Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Ja... És hogy milyen hosszú? Az sem mindegy, a feszültség esés miatt.

jv7pu3a5p

Kicsit kevés infó. Az átfolyó áram értéke csak a teherbírás miatt érdekes, hogy ne hevüljön fel túlzottan a vezeték. A legfontosabb kérdés, főleg gyengeáramú szempontból, hogy mekkor feszültségesés a megengedett. MErt hiába tudja a 0.5 vezeték is az 5A, ha túl sok fesz esik rajta. Itt meg már bejön a képbe a vezeték hossza is.  
Szóval milyen messze kell, hogy menjen és mekkora fesz eshet rajta?

Rabb Ferenc

Azt hiszem, jelen esetben nem trafótekercselés a téma. Ott valóban 2-5A/mm2 a max áramsűrűség, és függ a trafó méretétől, kialakításától, tokozásától stb stb.
 
Feszültségesésre pedig hosszú a vezetékeket szokták méretezni, hogy a falu végén is legyen világosság.
 
Péter - gondolom - a motorokat akarja megtáplálni max másfél méteres kábelekkel. Ide nagyon jól megfelel a mezei többeres lánykori nevén MTK kábel.(Műanyag Tömlő Kábel) Nekem a léptecsekhez 5x0,75mm2-es van vezetve. Szerelhető, nem sérülékeny, kellőképpen hajlékony és bőven elviseli azt a pár ampert.

43pbwjg8s

Na akkor pontosan:
4.2A, 2.73V, max 2m (ezt inkább túlbecsülném)
Réz vezeték.
Ugye ez 0,017Ωmm2/m fajlagos ellenállással rendelkezik.
Ebből megfelelő keresztmetszetre és hosszra tudunk ellenállást számolni, de ugye éppen ezt nem tudjuk.
De akkor visszaindulva a motor fesz (plusz a vezetéken eső fesz ugye az átfolyó áramból) és az áram igény alapján tudjuk meghatározni a keresztmetszetet??

43pbwjg8s

Teljesen igazad van Feri. Tényleg csak ennyi a kérdés.
Az a gond, hogy csak 0.5-ös keresztmetszetű duppla csavart érpáras vezetéket tudnak hozni.  
ezt szeretném tudni, hogy az előzőekben megadott motor fázisáram és fázisfesz estében jó lesz-e.
 
De ha már... Tudod... Akkor az ember szeretné megtudni, hogy a következőkben hogyan számoljon.
 
De nem létkérdés.
De olyan jól el szoktatok beszélgetni ilyen kérdések után. Sokat lehet belőle tanulni.

Rabb Ferenc

Határeset, de még jó. A kicsivel nagyobb keresztmetszet könnyebben szerelhető, nem sérül olyan könnyen, de még kellően hajlékony. Áruld el, miért kell sodort érpár mezei egyenáramnak?

Szalai György

Hát akkor, már van valamid, és ami van az sokkal jobb, mint ami nincsen, de ideális lenne.
A „0.5-ös keresztmetszetű duppla csavart érpáras vezeték” arra a 4.2A-ra teljesen jó, melegedés szempontjából, normális max 40C fok környezeti hőmérsékleten. Feszültségesés szempontjából 50m alatt megszámolni sem érdemes biztos jó. A csavart érpár miatti induktivitásról itt ne beszéljünk, alacsony a frekvencia és a menetszám ahhoz, hogy számítson.
A léptető motorod meghajtására az a kábel nagyon is tökéletes. Más kérdés, hogy használnám-e, de ha már adott az -egybevezérlőd- akkor alkalmazkodnod kell hozzá.

43pbwjg8s

:)
Mert Magi Pista a H2-nél ezt javasolja.
Én nem értek hozzá, de halgatni szoktam a dolgok készítőjére. Ugy gondolom általában a tervezők tudják mit miért.
Egyébként az EMI zaj csökkentésére ajánlja.

pa0n9mw

Üdv
 
Hozzámvágtak egy Mitsubishi Melselect FX0-14 tipusú PLC-t.
Az a gondom hogy nincs hozzá csatlakozó kábelem és programom.
Tudna ezügyben valaki segiteni?
 
végyé

Rabb Ferenc

Ja, vagy úgy! Nem olvastam a H2 részletes leírását, de ha az "apja" ezt mondja róla, akkor fogadjuk el kritika nélkül. Igazad van benne, ha valaki tudja mit miért - akkor az a tervezője [#worship]

jv7pu3a5p

Péter, már bocsi de szerintem kicsit túlmiszifikálod a kérdést.
A 4.2A és 2.73V a motorod paraméterei. A meghajtás az egy más kérdés. Gondolom 40V körül lesz a tápfesz. Tehát a vezérlőd a 40V-os tpfeszültséggel fogja impulzusban vezérelni a motort. VAgyis a 4.2A sosem lesz effektíve 4.2A, csak csúcsokban. Szerintem az effektív áramod jó ha eléri az 1A, inkább 0.5A.  
Úgyhogy ahogy Szalai Úr is írta, tökéletes lesz neked 2m-en az a 0.5 vezeték.
Sima vezeték is jó lenne, semmi csavarodás mert csak becsavarodunk. :) Sokan használják szerintem "csavar" nélkül, többek közt én is...

s7manbs8

Én is csak azért csavartam meg a vezetékeimet, hogy a tokaji adót el ne nyomjam. :)

43pbwjg8s

Tökéletes válaszokat és segítséget nyujtotok!
Mindannyian!
Ezt nagyon köszönöm!
 
Tudod... Nem misztifikáció ez, csupán a megértés és megismerés kényszere. A mérnöki munkámnál ezt szoktam meg és nem tudok leszokni róla... Sokszor korlátoz ám a haladásban.  
Tudod... Amikor csinálok valamit, tervezek, akkor meg kell értenem azt hogy miért csinálom és azt, hogy hogyan/honnan tudom akár a  következőkben is, a szükséges dolgot előszedni, kiszámolni.
 
Na ez itt, ahol abszolute alapok hiányoznak nálam, ez eszméletlen hátráltató dolog. Mert tényleg nem kellene vele ennyit foglalkozni, de nem nagyon tudok leszokni róla. :( Akár heteket vesztegelek az ilyen egyszerű kérdések miatt.
 
Ezért is volt pl ebben a témában az az első kérdés, hogy találok-e olyan táblázatot, amiben akár ilyen kis terhelésekkel kapcsolatban is egyszerűen le tudom olvasni a nekem szükséges értéket.
A munkám során a tervezérkor ilyen segítségek a szabványok.
 
De most mindenben segítettetek, és ezt nagyon köszönöm mindannyiótoknak!

s7manbs8

A módszert kell megtanulni, akkor magad is generálhatod az eredményt.

jv7pu3a5p

ÁÁÁ. Én a helyedben nem csavartam volna össze és PWM helyett Yello-val hajtottam volna meg a mocikat. Na akkor lehetne rá mondani, hogy szépen zenélnek a motorok és még a szomszéd is azt hallgatta volna. [#eplus2]