Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

000000000

RC és a minden kedves Modellező!
 
Én is kiszállok, de előtte még utoljára
kísérletet teszek az "álomvilágok" szertefoszlatására.
Számoljunk egy picit, abból még baj nem történthet:
Nagyvonalú leszek, nulla Ohmnak veszem a zsugorcsőbe bújtatott Fet-ek, Nyák,
forrasztások, csatlakozók ellenállását, és
minden más táp és motor vezetékét is.
Adott RC említett etalon aksija
(2100/3S/30-55C Xenon Power akkumulátor) és
Dobos Antal állítólag 2500W-os motorja.
Egy padlógázas, állóhelyzetű indulásnál (egységugrásnál)
a fentiek alapján I=12/(0.043+0.027)=171.4 A
maximális áram folyhat. A motor ekkor
171.4*171.4*0.027=793.2 W teljesítményt venne
fel. A 793<<2500W, pedig ebben a példában
szupravezetők vannak, ideális minden más, és
ettől már a T=0 időpillanat után csakis
kevesebb lesza az áram.
Na erre varrjatok gombot!:)[#nevetes1][#wave]
 
Tisztelettel maradok a "szerény képességű"
2 liter térfogatú, 8 kg tömegű, átmérő 22 mm
tengelykivezetésű, 6000 rpm, 1.4 kW valós igazi
AC szervomotoroknál, Neketek meg meghagyom a
diónyi modell csúcstechnikát.:)))
A pártatlan olvasó műszaki érzékére
pedig rábízom eme értelmetlen, és RC jóvoltából
nem először fellángoló vita megítélését a
valós számok tükrében.
Éljen a nyár és a kánikula!:)

000000000

Minden elismeresem a tied.Szinvonalassan meg tudod vezetni az embereket.Ned mar meg kerlek az a franya 2500W-os motor 12V rol megy vagy inkab 40V-rol?.
"10-12lipo cella" osszeadni azert meg mi is tudonk az semmi felekeppen nem 12V.Senki sem mondta hogy 1KW motor 12v-rol megy.
Ezek a szamitasaid haszonlitanak nemikep a #2227  
adott valaszodhoz

vthgizrff

Szia Misi!
Nem tudom hogyan hívják azt a hullámos alátétre hasonlító rugót amit a villany motoroknál is használnak, ebből tettem bele egyet.  
Engem meg a pici kerámia csapágyak érdekelnének.
Hol lehet beszerezni, és milyen mélyen kell zsebbe nyúlni?

vthgizrff

Szia Tibor!
Arra szeretnélek kérni javasolj nekünk egy megfelelő motort nagy fordulatú fortunához.
Számomra a következő feltételek lennének fontosak:
- minimum 10-12.000 fordulat, 1:4 nagyobb áttétel alkalmazása már elég nehézkes
- 60-100W körüli teljesítmény
- nyomatéktartó fordulatszám szabályozás lehetősége (de talán ez nem is fontos, elég lenne az is ha terhelésre tartaná a fordulatot)
- kis mechanikai méret
- hobbi szinten elérhető ár
Köszönöm.

2vkx6unz

Szia.
Megnéztam 48V-ra. Teoterikusan 4 a korábban részletezett akksi van sorbakötve. Így a feszültség ~48V az eredő ellenállás 4*0,043Ohm.
Tételezzük fel hogya motor ellenállása a korábban feltételezett 0,027 Ohm így a maximális áram: 48/(4*0,043+0,027)=241A A vezetékek és a vezérlő ellenállása 0. A motor által felvett teljesítmény= 1568W lenne. miközben az Akkumulátor elfűt(ene) 9989W teljesítményt. Namármost ha képes lenne néhány másodpercig erre biztosan jó meleg lenne ;)
Most már igazán közreadhatna valaki pontos motorparamétereket és akksi paramétereket, hogy végre rendesen egy dologról írjunk és számoljunk. Esetleg egy vitassuk meg topic keretén belül ;)

2vkx6unz

Ha már mindenki nagy fordulatról álmodik akkor a fogorvosi fúrók bocsánat szakszerűen kézidarabok között van megfeleő 50-120 fordulatra képesek. Gravírozásra szerintem megfelelő lenne. Nekem van néhány vadi új igaz csak 20000-ig javasolt használni.

vthgizrff

Erre már én is gondoltam. De nem hiszem, hogy egy 8-10 órás megmunkálást kibírna, még 20000 fordulaton sem.

