Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

A helyzet a következő:
A főorsó illesztőpereme, illetve a mérőrúd a főrosó közelében 1 századon belül fut (körfutási pontosság). A 300mm-es mérőrúd végén viszont 9 század a körfutási pontossága (tehát közel 1 tized mm-t üt).  
A csapágylógás (fa gerendával feszegetve a főorsó peremét), a főorsón magán 0.05 mm, a 300mm-es mérőrúdon 0.2mm. Gépkönyv szerint ez sok, de az elülső bronz anyán már sokkal jobban feszíteni nem lehet, illetve ha jobban meghúznám, megszorulna a tengely. Egy pár hónapja, mikor tisztítottam, kihagytam azt a bizonyos papírcsíkot, lehet hogy még egyszer szét kéne szedni a csapágyazást?
 
Szóval a hibák csak tetőznek. Így a frissen hántolt ágyhoz mérőrúd 300mm-en lefelé 0.2mm-t lóg, attól függően, melyik irányba forgatom a ferdén álló rudat. Keresztirányban 1 századon belül fut a mérőrúd és remélhetőleg a főorsó is, a gépággyal.
 
Mit tudtok tanácsolni?

KoLa

Kész mester leszel, hántolásból mire kész lesz a géped[#eljen]
Elég brutális gazdája lehetett előtted, a gépnek!szépen kifaragtad a kúpot! és mennyit ütött utána az etalon vége?

000000000

Köszönöm a bíztatást.
 
Valószínű nem írtam elég egyértelműen, de miután bepasszítottam, az etalon vége még mindig 0.09-et üt.  
A kérdés: nem becsapásról van-e szó, és a csapágyazás lazasága, a tengely lógása játszik közre?
A főorsót egy fával feszegetve 2 tized mm fel-le mozgást tudok eredményezni 300mm-en.
 

KoLa

Na megint sokat piszmogtam az írással!
A csapágy lógását csak úgy tudod megszüntetni ha összehántolod a főorsóval, hasonlóan mint ahogyan a kúpot csináltad de még az sincs készen mert félrement az iránya, értelemszerűen próbáld az ellenkező irányba hántolni hogy ne üssön a vége!
Az ágyazat ha jól értelmezem fut a főorsóval, ha üt a mérőrúd akkor az ütés középértékét kell nézni elöl és hátul az órán

KoLa

"A csapágy lógását csak úgy tudod megszüntetni ha összehántolod a főorsóval"
Helyesen - A főorsó lógását csak úgy tudod megszüntetni ha a csapágyat összehántolod a főorsóval[#vigyor3]

KoLa

De ezt annó kitárgyaltuk hogy úgy kezdjük a hántolást hogy , ha jó a főorsó!!!akkor...

000000000

Akkor jónak tűnt, mert nem volt még mérőóra állványom sem. [#buck]
Láttam videót belső kúpos csapágy hántolásáról (a furat volt kúpos, mint ahogyan a tengely is), de elképzelni nem tudom, hogyan festem meg a hengeres furatú perselyt...  
Lehet hogy azt a bizonyos papíréket, amit a résbe szoktak tenni, helyettesítenem kéne, és akkor jobban meg lehetne huzatni a csapágyat, a nélkül, hogy megszoruljon a tengely? Lehet hogy csak ez a baj... Akkoriban addig húztam a perselyt az anyával és rá a kontraanyát felváltva (de papír nélkül), amíg a tengely nem szorult meg jelentősen. Lehet hogy a távtartó papírral jobban meg lehetne húzni, kisebb lenne a holtjáték? Milyen anyagból is van ez pontosan?
 
Előbb utóbb megteszem a tanácsoltakat, de előtte használnom kell egy kicsit a gépet, mert felgyűlt egy halom munka, főleg ismerősöknek, haveroknak, akiknek hiába mondom, hogy most nem érhető el a gép, mégis hozzák a legkülönfélébb dolgaikat...

KoLa

Szia!  
A tengelyt festékezd és lesz ami lesz, de lehet fordítva is hogy a perselybe hosszirányú csikokat húzol és azt keresed hol mosta el a tengely, az ilyet nehéz jól festékezni, én kúposat csináltam azt könnyebb.
A papírt nem tudom.
Csak nehogy úgy járjál hogy elkezdesz rajta dolgozni és aztán vége a felújításnak, mégegyszer nem fogod szétszedni! hogy hetekig ne tudjál esztergálni[#nevetes1]
Apropó! és a keresztszán prizmáival mi a helyzet?azt is tusíroztad már? és egy jó kéziszán is aranyat ér, ezeket is meg kell hántolni! ezek már haladósabbak de fontosak, és itt is van néhány trükk...

sasi

 Az alábbi fotón látható mérőműszer neve fogvastagságmérő tolómérő.  
 
