Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

0gbwyh99

http://cnctar.hobbycnc.hu/Svertel/autocad_hyd_symbols/" TARGET=_fnew>ITT vannak valamik . Sajnos csak ezeket találtam . [#shakehead][#szomoru2]

000000000

Sziasztok!
 
Bizonyára sokan tették már fel a kérdést, hogy hogyan is kezdjem?!
Kezdő vagyok még a CNC-ben, de szeretnék kicsit beleugrani, így hát már egy ideje nézegetem a Hobby CNC gépeket. Szeretném kérdezni, hogy szerintetek egy kezdőnek milyen hobbygéppel lenne érdemes kezdeni? Nagyon semmi CNC-s ismeretem nincs még, de azért olyan gépet szeretnék, amit nem kell 2 hónap múlva át keljen alakítani. Igazából minden 2D-s és 3D-s technika érdekel, kivéve a műanyagot és az üveget. Pl. ami érdekel: csavarok készítése, stb... Előre is köszönöm a segítséget. üdv, BAM

c888vyjd

Sziasztok!
Van egy kis gondom, nem tudom, hol keressem a problémát. A cnc vezérlőm néha gondol egyet, és kikapcsolja a relét. Utána a mach3 programban a relé gomb megnyomásával vissza tudom kapcsolni. Pár perc múlva ismét kikapcsolódik. Nagyon bosszantó, hogy viszi a cnc a marómotort a munkadarabon, az meg egyszer csak leáll.  
Nem tudom, hogy szoftveres-e a hiba, vagy van valami visszajelzés a vezérlőből a számítógép felé, hogy ha nem zár a relé, akkor az a mach3-mon is látszik?
Hülyének tűnik a kérdés, de azért kérdezem, mert ha egy megállás után sokáig hagyom "pihenni", akkor több ideig tartja bekapcsolva. Ha a kikapcsolódása után rögtön visszakapcsolom, akkor kisebb fordulaton kapcsolódik be a marómotor, mintha nem érintkezne rendesen a relé. Pár perc után megint jó. Mi lehet a hiba?

000000000

szia!veszel egy kis cműszerész esztergát kezdésnek,aztán veszel hozzá,3 franko szervo motort,egy a főorsonak,egy a kereszt szánnak,egy a hossz szánnak,aztán egy spéci szervo vezérlőt táppal,és egy Mach-3progit,és már el is kezdheted az ismerkedést a témával!ettől persze tőbb is kell,de ez a minimum!mert ugy vettem ki hogy téged elsősorban,az eszterga érdekel.

c888vyjd

Bocs, hülyeséget írtam a szoftverről. Egyértelműen a vezérlő a hibás. Olyan, mintha melegedne. Szabad ilyet egy relének? Vagy kontakthibás lehet? De egyértelmű összefüggés van a pihentetési idő és a bekapcsolt állapot hossza között.

3k74cecek

Relének nem nagyon illik melegedni, de ez így nem elég egyértelmű, mert minden relé melegszik, hiszen az átfolyó áram melegíti.
Szóval azt kellene kicsit pontosítani, hogy mennyire melegszik.
Elég gyanús, hogy esetleg net zárlatos a tekercse és ezért nem tudja behúzva tartani.
Először is meg kellene mérni a tekercsen lévő feszt és az átfolyó áramot. Ha ez eltér az előírttól, akkor már közelebb vagy a megoldáshoz.

000000000

Milyen vezérlőd van? Lehet, hogy menetzárlatos a relé tekercse és ezért melegszik! Mekkora árammmal terheled a relé kontaktusát?
Több infó kell...

Szalai György

A relé érintkezőjén átfolyó áramnak nem kell észrevehetően melegítenie a relét, mert a kontaktus átmeneti ellenállása és a rajta eső teljesítmény elhanyagolható. Ha mégsem az, akkor az érintkező percek alatt beég és a relé valós időben mehet a kukába.
 
