Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

PSoft

Akár,....most is.:))
 
De,...holnap hívjál,egyeztetünk.:)

zozo

Hogy csináltad? Hagyományos módon modulmaróval osztófejben, vagy CNC-n forgatóval profilos marótűvel?

r2u4n063m

Rendben, holnap kereslek :)

svejk

És mi lett a szikrázós, durrogós kommutátorral??

PSoft

Áááá,...nem én csináltam.:(
 
Faterom az "elkövető" én,csak erősen figyeltem.:))
 
Most töltötte a 76-ot,42 évet húzott le az esztergapad,meg a marógép mellett.
Érdekes módon,sose szerette a szériamunkát,ma se.
Amiből tíz darabot kellett "gyártani",annak már undorral állt neki,de azért lepörgette.:))
 
A CNC nem az Ő világa.:((
STRIGON ME1000-es a marógép,modulmaró/osztófej.
 
Amikor én cinálok valamit a gravírgépen,vagy a lézeren,no akkor meg Ő figyel erősen.:)))
[#wow1][#wow1][#wow1]

r2u4n063m

Helyére került a fúrógép, mostantól ott fog szolgálni, a Bosch pedig meg vissza a polcra mobilis gépnek.  
Ez úton is köszönöm PSoft-nak és édesapjának a segítséget a fogaskerék pótlásával kapcsolatban, és a kommutátor felszabályozásában.  
A kommutátor felszabályozás után alig-alig szikrázik. A durrogás oka a feltehetően hibás zavarszűrő volt, ezek el lettek távolítva.  
Köszönöm Svejknek is az iránymutatást az elektronika számomra ismeretlen világában.  
[#wave]
https://lh4.googleusercontent.com/-M8wibDDyq-w/UBlTmKhe2fI/AAAAAAAAC94/TK5nQC9ychE/s512/P1010002.JPG" border=0>

svejk

"Helyére került a fúrógép, mostantól ott fog szolgálni"
Azért elég sz@r lesz ott az E2N előtt hason fekve furkálni. [#crazya]

jsugc4fsx

Miért van aki fekve szeret fúrni.[#nevetes1][#nevetes1][#nevetes1]

r2u4n063m

Valóban, most már földelt kábellel van szerelve, így neked is köszönöm az építő jellegű gondolatokat, valamint mindenki másnak, aki hozzájárult ismereteim bővüléséhez, de kihagytam volna.  
 
ˆ svejk
Helyként az állványát jelöltem meg gondolatban, a gép előtt eléggé útban lenne, viszont szebb háttér, mint a jelenleg még rumlis asztal :)

PSoft

Szívesen segítettem/segítettünk.
 
Használd sokáig ezt a "békebeli" fúrógépet.
Hidd el,a tekintélyes kora ellenére is többet ér,mint a mostanság kilóra vehető "obisteszkósműanyagvackok".
 
  "...szebb háttér, mint a jelenleg még rumlis asztal :)"
 
Láttál már rumlis asztalt???
Hubasszus,...láttál már rumlis asztalt!!!!!:)))

