Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

"elég sok mindent differenciál és
integrálszámítás nélkül is meg lehet oldani"
 
Ez így van, pusztán csak egy kis műszaki érzék kell
ahhoz, hogy egy 100V-tól nagyobb névleges
feszültségű, fél kW körüli teljesítményű DC
motort, ami ráadásul bevizsgálandó, nem illik
(és ekkor itt nagyon finoman fogalmaztam)
direktbe áramkorlátozás nélkül egyből a
névleges feszültségre kötni.
Ha ezt Te is elfogadod örülnék neki, ha nem,
akkor meg játszadozzál ilyesmivel, és jó széles
polc közöket vagy sovány elefántokat kívánok
Neked ehhez.:)
Talán Svejk mondta azt, hogy 100 V felett minden más, az egy fajta "határvonal".
Teljesen igaza van.:)

4um5b65d

Másfél hétig semmi vita nem volt.... Talán mert szabin volt az óvóbácsi.... [#nyes]

HJózsi

Még annyit a kis-eszterga motor - vezérlő-ki/be kapcsoló - poti kombinációról, hogy eredetileg csak úgy lehet bekapcsolni, hogy a potit Ɔ'-ra kell tekerni és akkor hajlandó elindulni a poti felcsavarásával. Szóval az enyémnél nem lehetett otthagyni egy fordulaton és megállítani, indítani, hanem minden egyes újraindításnál be kellett állítani a fordulatszámot... elég bosszantó volt, de ezzel megoldották a lágy indítást ... ( Remélem nem zavartam meg ezzel a veszekedést ... [#nyes][#integet2] )

HJózsi

Meg a főorsó megállításában is pláne, ha a nem elhanyagolható J mellé még rendesen pörög is ... ( a kis memóriájú gyík el is dobta az agyát egy pillanatszerű=egységugrás kikapcsnál ...

HJózsi

[#vigyor3][#nevetes1] ez lemaradt...

000000000

Jesszusom! [#szomoru1] Ekkora galibat okoztam? Elnezest kerek az erintettektol. De azert leirom, mi tortent. Az gondolom tiszta, hogy segitseget kertem toletek, hogy miert olyan gyenge az esztergam, hogy kezzel le tudom fogni a tokmanyanal fogva. Aztan jott is nehany jotanacs, ami igy, vagy ugy, de mindenkeppen hasznos volt. Emiatt ma (tegnap) delutan ismet miszlikre szedtem az esztergamat. Kiveve a foorso hazat, arra mar nem volt erkezesem. Tibor45 segito tanacsai alapjan mertem egyet, s mast. Aztan, mivel tul sokra, de inkabb abszolut konkretumra nem jutottam, ezert egy kis tisztogatas utan ossze is raktam a vasat. Szetszedes: 35 perc, osszerakas: 3 ora. Van ez igy. De legalabb a kovetkezore jutottam: a motor egy leheletnyit (ertsd ugy, hogy emberi erzekszervekkel - leginkabb tapintas) erosebb lett. Szerintem a kommutator lemezek finom felcsiszolasa miatt. Eszrevettem osszeszereles kozben, hogy az elotolas orsoja kicsit szoros. Lehetetlen beallitani! Ha hozzarogzitem a gep vazahoz (nem tudok jobb szot egyelore), abban a pillanatban kisse szorul. Csipetnyit lazan hagyva elfogadhato. De csak jobb oldalt ilyen, a bal oldala jo, ahol az elotolas cserekerekei vannak. Es ekkor jott a lenyeg. Ugy tunik, megiscsak elbaltaztam a foorso hazban a "nyuszikereket", mert a sebvaltokart ugyan tudom mozgatni ide-oda, de odabent nem tortenik semmi. Egesz egyszeruen a "gyors" fokozatban maradt a csuszkas fogaskerekpar (nyuszikerek). Emiatt nyilvan gyengebb a teljesitmeny, hiszen nincs lassito attetel. Nyilvan nem fogok tudni menetet vagni (marmint esztergalni). De azert a kisse lazan hagyott elotolas orsoja miatt , es a kenyszerkarbantartott motor miatt megiscsak tudok menetet kesziteni most mar, igy ezek utan. Hozzateszem, en szinte csak muanyaggal dolgozom. Szoval szerintem ha kicserelem a foorsohazban a fogaskereket, megint egy csipetnyit tobb izom lesz a gepemben. A motorra 230V DC van irva, semmi tobb info. Egyebkent osszeszereles utan a sajat vezerlojevel (mert mas nincs nekem) uzem kozben, tehat alkatreszek a helyukon, motor forog padlogazon, 115-120V-ot tudok merni. Ez szerintem normalisnak tunik, ha tobbetek is megerositi, hogy 110V korulinek kellene lennie a rendszernek (ahogy olvasom).
 