000000000

Az 1568 W-ig még követlek, de utána a 10kW már homály. Miből jöhetett ez ki? Csak nem az 5% hatásfokból? A motor tartós árama 66 A. Az akkumulátoron esik kb. 3 V feszültség tehát 45x66=2970 VA, 80% hatásfok esetén 2376 W hasznos teljesítmény. Oszt jónapot. És ezt a rendszer (akku, szabályozó )képes adni.
Tényleg véget kell vetni ennek a képletekkel való trükközéseknek. lásd esd193 értelmes magyarázatát.
A mesének vége aki nem hiszi járjon utána.
Jóéjszakát gyerekek.

svejk

Helló Nagy Zoli!
Ugyan nem nekem tetted fel a kérdést és nem tudom mi Neked az elfogadható kis méret de ajánlatom a 200 Hz-re átekercselt 40-60 W-os háromfázisú motor.
Ezzel és egy kis frekiváltóval a 12000-es fordulat és a 100-150 W nem gond.
a hűtőventillátorát kell csak illeszteni.
vagy kisebbre venni, vagy ha kis fordulaton is akarod használni akkor kényszerhűtés.
én a gyakorlatban is elkészítettem már 1-2-szer leírtam a tapasztalatokat, illetve a 3. talin ott volt élőben is. (Az eredetileg egy 90 W-os motor volt, 12000-es fordulatnál olyan 200W-ot adott le, a tengelyen közvetlen volt az ER16-os befogó)
 
Ár?:
motor: kukából, MÉH-telepről, zsibvárárból
áttekercselés: 6000 Ft
csapágycserék: 2-3000 Ft
frekiváltó: 10-15000 Ft
Plusz egy kis házimunka..
 
 
De már több embernél bevált az orosz birkanyíró mocija is.
Ez helyből 200Hz-es és csak 48 V-os talán 10800 a fordulata.Talán 90W-os.
Ha nincs meg hozzá az eredeti vezérlő ezt is lehet normál frekiváltóról hajtani a megfelelő feszültségre visszavéve és az érintésvédelemre fokozottan figyelve.

2vkx6unz

Az áram átfolyik az akkumulátoron is annak a belső ellenállásán. Mivel a megadott akkunak 0,043ohm a belső ellenállása így 242^2*0,043*4 mivel 4 ilyen akkucsomagot feltételeztem ezért ilyen áramerősség mellet ennyi lenne a disszipáció az akkumulátorban. Nyilvánvalóan tartósan nem folyik ekkora áram és ezért nem is fűt ennyit, de két sorba kötött ellenálláson egy adott áramerősség esetén az össz teljesítmény az ellenállások arányában oszlik meg a két ellenállás között. Mivel a motor csak 0,027 a 4 akku pedig 0,172 ezért van ez a fura helyzet. De gondolom mint modellező, tapasztalatból is a lehető legkisebb belső ellenállású akksit használod mert többet vehetsz ki belőle. Az a probléma, hogy egy-egy számításba különböző elemek vannak. Ha 3 V a feszültségesés akkor szerintem Te most egy másik akksiról beszélsz és nem a 2239.ben magadottról pontosabban nem 4 ilyenről sorbakötve. A Te adataiddal a motor belső ellenállása 0,68 Ohm lenne az Akksi 0,045 Ez esetben csak 198W amit el kell az akksinak fűteni a többi valóban marad a motornak 2970W.  Azért ez a 198W is szépen melegíti az Akksit.
Ezért írtam korábban, hogy konkrét motor és konkrét akku adatokkal számoljunk.

