Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

http://5128.rapidforum.com/topic=122970558343&startid=3&search=Electrocraft" TARGET=_fnew>Ujabb fejlemények a német fórumon... az Elecrocraft motor ügyben...

000000000

Jó lenne, ha tolmácsolnád (szinkron?) mert én még nem is látom (nem regisztráltam magam), nem hogy értsem is...!

000000000

Ez erősen függ attól, hogy milyen fordulatszámon és milyen táppal összevetve nézzük!!!
Ez pl. 2000 f/min felett simány lenyomja a 12Nm-es motort 40V-ról hajtva bármilyen vezérlővel!

Szedlay Pál

Ezeket a 2,5Nm steppereket paralelben is?
Bár tudom ez servo topik.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szedlay/zeta4.JPG" border=0>

bmejdz9nu

"Ez pl. 2000 f/min felett simány lenyomja a 12Nm-es motort 40V-ról hajtva bármilyen vezérlővel! "  
 
Hát ezzel most nem értek egyet veled...  
Ha csak nem 1,2Nm-et akartál írni és a vesző hiányzik mert én mindent összevetve azzal "kompatibilis" + természetesen sebesség és biztonság (servo)... :)  
 
Most mindenki azt gondolhatná, hogy a 4-5Kg-os 12Nm-es léptető az semmi... mert ez még gyorsabb is... :)  
Teszt egyszerű... "lépésvesztés" ill. minimális lépés eltérést engedve tengelyt lefogni egy kesztyűvel :)... 5 percre...  
 
Tudom, nekem a szervomotorokról más a nézetem... talán Tiborhoz áll közelebb... pedíg nem vagyunk egy burokban... ezt mindenki látja... :)  
 
Én úgy értelmezem, hasonlítom, léptetőkhöz a szervómotort:  
1. Gyorsítási és lassítási képessége terhelve, azaz mechanikával...  
2. Sebesség és fordulatszám terhelve (nem ez a legelső - ez csak a második szempont)  
3. Pontos megállás a végponton. (minimális vagy zero túlfutással)  
4. Lehető legpontosabb pályakövetés - terhelve. Tehát legyen tartalék erő a maráshoz +++  
5. Melegedés normális szint alatt.  
 
Sebességet lehet csinálni... majd minden motorral, de jó és pontos pozicikövetéshez (start-stop-pályakövetés) kell a kakaó...  
 
szerintem.

bmejdz9nu

http://www.electrocraft.com/forms/CatalogEC-001April2005.pdf" TARGET=_fnew>ElectroCraft katalogus 4. és 5. oldal. (link - pdf) E240C = G240C
http://www.linengineering.com/flash/Calculator.swf" TARGET=_fnew>Coversion calculator
 
A motor adatai: (alul az a kis grafikon mellett nem szabad elnézni... persze 2x-es hobby szorzó talán alkalmazható :) Talán nem melegszik túl.
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/ElectroCraft_E240_Motor/E240-C.jpg" border=0>

000000000

"Hát ezzel most nem értek egyet veled... "
Hát ez Neked dolog...
Én ezt látom, tapasztalom!
Persze ez kb. érzés, de a nagy 12Nm-es nem a sebesség bajnoka!

000000000

Szia Péter!
"(alul az a kis grafikon mellett nem szabad
elnézni". Remek tanácsokat osztogatsz, de jó ha
tudod, ez a nagyjából a Bautz-odra és egyéb DC
szervókra is igaz. Így remélem Magadra is
figyelsz!:))

bmejdz9nu

[#wink] Nem vitázni akarok csak... a tesztelgetéseim alapján...
12Nm = ráteszünk egy egy 100mm-es kart a motor tengelyére...arra 12Kg-ot... (jól tudom?) ... és járatjuk... nem hiszem hogy kibírna egy emelést sem...
 