Csak egy picit fura hangja lett a motornak. Gondolom, nem ugyanazok a szenkefek kerultek a helyukre, es nem olyan iranyba. Elkepzelheto, hogy ha bekopik, csendesebb lesz?
 
Koszonom a segitsegeteket.

000000000

Nekem is ujonnan ilyen volt "motor - vezérlő-ki/be kapcsoló - poti kombinációról, hogy eredetileg csak úgy lehet bekapcsolni, hogy a potit Ɔ'-ra kell tekerni és akkor hajlandó elindulni a poti felcsavarásával", de mar elmult. Valamiert nem csinalja. Ha raterpeszkedek a nagy pirosra, es utana kioldaom, elindul, meghozza olyan fordulaton, ahogy hagytam. Tehat valami baja megis van az elektronikanak...

3k74cecek

Mivel eléggé egy kaptafára mennek ezek a szabályzók, gondolom márkától függetlenül mindegyik így működik.
Ez azonban elsősorban az elektronika és a hajtás védelmét szolgálja és nem a motorét.
Eléggé gyengus ugyanis a szabályozás teljesítmény része. Hamar kipurcanna ha nem 0 fordulatról indítaná a motort. A direkt írányváltásról már ne is beszéljünk.
A másik szempont ebben a barkácsgép jelleg. Szerencsésebb ugyanis egy hobbista által használt gépnél, ha lassan indul és így egy bennt felejtett tokmánykulcs, vagy rosszul rögzített munkadarab kisebb kárt okoz, mintha keményen megindulna a gép. Érdekes módon a komolyabb (de azért nem több 10kw-os) gépeknél nem szokás az ilyen fokú lágy indítás, és lehetőség van a direkt irányváltásra. Menetvágást sok esetben nem is lehetne másképpen csinálni.
Egyénként nem zavartál meg semmit. Veszekedés ugyanis nincsen, minden látszat ellenére. Adott emberi és szellemi szint alatt ugyanis nem vitatkozom. Az edigiek bizonyították, hogy az érintett illető minden szintet alulmúl, így vita nincs, csak figyelemfelhívás a lista tagok felé, hogy ne terjedjen a sötétség.

3k74cecek

Nem írtad, hogy üresjáratban mérted a feszt vagy terhelve. Ha terhelve (és már jelentősen esett a fordulat) akkor rossz a szabályzód. Ha üresen mérted, akkor jogos, hiszen így lesz tartalék a fordulat tartásához ha terhelni kezded.
Ami az előtolás orsó szorulását illeti, sajnos ez a kínai minőség következménye.
Viszont ez könnyen javítható, ha van egy kis érzéked meg némi felszereltséged a gépészeti dolgokhoz.
Az elektronikát pedig hasznos lenne megjavítani, mert az elektronika nem örül a gyors indításnak.
Lehet, hogy emiatt romlott el és ezért gyenge a motorod.

s7manbs8

Ez valami tirisztoros fázishasításos áramkör ? Csak nem látok benne pufferkondit, ha nem titok. Aképből ítélve, meg valami optotriakkal hajtja ?

HJózsi

Lehet, hogy az egyik relé "beragadt" vagy vezérlést kap folyamatosan ...

HJózsi

FET-ek azok és valszeg a meghajtójuk ...

s7manbs8

Meg a relék váltanák az irányt ?

HJózsi

Szerintem a kapcsoló, a relék az öntartást csinálják a vezérlésnek és szépen leoldanak, ha valami csacsiságot követne el a Barkácsmester ...
Egy aktuális kapcsrajz azért jó lenne, mert ezt a vezérlést meg is lehet tatani cncsítés esetén, PWM-el lehet vezérelni  ( mondjuk a poti csúszka lábán ...)

pa0n9mw

Üdv
Az hogy mértél rajta egy X feszültséget nem jelent semmit.
Fázishasitásos elven működik a ketyere, te meg valami átlagot mérhettél.
Mérésnél váltakozó terhelést kellene  a motorra.
Akkor valamit megfigyelhtnél,hogy változik-e a motorra jutó fesz átlaga, ha nemváltozik rosz aszabályzó.
Ha jó az elektronikája, egy 400w os motort nem tudsz simán, kézzel lefogni, a vezérorsó szorulása sem szabadna anyira közrejátszani.
Ha csökken is a fordulata egy minimálisat, az elektronikának nagyjából tartani kellene.
 
 
végyé