 Az osztókörön lehet megmérni vele azt a húrt, melyből a fogvastagságot adó körív hossza számítható. Pontosabb mérésekhez optikai fogvastagságmérőt használnak.
 Profilozó fogaskerékgyártásnál alkalmazzuk leginkább ezt a mérést, mert ebben az esetben akár minden fog hibás lehet, ha elég „ügyesek” vagyunk (osztáshiba, excentricitásból adódó vastagsági eltérések, fogásmélység).
 Lefejtő eljárásnál a többfogméret mérése a célravezetőbb mérési eljárás, mert biztosan azonosak a fogak vastagsága, és így egy méréssel ellenőrizhető a fogaskerék (tárcsás mikrométer a mérőeszköz).
 Nem kell feltétel nélkül bedőlni a kereskedők „szaktudásának”.
 http://cnctar.hobbycnc.hu/okos/Hossz_es_sz%f6gmero_muszerek_meresek.pdf" TARGET=_fnew>Kicsit bővebben!
 http://www.sasovits.hu/cnc/vegyes/fogvastagsag.jpg" border=0>

000000000

Most egyenlőre marad így a csapágy, de egyszer nekiállok. Fontos, hogy most minél előbb újra tudjam hasznát venni. A tanácsoknak nagyon örülnék!
A keresztszán és a késszán hántolása még hátra van. Igaz a keresztszánvezeték alapját már a tusírléccel kiegyenesítettem, de a prizmához még nem nyúltam. Hasonlóan sík már maga a keresztszán alja is.  
A késszánon még látni a gyári hántolás nyomait, szerencsére ez nincs agyonkopva, de meg fogom igazítani ezt is.
Ma a (hossz)szánt hántoltam az ágyhoz. Még közel nincs készen. Ami aggaszt, hogy a szán, a tokmány felőli végén, mint elől mint hátul, jobban meg van kopva, mint a másik felén, így lejebb van. A "hasat" már kivettem belőle, de még ferde. Ezt is vízszintesre kéne beállítani, ugye? Az alsó karmok felfekvő felületét néztem mérőórával, a szánt az ágyon tologatva. Ebből látom, hogy az elején meg van sűllyedve a tokmány felőli része 2 tizeddel. Érdekes módon a hátulja szinte alig. Mindemellett még a keresztirányú vízszintességet is kéne ellenőriznem, jól gondolom? Bár nem gépészeti vízmértékem van, hanem csak egy nagy felbontású saccométer, de elvileg ha mindig megfordítom, és ugyan azt mutatja, akkor vízszintes, ugye?
 
Köszönettel a tanácsokért. Dani

4um5b65d

Ejj, hogy sosem tudunk megegyezni ezekben a fránya nevekben.... [#buck]
 
Meg kell mondjam a google a "modulmérő tolómérő" kifejezésre nagyságrendekkel több találatot ad, mint a "fogvastagságmérő tolómérő" -re.
 
Az előbbire 5 találat...
Míg az utóbbira 3 találatot....
[#nyes][#nyes]
Persze nagyon könnyen lehet, hogy a fogvastagság a hivatalos megnevezés.
Nem is emlékszem, hogy a tankönyvek ezt egyáltalán említették volna. Én annó a melóhelyen megszokott elnevezést kezdtem használni. Aztán ez maradt meg..

4um5b65d

Jut eszembe, miért nem tolómércének nevezzük a tolómérőt ?
Mintha az lett volna az eredeti neve.

KoLa

A keresztszánhoz kell egy újabb etalon ami 55fokos vagy hegyesebb szögű, azt ki tudod marni marógépen, aztán a síkokat a másik etalonhoz kell hántolni, de a hossza ne legyem rövidebb a keresztszán ágyazatánál ha lehet!
és még kell egy egyszerű készülék, egy mérőóra befogó, amivel a prizma párhuzamosságát lehet mérni, ha nem tudod milyen majd lerajzolom , kerestem ma az enyémet de nem akadtam nyomára.
A vízszintezést jól gondolod, de milyen pontosságú az a saccométer? csavarodást tudtál vele mérni a szegnyeregtalpon?

KoLa

Svejk linkelte a multkor, egy ilyen modulmérce 68 536 forint, én meg itt rakosgatom ide oda a műhelybe mert nem igazán van rá szükségem, egy tizesér a tied lehet:)))

skwby94ub

Úgy tűnik ezt a főorsó kúpot a gép geometriájának helyreállítása után szupport köszörűvel fel kell köszörülni!