Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

TROMF22

A csapágyazás technika egyik lényegi kérdését feszegeted.
 
Az egésznek csak akkor van értelme, ha a kapcsolódó alkatrészek (tengely, csapágyház) megmunkálásánál a következő tűréseket biztosítani tudod:
Tengely: k5 – m5
Csapágyház: K6
(Alakhibákról most ne is beszéljünk)
És ezután jönnek még az üzemi viszonyok, hőmérséklet, kenés …..
 
Egyébként beépítés nélküli állapotban az NJ204 C3  radiális csapágyhézaga:  35-45 mikron

TROMF22

A tűréseknél inkább csak IT5 –IT6 tűrésosztályt írhattam volna, mert az alábbi konkrét illesztési értékek csak a normál hézagú csapágyaknál adják az „elméletileg kívánatos” néhány mikronos csapágyhézagot. (üzemi hőmérsékleten)
A C3 –as hézagú csapágynál nagyobb fedésű illesztés lehet szükséges.

Virbo

Köszönöm a választ.
 
Ez egy főtengely csapágya. Eredetileg mélyhornyú golyós csapágyakkal szerelik, némi átalakítás után (kihajtás csere) kapott hengergörgőset.
A tengelyirányú hézagot 2 tizedre állítottam összesen (2 csapágy), miután a csapágyboltos ez irányú kérdésemre a következő választ adta, idézem: "Ezt most nekem kellene tudni?"
 
Most az a problémám, hogy pár üzemóra után (versenymotor) érezhető radiális kottyanása van a főtengely végének, amit összerakáskor nem éreztem. Kimérve 4 század, és olyan "fémesen" kottyan, tehát "határozottan". Arra próbálok rájönni, hogy ez így normális-e.

TROMF22

Hmmm…..
 
Én valami új építésben gondolkodtam.  
Ez a csapágycsere dolog még cifrább.
Nem véletlenül voltak ott mélyhornyú golyósok.
Itt már játszik a feltételezhetően vékonyfalú, könnyűfém-öntvény csapágyház hőtágulása, és az illesztéseken sem tudsz változtatni.
 
Azt hiszem ez már a ráolvasás kategória. Legalábbis ahhoz, hogy tartósan jó minőségű legyen az a módosított csapágyazás nagy szerencse kell…

Virbo

A mélyhornyúak a ferde fogazású primer miatt volt, ez le lett cserélve egyenesfogazásúra, így elvileg onnan nem ébred akkora tengelyirányú erő hogy kelljen a mélyhornyú.
 
A vékonyfalú öntvényben igazad van, de a csapágy legnagyobb előnyét muszáj kihasználni...
Egyébként ragsztva lett beszerelve a külső gyűrű...

TROMF22

Apránként azért elővezeted miről is van szó  :)
 
Beraktál + ragasztottál egy csapágyat a nem számára készített helyre.
A gyári radiális hézagot a beépítési viszonyok nem változtatták meg, a 35-45 mikronból kialakult egy átlagos 0,04 mm. Ezt érzékelheted.
Az eredeti fogaskerékhajtás ezt bizonyára nem nagyon tolerálná, de már azt is kicserélted….
 
Tartok tőle, hogy a lecserélt fogaskerék párnak nem ez lesz az egyetlen vagy legfőbb problémája.
De már ezen is túl vagy, a fogazás, hajtás egy külön világ (főleg a jármű technikában) és messzire vezetne…
[#wave]

Virbo

Tehát azt mondod, hogy amit érzékelek akár normális is lehet?
Egyébként a mérési hely nagyjából 50mm-re van a csapágytól, ezt pont nem néztem.
 
Mire gondolsz az új kihajtás kapcsán? Vajon mire kéne figyeljek, ami eddig nem volt?

TROMF22

Végül is már megcsináltad az átalakítást.
Bizonyára voltak költségeid.  
Itt már nem látok sok okot a meditációra.
Próbáld használni ameddig bírja.
Mivel nem tudom mi volt az átalakítás oka, célja és milyen felészültséggel sikerült az új alkatrészeket elkészíteni, nem sok érdemi javaslatom van a továbbiakat illetően.
Egyáltalán mi alapján esett a választás a C3 hézagú csapágyra. Esetleg ilyen volt az eredeti mélyhornyú is?  

Virbo

Igen, eredetileg is c3-as volt benne gyári állapotában. (Sajnos ez egy ndk-s műremek, precíz illesztésekkel, meg megmunkálással, ahogy szokás... Simson blokk)
 
Sajnos van egy hülye hobbim, nevezetesen versenyzek vele, ennek folyománya, hogy teljesítményt kellett elővarázsolni. Emiatt a fordulatszám is 2-3 szorosára nőtt, amit az eredeti ferde fogazás gyors kopással tolerált. Miután a gyári kuplungkosár elkopott, jöttek a remek utángyártott rosszok (bocs). Edzettlen vackok, óriási foghézaggal.
Nem is beszélve egy fura hibáról, hogy a hajtási irányból adódó terhelt oldalon szépen hajladoznak a 2mm körüli acél hézagolótárcsák, és a szintén 2,5mm körüli bronz tárcsák is (együtt!). Szóval a töklm telilett, így beruháztam egy normális(abb) egyenesfogazású primerbe.
 
Viszont ha a főtengely csapágyaira ható oldalirányú erők redukálódtak, akkor miért ne lehetne "hidegen" blokkot szerelni, azaz ne túlfedéses mélyhornyú golyóscsapágy legyen, hanem szétszedhető.
A ferde hatásvonalú csapágynak az életben nem tudom beállítani a tengelyirányú hézagját a két blokkfél közötti papírtömítés miatt, így maradt a hengergörgős. A "híres" német tuning oldalak c3-as illesztést forgalmaznak ilyen csapágyból, valamint a növelt teljesítmény miatti melegedés is komoly gondot okoz, így maradt a c3-as illesztés.
Uff.
 
De mivel ez az első ilyen irányú átalakításom, minden tanácsot szívesen veszek.

keri

Főtengelyre mindig C3-c4-es csapágyat kell tenni. A sima az megszorul. Verseny motorra mondjuk C4-es jobb, főleg ha ragasztott, mert a ragasztó összenyomja a csapágyat és csökkenti a hézagot tapasztalatom alapján. Persze minden attól függ gyárilag mire tervezték.

s7manbs8

Szomszédom is minden nap Simsont szerel, azt megunta és azért vette a kymco motort, ami szintén rossz. ...:) Ebből én két variációt képzelek el, vagy nem jó motor  a Simson, vagy a mostani alkatrészek rosszok vagy a szomszéd nem ért hozzá, ja ez már 3 lehetőség.

Antal Sándor

Sziasztok!
Hiwin HGW25 kocsihoz csak a Hiwin 25-ös sín passzol,vagy más gyártó 25-ös sínje is jó lehet?
Kocsijaim vannak,csak sínt keresek hozzá.

keri

Nem ismerem az összes gyártót, de amiket láttam ott mindenki saját kialakítást használ.
Persze elképzelhető hogy a kínaiak pont azt másolták, de igazából a sín nem vészesen drága, ha a kocsi megvan:
http://webaruhaz.klavio.hu/index.php?id=t2cnch01_aruhaz_kulcs&p=termeklap&tkod=97" TARGET=_fnew>HiWin 25-ös sín

Sz.József

Részletesen nem tanulmányoztam...
http://cnctar.hobbycnc.hu/Sz_Jozsef/hiwinosszehasonlito2.pdf" TARGET=_fnew>De lehet ez segít egy kicsit...
 

Sz.József