Épül a gépem ::: Zozi gépe

Indította gaben, 2025 február 26, 08:08

Előző téma - Következő téma

besirkyjh

Szia  
 
Gondold át még egyszer a két felsö csapágyad elhelyezését mert annak most nagyjábol nulla az értéke ( számomra biztos ) a kivágás miatt .Ha igy ráteszed a föorsot akkor az az also kétcsapágyon fogja "hajtogatni" a Z asztalodat !
Van-e valami akadálya annak hogy a Z orso csapágyai a lincsapágyak fölé essenek ?
 

wkbgzy80t

Igen, én is erre akartam rávilágítani. Esetleg a kivágás fölé lehetne csavarozni egy másik lemezt, merevítés gyanánt.
 
A másik dolog ami felmerült bennem, hogy vajon jó-e, ha ilyen sok anyagot kimarsz az alapból, ha jól látom szinte alig marad ami összeköti a két oldalt, így nem fog elvetemedni? Illetve ha ilyennek kell lennie, akkor már valóban lehetne két húzott hasábból, minimális megmunkálással, csavarzattal összekötve.

exvm7f6a

[#eljen]
Arról nem is szólva hogy a sín tovább merevíti a Z lapot és az erők átadódása is jobban jön ki így, mivel ha a kocsik egymás fölé, vagy közelébe kerülnek (csavarozásra hozzáférhetőségére figyelni kell), lényegében az Y kocsi szerkezeti stabilitásának nincs jelentősége, a kocsikon keresztül közvetlenül az Y tengelyre terhelődik az erő.
Az Y kocsi merevsége erősíti az Y hídat.
 
Így viszont két lap is hajlik, és nem erősítik egymást, hanem összeadódnak a hibáik. Persze az arányai jók ennek a tervnek, mert minimalizáltad ezt a hatást.
 
És ahogy Kulcsár Zoli is írta, célszerű lenne az anyát kivágás nélkül berakni a két lap közé, akár sülyesztéssel is.
 
A lap szélei viselik általában a terhet, a közepét inkább érdemes gyengíteni ha szükséges.

kfhm8gav9

A Motor nem direkt erre a lemezre fog kerülni, annak egy külön lapja lesz két felfogatóval. Az a lap ennek a lapnak a síkjába fog kerülni, egész felületén felfeküdve. Így a kilógó lin csapágyakhoz már egy 20x30mm keresztmetszetű rész viszi át az erőket, amik a felső (10mm) lemezben össze is vannak kötve.
És azért marad anyag is, az alapban, csalóka ez a kép. A két "hasáb" 45x22mm az összekötő hidak keresztmetszete pedig 35x8mm  de elég közel vannak, ráadásul hátulról a T elem is erősen merevíti őket egymáshoz.

kfhm8gav9

Mint NG nek is írtam a felső csapágyakra jobban lesz elosztva az erő, A kialakítás oka abban rejlik, hogy a meglévő alapanyagokat szeretném használni.
Sajnos volt egy gép újratelepítésem és sok sok részlet még külső meghajtókon és egyéb helyeken van, ha sikerül összeszednem akkor az egész összeállítás látszani fog, a Z orsó csapágyai azért vannak annyira lent, mert így pont elfér a tengelykapcsoló, és egy takarással viszonylag szennyezésmentes helyre kerülnek.

kfhm8gav9

Itt annyira nem kell a kocsiknak egymáshoz közel lennie, nem egy nagy szerkezet lesz ez, szerintem bőven ad neki merevséget a két tengely közötti lap. Felső állásban az egész Z tengely egy egybefüggő hasáb, A legnagyobb kinyúlás 80mm
A kocsikközéppont távolsága is 80mm. A motor felfogatólappal már elég jól szétosztja az erőket, az 1:1 arány kinyúlásra és csapágytávolságra szerintem elégséges.

kfhm8gav9

Most, hogy visszakerült a a váz második eleme síkolva és köszörülve, egy kis glettelés és festés után máris gépszerűbb kinézetet öltött az egész.
.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0730.jpg" border=0>
.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0733.jpg" border=0>
.

kfhm8gav9

A kész gép pedig majd valahogy így fog kinézni:
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0734.jpg" border=0>

kfhm8gav9

Sajnos az iskolakezdés miatt nekem nincs időm foglalkozni a géppel, de azért történt pár előrelépés.
Svejk nyomán fel lettek fúrva és menetelve a megvezetés helyei.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0742.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0745.jpg
 

kfhm8gav9

De apukám által a tengelyvégek is elnyerték a végleges formát, lassan bekerülnek a helyükre.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0803.jpg" border=0>

kfhm8gav9

A legfrissebb alkotóelem pedig maga a motor felfogatás, sajnos még csak magában áll, de ha egyszer felkerül a Z-re már masszívan tartja a motort.
 
 http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0805.jpg" border=0>
.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0808.jpg" border=0>
.

wvs6cpz09

Ha javasolhatom, az orsó végén a magas anya helyett használj a menetnek megfelelő két lapos anyát. (DIN 936) Az imbuszcsavar hegye deformálja a menetet és az később gondot okozhat

v2vhwz32z

Nagyon király ez a projekt. De hát ilyen (gépi) háttérrel, hátszéllel [#vigyor2] Csak így tovább!

kfhm8gav9

A csavar hegye nem ér a menethez, kis réz van alatta, és a menet is így lett belevágva. A csavar egyből a menetet veszíti rá meneten lévő tengelyre. Így nem bánt semmit, és az anyának a végén sincs menet, hogy rendesen rá tudjon feszíteni a csapágyra.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0811.jpg" border=0>