Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Hagyományos forgácsológépek

Indította D.Laci, 2024 október 25, 08:56

Előző téma - Következő téma

Farkas Ádám

Mostanában imigyen marok csapágyházakat. A lyukat veszem referenciának!!! felfűzöm őket egy köszörült rúdra a lin csapágyakkal majd az asztalra feltámasztom párhuzam hasábokon.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Adam/DSC02983kk.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/Adam/DSC02984kk.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/Adam/DSC02985kk.jpg" border=0>

000000000

Jó megoldás, garantált az egysíkúság.

Farkas Ádám

Köszönöm! a te új géped sem lesz kutya, (nem úgy mint Body a kutyád:)

svejk


Farkas Ádám


j99i206if

A napokban dolgozgattam végre a kis einhell gépen (azért nem erőltettem a dolgot mert meg lehet fagyni a műáhelyben). Nem lesz rossz, amire kitalálták arra megfelelő lesz, (kisméretű munkadarabok kis teljesítményű forgácsolása). Van azért néhány bosszantó apróság vele. Egyrészt az összeszerlés minősége, másrészt gyártás technológiai hiányosságok. A csavarok épphogy csak meghúzva, a mozgó részek tök szárazak,  csak szétszedve lehet néhány dolgot olajozni. A szánrendszeren majd valamikor igazítani fogok mert nem sikerült rendesen beállítani.

000000000

Vbody #8424-ére az esztergálás témában.
 
Közel 1 havi munkával lett két kezem által  
 
ebből
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091208/stp87394.jpg" border=0>
 
 
ez:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20100120/stp88228.jpg" border=0>.
 
Sokat tanultam a gép szétszerelés közben. Ugyan mechatronika szakon végeztem, tehát nem idegen tőlem a gépészet, de az íróasztal mellől a lényeg rejtve marad.  
Mindent nem tudok leírni, meg a fényképek, és még amatőr fényképészeti tudásom nem is adja vissza azt az látványt, és élményt amit ez a gép nyújt. Röviden jellemezve:
24 sebességes váltómű, 43-2000 1/min. Előtolás mindhárom tengelyen, 18 fokozatban kapcsolható, villámjárat lehetőséggel. Leszedhető vertikálfej, masszív csapágyazás, minden kopó alkatrész utánállítható, illetve cserélhetők. Automata olajzás a váltóműben egy beépített olajszivattyúval, kézi központi olajzó a szánokhoz, és beépített hűtőszivattyú. Leszedhető T-nútos asztal nagyobb munkadaraboknak, és még sok hasznos dolog, amit mai gépeken nem látni. Érdeklődtek már páran, én leírom publikusan, 280e Ft-ért vettem, és ezzel a generál felújítással egy teljes értékű gép. Ha valaki eljön Sopronba (vagy épp soproni), szívesen megmutatom.  
 
Megjegyezném, hogy a fényképek mindig kb. 2 héttel ezelőtti állapotot mutatnak, a gépre azóta került pár apróság, ha egyszer teljesen készen lesz, csinálok még képeket.
 
Kíváncsi valaki a tisztítás, szerelés közben készült fényképekre, berakhatom ide a sok szép új gép fényképe közé?

Farkas Ádám

[#taps][#taps][#taps] Gratulálok... ha úgyis jössz hozzám elhozhatnád megmutatni[#wink]

000000000

Köszönöm szépen a gratulációt. A meghívás él.
Viszont most hamarosan én indulok Hozzád.

000000000

Engem érdekelnek a felújításról készült képek.

000000000

Akkor ha nem bánjátok, egy kis válogatás következik. A mappámban tallózva a marógép felújításáról készülteket meg lehet mind nézni, kérdezni, tanácsolni...
 
Még egyszer, ilyen volt:  
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091208/stp87394.jpg" border=0>
Típusa: Stankow orosz szerszámmarógép
 
És ilyen is volt:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87435.jpg" border=0>
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87428.jpg" border=0>
A felső tengelyen egy kupplungon megy be a hajtás a lenti motorról két ékszíjjal, az alsón jön ki láncokra az előtolás.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87441.jpg" border=0>
előről készült kép az X szánt leszerelve.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87445.jpg" border=0>
kupplungház a Z és X irányú előtoláshoz. A fenti karral lehet állítani egy mozdulattal mindkettőt, mindkét irányba.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87447.jpg" border=0>
tisztításra váró alkatrészek.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87449.jpg" border=0>
A vertikál fej, amivel a legtöbb munkám volt. Később bővebben.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87450.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87451.jpg" border=0>
A motor. 1.5kW. Ebben még van anyag, nem úgy mint a maiakban, és szinte minden lényeges adat rajta van.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87457.jpg" border=0>
A "kibelezett" gépváz.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87458.jpg" border=0>
a bal oldali az előtolómű, a jobb oldali a fordulatszámváltó.  
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87459.jpg" border=0>
A fogaskerekek rendben vannak, se elkopva, se letörve nincsenek. Az olajpumpa azonban javításra szorul.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87466.jpg" border=0>
A Z-szán rendben van!  
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87469.jpg" border=0>
Ez is, csak marha koszos. Hideg zsíroldó, kefék, és ha már nincs rajta sok olaj, utána jöhet a magasnyomású a szabadban.
 
