Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

Én úgy csináltam hogy a képen lévő kék színű agy az 10 mm vtg acéllemez és a tetején két fülön és egy csapon keresztül van a barna csúszó részhez rögzítve és az állítócsavarral meg a barna csúszóagy hátuljáról lehet a dőlést állítani.Könnyen szerelhető a kerék egy perc alatt levehető a csap kihuzása után.

Szalai György

„de ott külön orsók vannak a dőlésszög beállítására.”
Ha lesz rá lehetőség, tegyél majd erről egy képet légy szíves.
Érdekelne a műszaki megoldás, mert csak a garanciaidő feltalálása előtti gépeken látok ilyesmit.
Az is érdekelne, hogy édesapád milyen alkalmakkor állítja újra ezt az orsót.
Köszönöm.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Vertical_bandsaw_resaw_%28Carpentry_and_Joinery%2C_1925%29.jpg" TARGET=_fnew>http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Vertical_bandsaw_resaw_%28Carpentry_and_Joinery%2C_1925%29.jpg

vadember

A faipari fűrészgép kerekeire miért tesznek parafa bandázst? Megcsúszik a szalag nélküle? Ha így van akkor a fémipari gépeken miért nem?

ra8nsmk6w

Azért ez a konstrukció még most is beférne a top 10-be.( a baleset védelmet leszámítva és nincs rajta USB csati sem)

000000000

Ennek a Robinsonnak könnyű volt!
Volt ideje ilyen szépen kifaragni. [#nevetes1]

Szalai György

Vagy jól tudta hogy az élete véges, az emlékét pedig csak a műve őrzi tovább a sárvilágban.

2vkx6unz

Nagybátyám meg egy kicsit módosított Dacia első kerékagyat használ a felső tárcsához egy billenthető lemezre szerelve. A függőleges feszítés 2 db ~30mm rúdon, siklócsapágyas perselyre építve.

keri

Gondolom azért, mert ahogy írták, a faforgács rátapad a kerékre és belemángorolja a kerék felületébe, míg a parafába nem tudja.

000000000

Olyan is lehet.
Meg olyan is, hogy az utókortól függetlenül, igényes volt önmagával szemben.
 
Mindig lenyűgöz, amikor egy régi gépet látok, mert sok esetben, csak a látványt tekintve is egy alkotás.

000000000

A kerék parafázása vagy gumizása elsősorban a kerék védelmét szolgálja,enélkül a közel 1000-es fordulattal járó kerék a szalag futási felületén mivel az anyaga legtöbbször alumínium ötvözet idő előtti berágódását okozná,másrészt a kopás könnyebben korigálható illetve egy minimális rugalmasságot ad illetve elnyeli a rezgéseket.A lényeg a szalag és a kerék védelme,ha megvan feszitve rendesen akkor enélkül sem csúszna meg a szalag.A fémszalagfűrész meg eleve lassan forog ott enélkül is megfelelő .

ra8nsmk6w

A fürészlap kihajtogatásait kiegyenesití a belső oldalon. Ilyenkor jár félre vezető mellett.

xsugix

Igazából nem kell komoly dologra gondolni, ugyanaz a megoldás, mint a hostya által berakott képen van, csak a csapágyak egy (emlékezetből) 15mm körüli acél lapban vannak elhelyezve, nem ilyen csapágyházban. Ez mindkét oldalon érvényes, és ezek a lapok egy szintén laposvasakból, szögvasakból összehegesztett "sín"-ben mozog. Mindkét orsó alulra van kivezetve, így a szalagfeszítő orsó két oldalán helyezkedik el. A csapágyak szintén önbeállósak.
azt viszont majd megkérdezem, mikor állítgatja. Igazából már nagyon ritkán használja a gépet, a rönkszeletelő sínezést már le is vágtuk róla kb. egy éve. Régebben rengeteget vágtunk vele, most évente jó ha 2-3 alkalommal be van indítva.
Ja, youtubos videókon lehet látni rengeteg ilyen épített rönk szeletelőt, ahol maga a gép van mozgatva a rönkhöz képest. Nálunk ez fordítva történt, síneken futó 2 kocsi, rajta a rönk, kocsi pedig drótkötéllel vontatva.

xsugix

Ebből pedig adódik, hogy rönk szeletelésénél mivel a lap oldalra kényszerülne, viszont a rönk nem engedi, melegedni kezd, nyúlik, behullámosodik, tapasztalatlan gépkezelő meg nem tudja ilyenkor, hogy nem toljuk tovább az anyagot, hanem megvárjuk míg kihűl a lap, visszaáll egyenesbe, majd ezután lapélezés, laphajtogatás következik..
Valaki lentebb említette, hogy úgy kell beállítani a futást "szárazon", hogy a fogak még ne feküdjenek fel a kerékre. Ha elég éles a lap,  nem kényszerül fel a kerékre túlságosan, a támasztó görgőt meg el sem éri. Apám gépén kb. 16-18 évvel ezelőtt lett felragasztva a parafa, ha minden igaz, egyszer lett felszabályozva azóta.

mxjj54gxi

És az mennyiben lehet releváns, hogy ha a csapágyház rögzítő csavarokat nem tépi keményre, és azzal a két állítócsavarral dolgozik?
A tengely és csapágyak állapota stabil, mivel a szalag pont úgy feszíti, hogy stabil állapotban tartja az egészet. Igazából ha nincs megtépve a csapágyházak felfogatása, "csak" lekontrázva minden csavar úgy, hogy a feszítővel még éppen eltolható a cucc, akkor is jó a rendszer, nem?

xsugix

Valószínű a tervező is így gondolta, ha megnézed az animációt, látszik is, hogy a kerék oldali csapágyház alulról van támasztva az állító csavarral, a hátsó oldali pedig felülről. Szóval igazad lehet. Faternak alulról van mindkettő, felülről meg egy elég erős rugó szorítja az egészet lefelé. Lehet nem a legjobb megoldás, de még nem esett szét az sem. :)