"Nadehát" a kettő teljesen más... egyiknek akkor jön az ereje amikor a másiknak elmegy :)
 
Az adatlap alapján: 0,135Nm/Amper a tartós terhelhetőség, 1,9Amper a max tartós áram = 0.25Nm a tartós nyomatéka... már ezt is sokkalom a többihez képest amit teszteltem.
Csúcsnyomaték: 13,9Amperx0,135Nm = 1.8765Nm... De ettől pedíg melegszik... azaz csak gyorsításkor és lassításkor szabad (azt is módjával) kivenni belőle.
 
A motor végül is jó! Szerintem pörgetni kell... 1/2-1/3-ban (le)áttétel... és máris ok... egy közepes erősségű felhasználáshoz... szerintem.
A magas fordulathoz kell a magas tápfesz...14,2V/ezer fordulat az adatlapon...)
 
De az "exakt" páyakövetés is nagyon fontos...  
A léptetőnél ez természetes - az az lépest veszt "szépen - feltünően"... míg a szervó nem tud... kis túlzással nem akkor veszi be a marószár a "kanyart" amikor "parancsot" kap... hanem amikor tudja/bírja...

bmejdz9nu

Igen... :)
A hő azaz a melegedés mindennek a végzete... arra figyelek... a Bautz 0.75Nm-es ebben a tartományban... benne leszek... :) Tartalék SanyoDenki motorok előkészítve :)
De semmi csoda nincs, bár a Bautz több mint 3X erősebb mint az E240... szerintem. (?)

bmejdz9nu

Igen... :)
A hő azaz a melegedés mindennek a végzete... arra figyelek... a Bautz 0.75Nm-es ebben a tartományban... benne leszek... :)  
(Tartalék SanyoDenki motorok előkészítve :)
De semmi csoda nincs, bár a Bautz több mint 3X erősebb mint az E240... szerintem. (?)

bmejdz9nu

Jól számoltam a #3138-ben?

bmejdz9nu

Számolna valaki :)... (valahol meg volt itt persze a képlet:) 1Nm erő mennyi "tolóerő" egy pl. 5mm-es orsón? Mindjárt szebbnek látjuk a dolgokat...
A surlódási ellenállásokkal majd később... :)
 
Nem akarok én "közellenség" lenni csak "private" kérdeztek olyan alkalmazási lehetőség felöl, hogy megijedtem... az elvárásoktól... csak ennyi... szerintem körbe kellene gondolni, hogy ez a motor (E242C) mit fog tudni... pl. mekkora áttetélel vagy semmi áttétellel stb... és mindenki tudna (kb.) kalkulálni... és nem később szívni a fogát...
Vagy mindenki tesztelte már a motort? Az a legjobb... akkor nincs is miről... :)

000000000


bmejdz9nu

Ez azért nem kevés... persze, hogy ideálisak (lesznek) a körülmények - légpárnás mágnesvasút elven fognak menni a vezetők :)
 
Leírom ide is a képletet, hogy ne felejtsem el :)(2x3,14-pí)/emelkedés(méterben) = Newtonmeter/10=kp. (?)
 
Akkor ha jól gondolom (5mm-es orsón számolva) akkor 31,4Kp pl. ennek a motornak az alapereje*
Azaz egy 25kg-os "diszperzites" kannát fel-le tudna mozgatni minimális "pozició eltérés" mellett... tartós üzemben... sőt biztos valamivel talán többet is...
 
A csúcs emelő képessége: ~235Kp... tehát fel tud emelni mindkettőnket ha össze lennénk kötözve... :) Sőt... Svejk is jöhet :) Persze csak közbe-közbe emelünk.
 
Ha átteltelezzük 1/2-ben akkor minden duplázodik (mert ugyebár minek pl. 4800rpm-et feltételezve a festékes kannát 400mm/s (5-ö em. orsó) sebességgel fel és le futtatni... kifolyik... :)  
Persze milyen gyorsulással tudná ezeket, ez a homály...???
 
Persze ez így nem igaz, csak elméletben... mert ott vannak az egyebek... de hihetetlen számok jönnek ki - jól számolok Tibi? Persze vicces a megközelítés... nade... hobbyzunk... :)
 
* Ez az alapereje... alapnyomatéka... hogy hívják ezt magyarul? ezt a tartományt?