Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Aknai Gábor gépe

Indította gaben, 2025 január 13, 13:14

Előző téma - Következő téma

w0hgtwf3w

Érdekes és hasznos a hozzászólásod.
DE, már Gábor is kért rá, próbálj meg valahogy tagolni, mert szinte olvashatatlan (és értelmezhetetlen) a hozzászólásod.
Csak egy kupac szó, értelem nélkül.


"Bocs a kíméletlen őszinteségért, ......."

jani300

Egy valamire kíváncsi vagyok még .
Ha majd elkezded méregetni , ellenőrizni a vázat , milyen pontosságot sikerült elérni a nyers hegesztett vázzal .

gaben

Ezen én is elgondolkodtam a tervezés során, de több szempontból sem jó választás.
Ugyanis ha nem szemből (párhuzamosan az induktív érzékelő hossztengelyére) érkezik a 10mm vastag vaslemez, hanem oldalirányból, akkor nem biztos, hogy mindig ugyanott fog kapcsolni.
Maga az érzékelő működése is az előző verzióhoz van kitalálva.
Ami pedig még inkább ellene van, az az elhelyezése.
A kábel persze nem így fog állni, csak ezt sikerült letöltenem az egyik honlapról. ;)
Szépen, kulturáltan el lesz helyezve minden vezeték, kábel, stb.

gaben

Na erre én is kíváncsi leszek Jani. ;)

Szalai György

"Ugyanis ha nem szemből (párhuzamosan az induktív érzékelő hossztengelyére) érkezik a 10mm vastag vaslemez, hanem oldalirányból, akkor nem biztos, hogy mindig ugyanott fog kapcsolni."

Kíváncsivá tettél és jól körülolvastam ezt a témát is. [#integet2]

svager

Én is kiváncsi voltam,hogy meg mekkora utat tesz meg,a tengely a jelzést követően,ezért teszteltem kicsit a gépen.

A legnagyobb sebességgel is 1mm-en belül megállt.
És témyleg nem ütközik..[#rolleyes]

Szalai György

Én arra kerestem a választ, hogy miért is kéne neki mindig ,,ugyanott" kapcsolnia? Hiszen nem referenciakapcsoló.
(Az ,,ugyanott" meg éppenséggel nem is van, mert tudjuk, hogy minden viszonylagos. A kérdés inkább az, hogy a konkrét eszköz pontatlansága elfogadható-e a jelen alkalmazásban.)

Arra jutottam, hogy az érzékelési távolság tűrése az érzékelési távolság 10%-a alatti értékű.
Tehát lehet a hiba elfogadható mértékű, ha az eszköz érzékelési távolsága elég kicsi.
A differencia hőfok és tápfeszültség függése hobby körülmények között hanyagolható. Stabilizált tápfesz és emberi tartózkodásra alkalmas műhely hőmérséklet mellett, a centiméteres érzékelési táv esetén is csak a század milliméteres tartományba esik az érzékelési távolság változás.

Ezenkívül azt találtam, hogy induktív közelítés kapcsoló esetén, ha az érzékelendő tárgyat oldalról tolom be az érzékelési térbe, akkor éppenséggel lehet kisebb is az ismétlési differencia, mintha a homlokfelület felől közelítem.

Villanyszerelőként több letört végálláskapcsolót és ez miatt tönkrement felvonó hajtást láttam.
(Pincelépcsőn, kisiparilag kialakított, rézsútos teherfelvonó, amin időnként személyek is vitették magukat, krumpliszsákba vagy savanyúságos hordóba kapaszkodva.)
A megfelelő megoldást mindég a nekifutó szerelés megszüntetése és a melléfutó szerelés kialakítása volt.
Ezért sose szerelnék végállás érzékelőt a mozgáspálya útjába. Ha éppen megáll, ha nem.

De ki hogy szereti.

ra8nsmk6w

Véleményem és tapasztalatom szerint a szembe helyezett érzékelő nem korrekt. Oda rugalmas ütközöt szoktak rakni. A végállás kapcsolót ahogy Szalai úr is tanácsolta oldalra kell elhelyezni.

guliver83

Mindenképp oldalról kellene tenni az érzékelőt ugyan olyan pontosan fog kapcsolni akkor is.
Semmikép nem lehet rábízni egy ilyen szenzorra a gépet ha netalán ütközik akkor azonnal le is törik meghibásodás esetén és ilyen elő szokott fordulni!

svager

Pont emiatt végeztem a "kisérletet",hogy lehet esetleg probléma ebből az elrendezésből.
Egyébként a megállási hiba,a hagyományos kapcsolóval +/-1 század teljes sebességgel,ami 4500mm/min,és 170kg.

A tömeget figyelembe véve elég komoly erők ébrednek,egy ilyen megálláskor,a 16mm géptalpak hajlanak 2-3 milimétert.[#vigyor5]

fpd0kbd4

Lökéscsillapító fölszerelése nem lenne egy plusz biztonság?
Ilyen

svager

Nem kell,ezt csak akkor van ha véletlenűl a kapcsolóra fut,vagy e-stop esetén.
Ha a home kapcsolóra küldöm,sokkal finomabban áll meg,igaz akkor még 2-3 mm továbbmegy.

ra8nsmk6w

Ilyen rugalmas ütközőre gondoltam. A szépséghibája, hogy az egyik legstabilabb pontra kell telepiteni.
Egyébként meg ha a keleti pályaudvaron lévő ütközöknek g0-val belerongyol egy szerelvény akkor a tér közepén fog landolni. Az út vége az ilyen[#nyes]

000000000

Gyári gépeken SOHA nem raknak végállás vagy referencia kapcsolót fel úgy, hogy az csattanjon a mozgó gépelemmel ha túlfut ! (nem szétzúzható)
Mindig kis rámpák vannak amire a görgős kapcsoló rá tud futni és le is tud arról jönni.
Ha csattana a gép akkor azt a golyós orsó végcsapágyain elhelyezett keménygumi (elastomer) fogja meg.
Ha pontos referenciapont felvétel kell akkor a vezérlővel sorba van kötve a referencia kapcsoló és a vezérlő nullpontja adja a referenciát.
Ilyenkor garantáltan 0.01mm-en belül lesz az ismétlődési pontosság.
Léptetőmotoros vezérlők csekély hányada tudja ezt a nullpont kiadást megcsinálni, ezért kell kicsit csalni !
Tehát a görgős referencia kapcsoló jelét sorba kell kötni egy induktív érzékelővel és a tengelykapcsolóra vagy a tengelye elhelyezett kiálló fémdarabot kell vele érzékelni.
Ennél egy lényeg van ha a görgős kapcsoló ráfutásakor 1 fordulaton belül meg kell találni az induktív érzékelőnek a nullpontot mielőtt lefutna róla.
Lehet okoskodni, de ipari körülmények között ez a bevett szokás.

gaben