Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

000000000

Több szakmaiságot, objektivitást, kevesebb haveri lojalitást kérnék tőled.

svejk

A #2816-ot csak megerősíteni tudom. [#nemtudom]

Gondolod, pl. az elektronika topicban pont a Dezsoe-t nem védtem volna ki ha az lenne amit írsz?

trawe

Panasonic AC servo Minas a4 series valaki foglalkozott vele?
Fizetek a segítségért van adat kábelom is !
+2 motorom 1 vezérlőm.

  

designr


mma6fim4

Sziasztok. Eszterga esetén AC motoros főorsónál nem jobb megoldás step/dir jelekkel hajtani a cuccot a menetvágás miatt? Valahogy nekem az a fordulatonkénti egy impulzus az encoder Z fázisán a visszacsatoláshoz kevésnek tűnik. Mi a hátránya egyáltalán egy főorsó step/dir vezérlésének?

000000000

Egy eszterga tokmány meglehetősen nagy J-vel rendelkezik, így azt step-dir szervo körbe vonni ~300 1/min feletti tartományban nem kis feladat, állandó hibajel határ és forgás letiltási kockázat a változó forgácsolási erők, start-stop dinamikai problémák miatt Hobby körülmények között.

A fordulatonkénti 1 szinkronjel a mellékhajtáshoz menetvágáskor pedig eléggé komolytalan kategória, de van aki mégis így használja a programját, mert az csak ezt tudja. Ha kellően stabil a főorsód állandósult fordulatszáma, akkor elmegy ez a módszer is rövidebb menethosszak esetén.

mma6fim4

Köszi. Ez a dilemmám nekem is. Arra bazírozok, hogy a driver beállításiban kitolom a hibahatárokat.
Tudomásom szerint az encoder Z fázisa csak egy jelet dob ki fordulatonként, szóval a fene tudja hogy mit csináljak.

mma6fim4

Esetleg az elektronikus váltón keresztül elosztom az enkóder fordulatonkénti 2500impulzusát mondjuk 50-re. Már csak az a kérdés, hogy melyik enkóder fázisra kössem azt az egy nyomorult visszacsatolási portot a Mach3-nak. Ha az A ill. a B fázis közül valamelyikre, akkor csak az egyik irányba fog számolni nem?

000000000

"kitolom a hibahatárokat"
Ezzel viszont alaposan rontasz a szervo alapjel követési minőségén, így egy adott pont után értelmét veszti a szervo maga. Ráadásul 2000-es tokmány fordulathoz egész más beállítás tartozik, mint 100-hoz, így alacsonyabb fordulatokon fölöslegesen van "lebutítva" a szervód.

Állítsad ád a pozíció szervo üzemódból sebességre, úgy már kisebb lehet a lefagyási kockázat.

A Z jeledre mindenképpen szükség van, hiszen azzal lehet indítani a szinkron menetvágást.

designr

A hibahatár kitolása semmilyen összefüggésben nincs a mozgás alaőjel követési minőségével..

000000000

Vicces megállapítás.[#nyes]

designr

Ha komolyabb szervó vezérlőket programoztál volna tudnád mit akar a kolléga..
A hibahatár kitolásával csak azt akarja elérni hogy egy esetlegs apró főorsó sebesség csökkenés miatt ne tiltson le.
A hibahatárt állithaja bárhová..5-2500 között akár..ez semmilyen módon nem befolyásolja a mozgáskövetést.Ugy kell beállitnai hogy ezt ne érje el..ezt a profi monitoring programmal könnyű letesztelni..
A mozgás követési minőségre a különböző PID.beállitások..szűrőbeállítások..stb garmadja áll rendelkezésre..
A Hibahatár beállitást végszükségre tartogatják ezek a prifi berendezések..

000000000

Attól, mert te egy nem általad írt, letöltött szervo setup programmal a "korszerűség" jegyében, csili-vili, klikkelek össze-vissza alapon "felprogramozol" egy szervót, az nem azt jelenti, hogy érted is a szabályzás elmélet matematikai alapjait (az alapelmélet szervo körben egy minimum 2 tárolós diffrenciál egyenletről szól).

Így megkérnélek, gondolkozz még egy picit, hiszen elemi logika alapján is belátható, ha el tudsz szakadni a virtuális képernyőtől, meg a saját alternatív valóságodtól, hogy egy fokozódó nyomaték terhelés hatására a nagyobb hibahatár egyre nagyobb alapjeltől való eltérést okoz, azaz egyre romlik a mozgáskövetés és annak minőségi mivolta, majd legvégül az a szerencsétlen szervo letilt.

mma6fim4

Az a gondom hogy a z fázis csak egy jelet ad fordulatonként.

designr

Akkor felvilágositalak mert látom nem jól értelmezed az ipari szervóvezérlők kifekjezéseit.
Ezeknél a vezérlőknél be lehet állítani azt az encoder osztást..amit ha elér a parancsjel(position command)
és a motor encoderétől visszakapott valódi pozió(position feedback)különbsége  akkor tiltson le.(position error)
Ez egy védelmi funkció..ha kellően nagyra veszed..nem fog beleszólni a vezérlésedbe..nincs ráhatása a mozgáskövetésre..
A teszt programokkal könnyű az adott mechanikához beállitani a vezérlőt ugy hogy ez a különbségjel ne legyen túl nagy..
Lézeres gépen már 10-20 encoder jel eltérés látható különbséget okoz..Egy nehéz tokmányt forgatva ez dinamikus mozgásnál irányváltáskor könnyen eléri a 80-100 osztást is..
Meg kell találni azt a gyorsulás beállításokat ahol még aza adott feladathoz nem tul nagy parancs-valós jel különbség van..
Ennyi..