Ez a pár kép úgy 1 hét elfoglaltság volt. Következzen a tisztítás.

000000000

második felvonás:
 
 
 
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87470.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87471.jpg" border=0>
Bizony nem adja magát könnyen... Ez a darab úgy két emberes, 80-90kg.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87474.jpg" border=0>
Ez viszont legalább 200kg. Három erős férfi görgőkön tola a helyére. Ebből kettő én voltam :P
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091219/stp87526.jpg" border=0>
Itt már rakom össze. Természetesen már belül is tiszta (a talpában van 40 liter hűtővíznek hely) csak félrevezető a csillogó fénykép azzal a zöldes anyaggal.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87529.jpg" border=0>
Hát a falat is rendbe tettem mögötte. Az a két rozsdás vaslemez nem mutat valami jól, de nincs máshol helye, és lehet hogy még egyszer kelleni fog.
 
És a sok tengely, csapágy, fogaskerék, tisztítása, és a legtöbb retesz pótlása, cserélése után:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87533.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87535.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87536.jpg" border=0>
 
újra összeáll:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87539.jpg" border=0>
 
Hát ez is volt egy hét...

000000000

harmadik felvonás:
 
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87545.jpg" border=0>
Az ékléceket meg kellett toldanom úgy 15mm-rel, hogy újra meg lehessen feszíteni miden megvezetést pontosan.  
 
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87608.jpg" border=0>
Egy pár csapágyat kicseréltem, bár nem voltak rossz állapotban. (a csapágylehúzót még valamikor a tanműhelyben csináltuk). Érdekes, hogy az orosz marógépbe, akkoriban is magyar csapágyakat tettek. RADAX 6008 pl.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87547.jpg" border=0>
Vigyázat! Egyes tisztítószerek agresszívak! Ezért hamar félre is dobtam, és lúgos vízzel meg hamuzsírral tisztítottam, illetve mindent egyből olajos ronyggyal töröltem át.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87555.jpg" border=0>
Az Y szán úgy néz ki, mint ha most köszörülték volna.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091211/stp87558.jpg" border=0>
Megesett, hogy ez a főkapcsolót nem szereltem ki időben, és mikor oldalra döntöttük a talpát a gépnek, véletlenül beszorult. Ezt a kapcsolót megtervezték, és rendesen meg is csinálták. Semmi baja nem lett, pedig egy pár száz kg. rajta volt. Azért megnézem belül is, példa értékű, nem úgy mint a mai silány minőségűek, ami esetenként megolvad, mert nem elég erős a rugó, vagy nem arretálódik megfelelően. De hogy ezen fennakadok, az már csak a villamossági ártalom...  
 
Most következzék egy alkatrész, aminek ötletét talán használni tudjátok.

000000000

negyedik felvonás:
 
 
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87562.jpg" border=0>
Feszíthető trapézmenetes bronz anya. Az a fogaskeréknek kinéző része azért van, hogy ez itt:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87654.jpg" border=0>
meg tudja rögzíteni, ha az orsóra rácsavarás után "befeszítettük".
 
szemléltetésképpen:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87566.jpg" border=0>
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87657.jpg" border=0>
alapozás, festés...
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87574.jpg" border=0>
Amit még tanácsolnék tisztításhoz, az a trinátriumfoszfát (trisó). Olcsó, hatékony, nem mérgező, és környezetbarát, akár a WC-be is lehet burítani használat után. (nem úgy mint a legtöbb csili-vili tisztítőszert, amit ránk akarnak tukmálni a boltokban).
Szemléletésképpen 2 percig állt a trisós vízben az egyik fele ennek az alkatrésznek:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87570.jpg" border=0>
 
 
Most következzen egy javításra szoruló alkatrész. Ez a kupplung.
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87577.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87580.jpg" border=0>
A 4 csavart oldalról hernyócsavarokkal fogatták meg. A "pontozás" ellenére ezek bizony kilazultak, és egyik másik feje meg is súrlódott egy keveset.
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87583.jpg" border=0>
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87589.jpg" border=0>
danamid perselyek esztergálás a kis gépen.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87591.jpg" border=0>
fúrás. (nem mint ha ez különleges volna, talán azért fényképeztem le, mert hegyesre köszörült fúróval nagyon szépen lehet telibe fúrni ezt az anyagot.
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87592.jpg" border=0>
Erről van szó.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87599.jpg" border=0>
A tárcsát feljavítottam, és összeszereltem a kupplungot. Valószínű annyira koszos lett a kezem, hogy amiatt felejtettem el lefényképezni. :) Én nem bíztam a véletlenre a csavarok kilazulását, alkoholos tisztítás után fémragasztóval uccu neki... mint Katiban a gyerek úgy tart.
 