Alapesetben a tekercsen átfolyó áram is annyira minimális, hogy melegítő hatása szinte semmi. Kritikus időszak, amikor a tekercs már megkapta a feszültséget, de a horgony még nem húzott be, nem zárt a vasban a mágneses kör. Ekkor van melegedés. Ha ez az időszak hosszú, mert a tekercsen lévő feszültség hatására nem tud gyorsan létrejönni a zárt mágneses kör, akkor a hosszú idő alatt keletkezett többlet hő, nem tud távozni a tekercsből és a hőmérséklete emelkedni fog. Ráadásul a relé kontaktusának nyitott és zárt állapota nem arretált. Ha a tekercs nem képes produkálni a kontaktus megfelelő minőségű zárásához szükséges nyomóerőt, akkor a kontaktus átmeneti ellenállása sajnos nagyobb marad a kelleténél, és az átfolyó áram hatására beég.
 
A tekercsre jutó feszültség mérésével meg kéne győződni róla, hogy az a relére előirt értékű-e, és hogy kapcsoló jelleggel (gyors felfutással) kerül-e oda. Ha a feszültség a relére előírthoz képest alacsony, vagy lassú felfutású, akkor megvan a melegedés oka. Tekercsáramot én nem mérnék. Ha a tekercs behúzó feszültsége véletlenül valami kitöltési tényező vezérelt (PWM) körből jön, az is lehet a melegedés oka, hogy a tekercs folyamatosan ki-be próbál kapcsolgatni. Az ilyen feszültséget simítani kell egy megfelelő kondenzátorral.

Szalai György

„De egyértelmű összefüggés van a pihentetési idő és a bekapcsolt állapot hossza között.”
Akkor lehet az is, hogy a relét meghajtó áramkör számára határeset a relé meghúzó áramának folyamatos szolgáltatása a szükséges feszültségen. Kezdetben van hozzá elég pufferkapacitás, (feltöltött kondi) később leesik a feszültség, ettől csökken a relétekercs áramfelvétele és a puffer magához tér, így a relé újra meghúz. A folyamat szabálytalanul ismétlődik.

c888vyjd

Kösz a segítséget, többszöri kísérletezés során egyértelművé vált, hogy a marómotor a hibás, nem a relé. Valami baj van a fordulatszám szabályzójával. LEhet, hogy melegszik, és kikapcsol, mint egy hajszárító? Az a furcsa, hogy eddig volt, hogy órákon keresztül ment gond nélkül, most meg...  Ez valami új jelenség, fogalmam sincs, hogy mit csináljak vele. Ha elviszem a szervizbe, akkor páros lábbal rúgnak ki onnan, mert már volt vele dolguk.  Akkor azonnal leállt, amint elérte a max fordulatot. Eltört benne valami mágnes, ami a fordulatszám szabályzáshoz kell. Erre csak akkor jöttek rá, mikor már megrendelték a szabályzó elektronikát, kicserélték, és nem működött. Akkor összeragasztották a mágnest, ami kb 1 percig működött is. Aztán visszavittem, rendeltek hozzá új mágnest, belerakták, azóta jó. Óvva intettek a Kress gépektől, mert nincs magyarországi szervizhálózat, hanem minden városban a helyi motortekercselő, mosógépszerelő, stb a hivatalos szakszerviz. Most viszont elmondásuk szerint megszűnt a gyár is, tehát már alkatrészt sincs honnan rendelni. Bár még tart a garancia, itt vagyok meglőve ezzel a hulladékkal.  

3k74cecek

"Kritikus időszak, amikor a tekercs már megkapta a feszültséget, de a horgony még nem húzott be, nem zárt a vasban a mágneses kör. Ekkor van melegedés."
 
Mindez azonban csak váltóáramú relére igaz.
CNC vezérlő körben viszont ez ritka dolog, mert az elektronika egyenről jár és így az első lépésben mindenképpen egyenáramú relé van.

3k74cecek

Ha Pesthidegkút nincs messze neked, akkor megpróbálhatok segíteni a problémádon.
Ha aktuális, írjál magánba!

Szalai György

„Mindez azonban csak váltóáramú relére igaz.”
Köszönöm a helyreigazítást. Ha van kedved, megírhatnád, hogy miért van ez így.

3k74cecek

Azért, mert a váltóáramú relé tekercse inkább induktivitás mint ohmos ellenállás. Az induktivitás pedig erősen függ attól, hogy a mágnesköre zárt vagy nyitott.
Nyitott esetben sokkal kisebb az induktivitása, így nagyobb áram folyik rajta és akár le is éghet.
Egy egyenáramú relé tekercsén az áram csak a tekercs ohmos ellenállásától függ, és lényegtelen, hogy a mágnesköre zárt vagy nyitott.

Szalai György