Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

7vpav5d32

"az a gáz hogy ehhez dupla hosszú tengelyek kellenek".  
Ezt nem értem!(vagyis te nem érted) Miért kellene hosszabb?

000000000

 
Igen, igaza van a Csikinek. lényegesen kisebb a forgatott anyával a forgó tömeg. Ez sokat javít a helyzeten. Az orsóból csak annyit vesz el a forgatott anya pluszban, amennyivel túl nyúlik az anyán. Ez néhány centi, ha jól van megszerkesztve.  
Forgó anyával 6 Nm –s motorral 1:2,5 áttétellel 2000 -2500 körüli sebességet el tudsz érni nagy valószínűséggel. Az jónak mondható ilyen viszonyok között.
Ha az orsót hajtod, ez lényegesen kevesebb lessz.  
A kőhöz, márványhoz, vashoz bőven elegek ezek a sebességek.  
Dinamikusabb lessz a rendszered nagyobb áttételnél. Igaz némileg csökken a sebességed, de nem arányosan, Bizonyos áttételi határok közt.  
Elmehetsz akár 1:3,5 -ig is.  
A túl nagy motor is növeli a forgatandó tömeget.

000000000

 
A forgó anya esetén, az orsó végeit nem kell, nem is szabad csapágyazni. Csak rögzíteni kell egy furatba. Viszont az anya kerül csapágyházba.  
Van ennek sok esetben előnye. Pl. vékony orsónál is alkalmazzák. Az orsót megfeszítik, az anya forog rajta. Az orsót mindig húzott helyzetben tartja, szemben a forgó orsóval, ami tolja az anyát. Vagyis nyomott az orsó.
De, meg lehet spórolni a pontos orsó végmegmunkálást is. Nagy átmérőjű orsónál biztosan jobb dinamika érhető el vele. És nem is drágább megoldás valószínűleg. Különösen, ha egyébként is kell áttétel. A két végcsapágyazás kb. egyenértékű az anya csapágyazásával.  
Nem is értem, miért nem terjedt ez el közöttünk jobban.    

me3ua0a6

Iperi gépekben megoldás a váltott alkatrész-felvétel lehetőségére, azaz két adagolót mozgatnak egy tengelyen. Ezáltal karbantartás vagy alkatrész cserekor időt spórolhatnak meg vele.

me3ua0a6

Kicsiben a megoldás hátránya: cipelni kell a motort is. Hobbygépekben sokszor hely vagy erő hiány miatt ez nem megoldható.

v2vhwz32z

Sziasztok!
A szállított motor súlykérdésére reagálnék, kicsit elkanyarodva a forgó anyás megoldástól.
 
Szóval hacsak nem egy könnyed (habvágó) gépről van szó,  
az X és az Y tengelyeken egy max 5% plusz terhet  
jelenthetne ha cipelnénk az adott tengely motorját is?
 
De a Z tengelyen én is vacillálok: emelgesse-süllyessze a Z tengelyen a gép a léptetőmotorját, vagy maradjon egy magasságban.
A liftező Z léptető az összsúly növelésével kerülhető el: a két lemez ami a Z-t alkotja egyforma nagyságú?
 
Teljesen igazat adok: problémás lehet a forgó anyás megoldásnál a léptetőmotorok elhelyezése, különösen az X, Z tengelyeken.

v2vhwz32z

Gyorsan reagálnék is nyitott kérdésemre.
Bocsi, hogy terhelem a fórumot!  
Ha egyszer elkészül a kereső, nem teszek fel olyan kérdést, ami már valószínűleg lerágott csont!
 
Szóval a liftező Z léptetőmotor és orsó azoknak adja magát akik a Z-n lin tengelyeket (rudat) használnak. A rudak végrögzítőire felszerelik a motort és az orsók csapágyazását.
 
A lin. síneket használók meg inkább tehetik a Z léptetőt az X lemezére, csak ehhez magasabb táblát kell használni, hasonló méretűt, mint a Z-é.  
Megéri utóbbiaknak így tenni, mert amivel nagyobb összsúly lesz (a nagyobb lemeztábla miatt), azt nem függőlegesen kell mozgatni, hanem vízszintesen.. így a gravitáció nem úgy hat a dinamikára, mint a fenti esetben.
 