r2u4n063m

Boncoltam egyet ma is, a szekrény tetején álló villanymotor esett áldozatul. Szebb, igényesebb kivitel, mint a Csehszlovák fúrógépé, amiről nemrégiben volt szó.  
https://lh5.googleusercontent.com/-mZsf2mvFcjk/UB2ZRV6yUyI/AAAAAAAAC_o/yX3bld43Hb4/s640/P1010001.JPG" border=0>
Bresges gyártmány - ha mond ez valakinek bármit is -, 220 voltos, 3.000 fordulat/ perc, csigakerék áttételes szöghatjással, ami a hajtó tengely körül 90 fokonként elforgatható.  
https://lh4.googleusercontent.com/-7scojyuIIdU/UB2ZVzf7eLI/AAAAAAAADAM/KUgnMyZMkBc/s640/P1010064.JPG" border=0>
A tengelyen lévő több bekezdésű (3) csigát az a vékony kis stift rögzíti, a teherbírásáról fogalmam sincs, de feltételezésem szerint egy retesznél kevesebb. Ennek kiszedéséhez készítettem egy kiütő szerszámot.  
https://lh3.googleusercontent.com/-55GSnqMdWGI/UB2ZRey484I/AAAAAAAAC_k/suF3pxL6cbw/s640/P1010026.JPG" border=0>
A motor elején a csigahajtást leválasztó fedélen szimeringet találtam, ami megakadályozza a zsír eltávozását a tengely mellett.  
https://lh3.googleusercontent.com/-tm4jC06mw0o/UB2ZSmq_koI/AAAAAAAAC_s/HyhuX-zs79k/s640/P1010030.JPG" border=0>
a szöghajtásban lévő zsír szamóca dzsemre emlékeztet mind színre, mind állagra. Úgy találtam, a kenést még ellátja, így nem cseréltem le másikra.  
A motor álló része és a tekercselés patyolat tiszta.  
https://lh3.googleusercontent.com/-g96kFG4p9pA/UB2ZVIUVb7I/AAAAAAAADAU/1u3NQwRtTqA/s640/P1010061.JPG" border=0>
A szénkefék fészke sokkalta jobban kidolgozott, mint a bejegyzés elején említett gépé.  
https://lh5.googleusercontent.com/-_8TCkYbQ068/UB2ZViAB_fI/AAAAAAAADAc/xI46cpmGbok/s640/P1010040.JPG" border=0>
Hogy az öröm ne legyen teljes, azért az egyik furatnál a talp el van repedve, illetve a vezetékelés fedele is repedt.  
https://lh5.googleusercontent.com/-bEP6ZvL8gVI/UB2ZTLFfx5I/AAAAAAAAC_0/-SiHpqrgTWg/s640/P1010053.JPG" border=0>
A kommutátor igen érdekes képet festett, ugyanis feketében még nem láttam...
https://lh5.googleusercontent.com/-sa7C76S0ck8/UB2ZTtuxThI/AAAAAAAAC_8/8wph3VHhEyQ/s640/P1010055.JPG" border=0>
Hamar ki is derült, hogy nem is szabadott volna. Egyéb iránt minimális szikrázás tapasztalható, még az elmegy kategória.  
Nagyon tetszik a vezetékek bandázsolt védelme. Fekszik itthon szétszedve kerti gép, aminek a vezetékeit leszaggatta valami idegen test, mert azok jóformán felkínálják magukat a pusztulásnak.  
https://lh6.googleusercontent.com/-D9hbXBsrYNw/UB2ZRgjKpAI/AAAAAAAAC_g/P7Ge92GLcOQ/s640/P1010028.JPG" border=0>
Az alkotók a szemszögemből.  
Érdekes, hogy a villanymotor fordulatszáma néha hallhatóan megváltozik működés közben, igaz csak kicsit.

r2u4n063m

Szétszedtem egy fúrógép tokmányát, és mivel se az internetet túrva nem találtam magyar nyelvű leírást a tokmány szétszedéséről, se ezen topikban nem szerepel még ilyen - legalábbis képpel nem -, ezért bátorkodom némi magyarázattal fűszerezve megosztani.  
https://lh6.googleusercontent.com/-s136y_77n94/UCzctjHz8_I/AAAAAAAADDM/IMHaY60ebLs/s640/P1010023.JPG
A tokmány részei a fenti képen láthatók: tokmány test, pofák, fogaskoszorú belül kúpos menettel, recézett palást.  
https://lh3.googleusercontent.com/-MzcRKAifOzU/UCzc3EIWA3I/AAAAAAAADEE/BnTJD1sXSX8/s640/P1010019.JPG
Kissé viseletes volt, ezért nem átallottam befogni satuba úgy ahogy van a recézett palástnál fogva. Ez  palást rögzíti a két darabból álló fogaskoszorút, ami a tokmánypofák mozgatását végzi, egyébként elég masszívan rá van szorulva, ezért el kel egy kis noszogatás neki fakalapáccsal. Ez a tokmány hátsó részéről történt.  
https://lh4.googleusercontent.com/-FgyFOr3otJg/UCzc2-jAlPI/AAAAAAAADD8/WGHE5_sam7A/s640/P1010018.JPG
Ha már megindult a palást lefele, érdemes ragasztó szalaggal rögzíteni a fogaskoszorút, mert leeshet. Más okból kifolyólag nekem leesett az egy méter magas asztalról, és két darabba tört... Összeszerelésnél megint csak hasznos a ragasztószalaggal való rögzítés.  
https://lh3.googleusercontent.com/-VrmXQnhcQ20/UCzc19K3pGI/AAAAAAAADDs/qFvPF4D6jQs/s640/P1010013.JPG
A palást lekerült, a fogas koszorú is eltávolítható. Megfigyelhető, hogy egy darabból készült ezen alkatrész, majd az anyagot elgyengítve adott helyen ketté törték, ezzel előállítva a tökéletes illeszkedést.  
https://lh6.googleusercontent.com/-OG_IPTxfhMg/UCzctkkHs-I/AAAAAAAADDI/jSYyc1Q_HvI/s640/P1010013.JPG
A pofákat teljesen hátra tolva majd egyenként előrecsúsztatva kiszedhetők, ehhez kiütőt használtam.  
https://lh3.googleusercontent.com/-KE0JCUePUSU/UCzc1A2OjWI/AAAAAAAADDc/17ATJpmpcro/s640/P1010012.JPG
Elölről a mutatvány eképpen néz ki.  
https://lh5.googleusercontent.com/-AU4wQlcyMFc/UCzc1CIsRvI/AAAAAAAADDk/zQgvTo4KMP8/s640/P1010009.JPG
Így állnak a tokmányban a pofák.  
https://lh5.googleusercontent.com/-Kf6GZvS4G1U/UCzc1JAcJLI/AAAAAAAADDY/w4eyPhwWWXM/s640/P1010005.JPG
Ezen a képen megfigyelhető a törött felület, illetve a kúpos menet.  
 
