de ott sem leltem fel.Tábla,számjegy,betű,stb nincs az alkatrészeken.
Egyetlen egy 1910-ben gyártott német géphez hasonlatos csupán(Beling&Lübke).Viszont a nálam lévő gépben nem metrikusak a csavarok,a szegnyeregben sem Morse kúp van,tehát gondolom valahol máshol készülhetett...Vagy akkoriban a németek Withworth menettel gyártottak?(valahogy ezt nem hinném)
Azért,jó lenne ha tudnám a típusát.Nem is fontos igazán,csak fúrja az oldalam a kíváncsiság. :)

hyn6ys8wt

Sasi honlapján van egy leírás http://www.sasovits.hu/cnc/eszterga/fogasok/tokmany.htm" TARGET=_fnew>tokmánytárcsa szabályozásról.
Ezt szeretném én is alkalmazni, mert egy meglévő tokmánytárcsára szeretnék egy nagyobb illesztőperemű tokmányt felrakni. A tokmánytárcsa az anyagvastagság miatt nem bír már el még egy felszabályozást, ezért gondoltam Sasi megoldására.
A kérdésem az volna hogy csak az általa is használt spec (Loctite) kétkomponensű ragasztó használható vagy esetleg pdl az Uverapid is?

hyn6ys8wt

Kép az előbbihez...
 
http://www.sasovits.hu/cnc/eszterga/foto/DSCF3573.jpg" border=0>

4um5b65d

"Vagy akkoriban a németek Withworth menettel gyártottak?"
 
Ez nagyon hihetőnek tűnik..., bár inkább a Whitworth-ot használták a Withworth helyett. :)
 
Magyarok, Osztrákok is és még sokan mások is ez idő tájt ugyanebben a cipőben tipegtek .

4um5b65d

Tegyél rá inkább fémgyűrűt , mert ha idővel az olaj kikezdi a ragasztót akkor nem tudod szétszedni a tokmányt egy esetleges szorulás miatt, mert nem lesz hová visszailleszteni.

PSoft

Ez olyannyira igaz,hogy még a hetvenes években is tele volt például a villamosipar is ezekkel a menetekkel(kapcsolószerelvények,csőbilincsek,stb.).
 
Érdekes,hogy akármilyen rozsdás is volt például a csőbilincs,egy csavarhúzóval minden nehézség nélkül ki lehetett belőle hajtani a Whitworth-menetű csavarokat.
Valamiért nem rohadt úgy össze,mint a metrikus menetű csavarok.:))

279nwbpsa

Aránylag ritkán tévesztek,de akkor is kapok a fejemre. :)Azért kösz a helyesbítést!
Sejtettem én is amit mondasz,hogy akkoriban ez a menet volt még használatban,de a kúpokkal mi a helyzet?Ez csak azért "lényeges",mert lehet,hogy angol gyártók gépei között kellene inkább kutakodnom jobbára.Mivel semmiféle írás szám,stb. nincsen a szerkentyűn,ezért gondoltam ,hogy efféle apróság is szűkíti valamelyest a kört.

4um5b65d

Ha régi gépen furcsa megoldások vannak akkor az Angol gép.
Ha új a gép és furcsa dolgok vannak akkor meg Francia gyártmány.
[#nyes]
 
Nem tudok a kúpokról semmi infót, de feltételezem, hogy valami szabvány féle kellett legyen.
Tehát a legjobb megoldás ha visszanézel a linkelt "Lathes"-ekhez és elkezded olvasni az angol gépekhez mellékelt szövegeket.
Hátha kibukik valami infó a kúppal kapcsolatosan. Szinte biztos, hogy valahol meg fogják említeni, mivel a ma emberének ez egy érdekes információ lehet.

279nwbpsa

"Ha régi gépen furcsa megoldások vannak akkor az Angol gép.
Ha új a gép és furcsa dolgok vannak akkor meg Francia gyártmány."
Most akkor autókról,vagy esztergákról van szó? [#nevetes1]
Viccen kívül,elég hülye megoldásúak már az ágyazat vezetékei is.Ezen kívül van egy zsákfurat a szegnyereg tetején,aminek nem tudom mi lehet a funkciója.Először arra tippeltem,hogy egy karral lehetett a szegnyereghüvelyt mozgatni.Csakhogy gyárilag a megszokott(abb) tekerő van rajta.
Azt hiszem,jobb lesz,ha teszek fel róla inkább képeket.