Lehet, hogy ez az egész csak szőrszálhasogatás, bár a legtöbben nem 20-30kg-os Z-t építenek ahol jobban elmegy még pluszba a Z léptető és az orsó súlya..

svejk

Azt írja Fórumtársunk hogy 40-es az orsó és kb. 15kg.
Akkor ez megközelítőleg 1500mm hosszú...
40mm átmérő 1500 hossz inerciája kb. 30 kgcm2
 
Ha anyát akar forgatni akkor az anyára kell egy agy, csapágyak stb. egy ilyen forgó szerkezet az anyával nagy vonalakban lenne biztos vagy 200 mm hosszú 80mm külső átmérőjű és ugye 40 mm belső átmérőjű.
Egy ilyen "csőnek" az inerciája közel 60 kgcm2.
Akkor melyik is képes dinamikusabb mozgásra?
 
Mivel 15-ös az orsó emelkedése, ezért egy 6000 mm-es gyorsjáratnál 400 -at kell forognia az orsónak percenként, egy gyors marási műveletnél melynél 2000 mm/perc az előtolás mindössze 133-at. (gondolom nem gravírozni akar ilyen orsóval)
 
Természetesen az áttétel nem kerülhető el, a fenti fordulatszámok függvényében, hacsak nincs kéznél kW-os nagyságú szervo.
 
Ha nem számoltam el magam, akkor elgondolkodtatóak az eredmények.
 
Forgó anyának szerintem csak extrém hosszú vagy vékony orsó esetén van jelentősége.

ra8nsmk6w

A 40mm golyósorsónak az anya átmérője szerintem van vagy 60mm ha nem több. Nagyon spéci csapágyakkal lehetne tartani csak a 80-100mm-es forgótömeg átmérőjét, amihez még hozzájön a fogazott tárcsa is.Tökéletesen egyetértek veled. Komolyan megfontolandó ennél az átmérőnél. Abban az esetben ha az orsó 2000-3000mm vagy több akkor jó megoldásnak tünhet.

7vpav5d32

Az anyát közvetlen is fel lehet csapágyazni és nem kell külön ház. Akkor csak a szíjtárcsa inerciája lesz ami plusz, de azzal meg nem kell ebben az esetben számolni mert az orsóra is kellene, ha az forogna.

svejk

Bizonyára az is megoldás, és biztosan sokat jelent.

000000000

 
Én, nem számolnám a csapágyazást házastól, mindenestől, forgó testnek. Mivel csak a belső gyűrű forog. A ház áll a csapágy külső részével. A szíj kereket nem kell számolni, mert mindkét esetben van.  
A csapágyazást nem az anyára, hanem az anya végére kell felfogni, a lehető legkisebb méretben készítve.  
De, ha az anyára van csapágyazva, ott is csak a csapágy belső része és annak rögzítése a pluszban számolandó.  
Anyafüggő is a lehetséges megoldás, de célnak a kis sújt és a súlypont lehető legjobban a tengely középponthoz közelítése, kell, hogy legyen.  
Igaz, számolgatás nélkül de, nem hiszem, hogy a bőven egy kiló alatti plusz súly + anya rosszabb megoldást adna, mint a 15 kg os tengely forgatása.  
 
A motor fordulatszámát azért kell alacsonyan tartani, mivel léptető motorról van szó, és mint tudjuk ennek alacsony fordulaton nagy a nyomatéka. Ezért, nem célszerű a kellőnél nagyobb motor használata, pl. ebben az esetben. Inkább áttétel. A többi okról már írtam.
Célszerűbb ez a megoldás, mint nagy tömegű, nagy tehetetlenségi erejű motor használata.  
Egyébként, ha jól emlékszem, nem 15 hanem csak 12 mm az emelkedése a konkrét orsónak.  
Ami persze nem baj.  
 
Még egy megjegyzés: Motorból is jobb a kisebb átmérőt választani, ha van rá lehetőség. Kisebb a lendkerékhatás, és a tehetetlenségi erő.  
 
Persze, a megvalósítást sokféle szempont befolyásolja egy hobby, építőnél. De, lehet törekedni a lehetőségek adta legjobb megoldásra.  

kfhhyweby

Szia!Na,hogy én is belekotyogjak,Danibá látta a gépem.40-es golyósorsók,x 10,y 15,z 20-as emelkedés.A z 20 nagyon nem ideális,de ezeket ingyen kaptam.Nema 34 4 Nm-es léptecsek vannak rajta,az áttétel 1:3.40-es lineáris rudak,teflon csapágyazás.Tudok esetleg tanácsot,tippet adni.

svejk

Elgondolkodtatónak írtam, hogy érdemes a tényleges megtervezett méretekkel kiszámolni a vélt nyereséget.

000000000

 
Trmészetesen igy igaz, aki tudja hogyan számolhat, az számoljon.
De ha csak az irányt tudja valaki és elkezd logikázni, az is sokat jelenthet a végeredményben.