 
Következzék egy másik alkatrész, amivel szívtam egy napot. Ez az olajpumpa.
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87600.jpg" border=0>
Egy excenter nyomkodja a stiftet. Egy végtelenül egyszerű szerkezet, de mégis már azt hittem kidobom az ablakon...
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87603.jpg" border=0>
acélgolyók a szelepek, amit rugók feszítenek elő.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091222/stp87605.jpg" border=0>
A rugókat furatos hernyócsavarok tartanak bent. A "ráütök pontozóval, hogy ne csavarodjon ki" technikát itt is alkalmazták. Ezt ennél az alkatrésznél átvettem én is. :)
 
Végül is "csak" a rugókat kell kellő feszességgel beállítani, és összeszerelés előtt megtölteni a házat, és a csöveket is olajjal, mivel levegősen nem indul el. Sokat szórakoztam vele, de végül elindult...

000000000

ötödik felvonás, 2009 karácsonyakor:
 
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87620.jpg" border=0>
Egy másik alkatrész, amit megtartottam, pedig kicserélhettem volna vagy 5 féle másik itthon lévőre. Teljesen rendben van, csak kapott az elöregedett gumi helyett egy tömítést. GUMIÁM a neve, olyan mint a fogkrém fél óráig, utána mint a gumi. Olcsó, jó cucc, vízszerelők is használják. Sok más helyen is használtam a gépnél.  
 
 
Következzék egy kis gépészet:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87625.jpg" border=0>
Y orsó forgó anyája. Két talpcsapágy. A bal oldalon lévő anyát hernyóvavarral, azt pedig biztosító dróttal biztosították. Ez bevált. Kár hogy a mai hernyóvarok többsége belső kulcsnyílású. Az anya és a kisebbik csapágy között egy un. irányító alátét van. A talpcsapágyakat ugyan is az egész kerületük mentén kell terhelni, szöghiba nem megengedett, ezért ez a megoldás. Bár illene egy vastag alátét is közé, az erők eloszlatására.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87626.jpg" border=0>
Természetsen csakis bronzból. Ez is cserélhető, de nem kellett. Az orsóra hajtva alig van holtjáka. A mai gépekben (pl. Kezo esztergái) a lakatanya is egyszerű öntöttvas, kis használat után már ki is kopott. Lehet hogy eltúlzom, de ezeket a régi gépeket az örökkévalóságnak tervezték, nem úgy mint a maiakat, 6000 óra csapágyélettartamra, és az is csak ideális körülmények között. Pl. az Erba 550-es esztergán siklócsapágyas a hajtómű ékszíj és bordásszíjkereke, ami forog vagy 800 1/percet. Nevetséges..
 
 
Következzék egy izgalmas alkatrész, a főorsó. (horizontál tengely)
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87629.jpg" border=0>
Belül MK4 kúpos, 17-es furat végig. Kívül balról jobbra.
1. hengeres rész: szimering tömítő
2. kúpos rész: kétsoros hengergörgős csapágynak
3. talpcsapágyaknak egy hengeres rész
4. finommenet az anyáknak
... bővebben a képeken
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87633.jpg" border=0>
alkatrészek, a lefényképezett felhelyezési sorrendben.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87635.jpg" border=0>
A hengergörgős csapágy belső gyűrűjét igen is lehet állítani a csapágyhézag beállítására. Megmelegítve kell a tengelyre tolni, így zsugorodással a kúpra szorul.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87636.jpg" border=0>
közvetítő alátét
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87638.jpg" border=0>
talpcsapágyak (újak)
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87639.jpg" border=0>
feltéve
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87640.jpg" border=0>
alátét, ami a két talpcsapágy között van.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87641.jpg" border=0>
rátéve a másik talpcsapágy is.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87643.jpg" border=0>
u.a.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87645.jpg" border=0>
Így jön rá a tengelyre!
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87646.jpg" border=0>
És rajta van.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87648.jpg" border=0>
A már ismertetett technika, de...
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87650.jpg" border=0>
... itt két irányú eloszlató alátét van, ami szerencsésebb egy főorsónál.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87653.jpg" border=0>
beállítva.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87658.jpg" border=0>
csapágyház
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87661.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87662.jpg" border=0>
behelyezés közben
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87666.jpg" border=0>
új csavarokkal.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87673.jpg" border=0>
a régi technikát alkalmazva.  
 
 
Következzék a tengely másik fele:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87657.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87647.jpg" border=0>
Erről az öntöttvas karikáról először nem tudtam mi célt szolgál. Leültem gondolkodni, hogy mi kéne még, és akkor jött a szikra, hát ez szórja szét az olajat, hogy ne folyjon ki hátul...
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87677.jpg" border=0>
Végül a hátsó anyák... Először betoltam vele acsapágyakat, utána rá az alátétet, és a nyomáseloszlatót.
 
így:
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/maro/20091227/stp87678.jpg" border=0>
 
 
Sokat lehet tanulni belőle. Örülök, hogy egy ilyen régi gépet vettem, és hogy szétszedtem. Ezt a tapasztalatot nehezen lehet máshogy megszerezni. (Azért is mutatom be Nektek, mert ha a talán néha fapados magyarázattal is, de "jó ötletek" vannak benne.
 
huhh, hosszú lett, és még készen sincs a beszámoló.