 
 

r2u4n063m

Szétszedtem egy fúrógép tokmányát, és mivel se az internetet túrva nem találtam magyar nyelvű leírást a tokmány szétszedéséről, se ezen topikban nem szerepel még ilyen - legalábbis képpel nem -, ezért bátorkodom némi magyarázattal fűszerezve megosztani.  
https://lh6.googleusercontent.com/-s136y_77n94/UCzctjHz8_I/AAAAAAAADDM/IMHaY60ebLs/s640/P1010023.JPG" border=0>
A tokmány részei a fenti képen láthatók: tokmány test, pofák, fogaskoszorú belül kúpos menettel, recézett palást.  
https://lh3.googleusercontent.com/-MzcRKAifOzU/UCzc3EIWA3I/AAAAAAAADEE/BnTJD1sXSX8/s640/P1010019.JPG" border=0>
Kissé viseletes volt, ezért nem átallottam befogni satuba úgy ahogy van a recézett palástnál fogva. Ez palást rögzíti a két darabból álló fogaskoszorút, ami a tokmánypofák mozgatását végzi, egyébként elég masszívan rá van szorulva, ezért el kel egy kis noszogatás neki fakalapáccsal. Ez a tokmány hátsó részéről történt.  
https://lh4.googleusercontent.com/-FgyFOr3otJg/UCzc2-jAlPI/AAAAAAAADD8/WGHE5_sam7A/s640/P1010018.JPG" border=0>
Ha már megindult a palást lefele, érdemes ragasztó szalaggal rögzíteni a fogaskoszorút, mert leeshet. Más okból kifolyólag nekem leesett az egy méter magas asztalról, és két darabba tört... Összeszerelésnél megint csak hasznos a ragasztószalaggal való rögzítés.  
https://lh3.googleusercontent.com/-VrmXQnhcQ20/UCzc19K3pGI/AAAAAAAADDs/qFvPF4D6jQs/s640/P1010013.JPG" border=0>
A palást lekerült, a fogas koszorú is eltávolítható. Megfigyelhető, hogy egy darabból készült ezen alkatrész, majd az anyagot elgyengítve adott helyen ketté törték, ezzel előállítva a tökéletes illeszkedést.  
https://lh6.googleusercontent.com/-OG_IPTxfhMg/UCzctkkHs-I/AAAAAAAADDI/jSYyc1Q_HvI/s640/P1010013.JPG" border=0>
A pofákat teljesen hátra tolva majd egyenként előrecsúsztatva kiszedhetők, ehhez kiütőt használtam.  
https://lh3.googleusercontent.com/-KE0JCUePUSU/UCzc1A2OjWI/AAAAAAAADDc/17ATJpmpcro/s640/P1010012.JPG" border=0>
Elölről a mutatvány eképpen néz ki.  
https://lh5.googleusercontent.com/-AU4wQlcyMFc/UCzc1CIsRvI/AAAAAAAADDk/zQgvTo4KMP8/s640/P1010009.JPG" border=0>
Így állnak a tokmányban a pofák.  
https://lh5.googleusercontent.com/-Kf6GZvS4G1U/UCzc1JAcJLI/AAAAAAAADDY/w4eyPhwWWXM/s640/P1010005.JPG" border=0>
Ezen a képen megfigyelhető a törött felület, illetve a kúpos menet.  
Az előbb a képeket elbaltáztam, ha van illetékes, legyen szíves törölni a hozzászólást [#vigyor2][#help]

yuagaci9g

Köszönjük ezt a remek leírást!
 
Nekünk, Öreg Rókáknak, már eszünkbe sem jut, hogy esetleg  
fiatalabb kollegáink nem ismerik a tokmány belső szerkezetét, szétszedésének módját,
valóban hasznos ezeket megmutatni.
 
 
[#eljen]

D.Laci

Ha gyárilag egyben volt a fogas koszorú, akkor azt hogyan rakták össze? [#confused]