000000000

Szia Zoli!
 
Svejk már írt Neked, egyet értek Vele, azok is
valós alternatívák.
 
D. Laci jóvoltából majd kapok Tőle próbára
egy 150W-os Mavilor BLDC motort, az állítólag
12.000-et is tud pörögni. Megpróbálom életre
kelteni, és majd beszámolok róla.
 
Most egyébként 15.000 Ft-ért elég sok helyen
(Praktiker, Baumax, ...) kapható egy Dremel 300
típusú kefés 130W-os (10-25 ezer rpm) cucc.
Sajnos nagyon modern kézi design, még egy
normális merev nyaka se nagyon van.
De ahogyan már nézegettem a boltban,
meglehetősen precíz csapágyazású, és tudtommal
ez egy márkás fogászati cuccokat is gyártó cég,
így talán nem annyira gagyi.
 
Negyedik verzió: kétlépcsős gyorsító
áttétel (tudom macerásabb, de járható út ez is
talán) a jelenlegi szabályzott DC hajtásodhoz.

000000000

Köszönöm Sanyi!
Végre egy "élő ember", aki végig gondolja, mit
jelent a törpefeszültségű motoroknál a több
kW-os valós teljesítménnel való játszadozás.
A számításod pedig korrekt, a T=0 pillanatban
közel 10 kW hő fejlődne az aksiban, ahogyan
levezetted RC-nek. Én eleve kizártam a 190 A
feletti tartományt, mert nem láttam ettől
nagyobb áramú modell szabályzót a neten.
Más kérdés, hogy ez is csak egy duma, 200 A
az borzalmas nagy áram, 4-5 mm pálcához is
elég ívhegesztéskor.:)) Ezekben a modell motorok
ban a tekercselés és minden odamenő drót, végfok
FET, Nyák panel tehát valószínűleg 2F olvadó
biztosító betétként viselkednének, ha tényleg
átfolyna rajtuk ekkora valós áram. Ennyit erről az egészről:)), és mégegyszer köszi.

bmejdz9nu

A sorrend... amikor teszteltem: (20db 0.8mm-es marót küldtem a másvilágra :)... akkoriban még volt sok...:)
1. Kress (30krpm)
2. Proxxon (20krpm)
3. Dremel (32krpm)
4. Dremel kinai copy (36krpm)... 15 Euro-s.
 
Ütött mind... ha pl. egy tizedet üt (már pedíg annyit mindegyik - forgás közben) akkor ugyebár egy "egy tizedesre" letört gravírtűvel min. 0.2-es lesz az eredmény... és ronda...
Sőt ez még mind hagyján... "kanyarban" eltöri a szerszámot ha kicsi... pl. 0.8mm-es marót... az pedíg nem olcsó mulatság... na persze jó hangos is mind...
Bárcsak ilyen egyszerű lenne a dolog... sajnos ezekből egyet sem CNC-hez... és nem is ilyen "preciziós" feladtra terveztek... fúrás faragásra...klasszikus büttykölésre :)
 
Én pl. nagyon szeretem és használom a Proxxon-t... de csak kézből...

000000000

Szia Péter!
Igen, azt hiszem én is, hogy ezek a kis kézi műanyag
házas visító cuccok komolyabb merevségű gépre
nem valók. Persze ha éppen egy szuper
pontosságú patront fog ki valaki véletlenül,
akkor még szerencséje is lehet.:)

vthgizrff

Köszönöm a választ, Neked és Tíbornak is. Én még nem találkoztam ilyen pici 40-60W motorral három fázisúban, de eddig nem is nagyon kerestem. Meg persze egy jó tekercselő szakit is fel kell kutatnom a környéken, mert a helyieket nagyon nehéz bármire is rávenni amit nem rutinból végeznek.