Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

000000000

Bitcoin hol van...? [#nyes]

Ezt ki számolta ki? Jó lenne tudni a hátterét, na meg ha a dolgok ilyen egyszerűek lennének mindenki Tesla részvényeket venne... még a BMW meg a Coca Cola is. [#nyes] Mert ha erre nézek akkor jobb üzlet lenne mint autógyártás. Viszont most hallottam hogy a BMW tavaly "all time high" eredmény volt, Covid és különböző problémák ellenére. 2021 első féléve még jobb volt mint 2020 második féléve, annak ellenére hogy nekik is kellet sok büntetést fizetniük a dízel botrány miatt, mert ök is csaltak (bár nem ugyan annyit), mint a VW, Audi meg a többi.

keri

Az akku gyártás során alu és réz fóliára oldószerrel ragacsossá téve felkenik a grafit és aktív összetevőkből kikevert port. Ezt utána egy kemencében lassan rásütik
Ez a része nagyon sok energiát igényel, tekintve az akku tetemes tömegét. Ezen felül az akku formázása is sok energiát elvisz.

Nos erre már van megoldás. Tesla (ki más) most vezeti be a gyártásba a száraz technológiás akkuját, ahol az aktív összetevőket oldószer nélkül, egy hengerpréssel sajtolják rá a fóliákra. Ezzel a húzással 16* gyorsabban tudják gyártani, és tized annyi energiába kerül az előállítás, és a gyártási költség is 14%-al kevesebb.
A formázás során is olyan technológiára tértek át ahol a kisütés alatt lévő cellák táplálják a töltendő cellákat, így jelentősen csökkent ennek is az energia igénye.
Megjegyzem a Tesla és a VW is ezt az energiát eddig is megújulókból fedezte, vagyis az pár éve elavult információ hogy az akku gyártás szennyezőbb. Tesla és a VW vezér is azt nyilatkozta hogy gyártáskor is legfeljebb ugyan ott van a CO2 lábnyom, de nem rosszabb mint egy hagyományos autónál. Most már legfeljebb az igaz hogy több energiát igényel.

Megjegyzem a VW és a Toyota is fejleszt ilyen irányban a szilárd test akkukat, de azok még nincsenek ilyen előrehaladott állapotban. Jó cucc lesz, de 2025 előtt egyik sem ígéri a piaci bevezetést. Mindenesetre nekem van részvényem a Teslában és a QuantumScape (VW szilárdtest akkuját fejlesztik) részvényeiben is [#vigyor]

000000000

Hát persze hogy olcsóbb. Karbantartás majdnem semmibe sem kerül, szállítás sem, sokkal egyszerűbb egy töltőállomás mint egy benzinpumpa... sok minden oka van miért olcsóbb. A probléma csak az hogy nincs elég áram, mert ha mindenki elektromos autót vezetne akkor az áramhiány nagyobb probléma lenne mint a benzinhiány volt 1973-ban. Ezt az energiahiányt meg kell oldani valahogy, a szél meg a nap nem elég, atomerőmű is kell, vagy valami hasonló ami 24/7 tud kis helyen sokat termelni.

keri


keri

Nem áll senki 1 órát a töltőn.
Rendes hosszútávra kitalált EV-k 2C-vel már tölthetőek.
15-20perc töltés elég útközben, lévén soha nem 0-100% között töltjük.
10% alá ritkán merül, mert kell egy kis tartalék, és 80% fölé meg ritkán töltjük ha sietünk mert belassul a töltés.
Ez egy nagyon pontos útvonal és töltés tervező.
Ki lehet próbálni hogy hány és milyen hosszú töltéssel a legkevesebb idő egy egy út, és melyik autónál hogy alakul ez.

MoparMan

így van. és ez most különösen érdekes lesz, hogy hirtelen pl. a németek meg lassan mindenki lezárják az atomerőműveket mert hű meg ha. pedig radioaktivitás ide vagy oda, még mindig az a legtisztább és fajlagosan legjobb hatásfokú.
persze várjuk ki, mi lesz a fúziós erőművel. ha az bejön akkor az elég nagy okosság a pótlásukra.

keri

Az is, de maga a készülék és telepítés is olcsóbb, mivel simán egy parkolóhely végébe is lerakható bárhol, akár több töltő is, nincs különösebb infrastruktúra igénye csak egy villanyvezeték.

remrendes

Egy kút saccra 10 autót tud kiszolgálni 1 óra alatt. Ha az enyémből indulok ki, akkor az átlagban 12000km.
Egy 30kW-os Leafet nézve, ami állítólag 30 perc alatt lesz tele, aszerint egy töltő akkor 2-t. Ami összesen kb 400km megtehető út.
A darabszámot nézve, cirka 5db DC gyorstöltő van egálban egy kútfejjel. Ha 4db van egy benzinkúton, akkor oda 20db gyorstöltő kellene (50kW/db?). Ha a megtehető kilómétereket nézzük, akkor a másfélszerese.

keri

Ebben teljesen egyetértek.
Németek jól meg is szívták.

Cuki dolog a fókabébi mentés, de a megújulók minden rajongásom ellenére, önmagukban nem lesznek elegendőek még egy darabig.
Kellenek más erőművek is, és ezekből az atom a legtisztább még mindig, minden szokásos nyűgjével együtt.

Fúziós energia termelés egyszer biztos megy, de én úgy tippelem kell még 30év [#vigyor]
De ha működni fog, akkor sem olcsóbb mint az atom, annyi előnye lesz, hogy nem marad vissza magas aktivitású nukleáris hulladék. Gyenge aktivitású az azért lesz mert a fúzió is nagyon erős neutronsugárzással jár de tény hogy biztonságosabb és tisztább.

Viszont az új generációs atomerőművek képesek hasznosítani az urán-plutónium keveréket is, ami azt jelenti, hogy a mostani atomhulladék is újrahasznosítható feldolgozás után.

Én ezért támogatom Paks2-őt is. És tudom hogy van ennek egy politikai felhangja, de ehhez én nem értek, és csak az általad is említett racionális okokból gondolom így.

PSoft

Idéz...a németek meg lassan mindenki lezárják az atomerőműveket mert hű meg ha.

De azért, idén január nyolcadikán pénteken, -mikor rossz került a nagy palacsintába- jól jött a németnek is, meg a még válogatósabb osztráknak is a szomszédoktól odacsordogáló atomvillany.
Szegény Hanzi kénytelen volt atomvillannyal melegedni, ha...nem akart megfagyni. [#nyes]
(bár lehet...nem is tudott róla mivel melegszik)

000000000

IdézNem áll senki 1 órát a töltőn.
Nem, mert nincs rá türelme, meg a Tesla átverte hogy "nem szabad 100%-ra tölteni"... [#eplus2] Hosszú utakon még a Teslát is 100%-ra szokták tölteni, legalább is az ismerőseim.
IdézRendes hosszútávra kitalált EV-k 2C-vel már tölthetőek.
Tudom, van elektromos autóm is, mint mondtam. Ismerem milyen fajta töltések vannak.
Idéz10% alá ritkán merül, mert kell egy kis tartalék, és 80% fölé meg ritkán töltjük ha sietünk mert belassul a töltés.
Meddig merülhet az attól függ hogy állítod be, na meg milyen autód van, mikor töltöd... stb. Mi mindig 100%-ra töltjük, az nem probléma, csak a Teslának. Mind a két autó otthon be van dugva ha hazajöttünk, akkor is ha csak rövid úton voltunk.

A link nem működik. [#kacsint] Viszont van az autóba úttervező, de a jelenlegi probléma az elektromos autókkal az, hogy ha 100kmh alatt mész akkor messze tudsz menni, de ha 120-130kmh-val mész akkor nagyon gyorsan megy a fogyás, pl. A tesla ha 160-200kmh között már annyit fogyaszt hogy minden húsz percben meg kell állni tölteni. Ez nálunk nem nagy probléma mert 120kmh a maximum megengedett na meg Svédország lapos ezen a részen. Viszont amikor Magyarországra megyek akkor 180-200kmh az nem ritka Németországon keresztül, indulás előtt tankolok és amikor leszállok a kompról Rostockban akkor nem szoktam tankolni mielőtt Bad Gottleuba faluba érkezem, ahol meg szoktam szállni. Utána ott tankolok, aztán legközelebb Budapest közelébe tankolok hogy ne érkezzek üres tankkal. Ezt sajnos nem lehet elektromos autóval ma megtenni, Teslával sem, annak ellenére hogy a Tesla minden aranyat ígér, mert a 600km hatótávolság az csak mese, el kell felejteni azt.

000000000

Idéznincs különösebb infrastruktúra igénye csak egy villanyvezeték.

...de ez a probléma, mert nincs elég áram, még nálunk sem. Na meg sokba kerül kiépíteni . Igen, ha kábel meg áram van, akkor egyszerű, de ha nincs akkor az más, mert nem lehet odavarázsolni.

keri

Jól számoltál csak gyakorlatban nincs igazad.
Leaf egy régi elavult autó, 30kW-al már nem nagyon gyárt senki, csak pici városi autókat, ezekkel pedig soha nem volt jellemző a hosszútávú autózás, csak a kalandvágyók indultak el vele (mint én [#vigyor])
50kW sem számít túl acélosnak.
120kW a Tesla gyengébbik töltője. 250kW az erősebb, a német Ionity hálózat 350kW-os.
Ehhez mérten az akkuk is nagyobbak. inkább olyan 65-75kWh a jellemző akku méret hosszútávra való autókban.

Pl. Az Ioniq5 az a 77kWh-s akkut 10-80% között 18 perc alatt tölti 250kW csúccsal. Ezzel normál tempóval 400km megtehető, de autópálya tempóval is 280km-re tippelem. (még nincsenek valós tesztek.

Tehát akkor számoljunk a legpesszimistábban.
280km 18perc alatt töltve.
Egy átlagos benzines autó elmegy dupláját is.
Szóval 36perc vs. 6perc
Vagyis 6 DC töltő kb, elég egy kútfej kiváltására akkor ha 100% a kihasználtsága.
De tudjuk jól hogy nem így van.

Az ilyen nagy teljesítményű töltőknél költségcsökkentés miatt van puffer akku. Azaz kb. egyenletes a teljesítmény felvétele és a nagy teljesítményt akkuból fedezi, mert ez így olcsóbb mint a 2MW fogyasztói kiállás, miközben a 250kW-ot töltés közben sem végig veszi fel.

Szóval egész jól megoldják minden szkeptikusság ellenére [#vigyor]

keri

100%-ra útközben aligha.
Induláskor igen, amíg alszanak, reggelre 100%-on van, így indulunk igen, de út közben nem töltünk a letörési szakaszban amikor már nincs nagy töltőáram. Időtakarékosabb gyakrabban rövidebb időre megállni.

De amúgy Magyarország két legtávolabbi pontja között sincs akkora távolság hogy a töltési idő gond legyen.

keri