Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

4um5b65d

+ -  0,1 belül még gyakorlat nélkül is el lehet találni.
Arra viszont érdemes figyelni, ha hosszú és nehéz az anyag ami a főorsó belsejében van leszúráskor akkor más lehet a leszúrt darab hossza, mint egy könnyű anyagnál.
Az ok:  A nehéz anyag a tokmány nyitásakor a főorsóban "lefelé lóg" , míg a tokmányból kiálló rész felfelé áll. Ha ilyen pozícióban van ütköztetve az anyag és meghúzod a tokmányt akkor minimálisan kicsit hosszabb lesz a leszúrt darab. Persze ezt abból is lehet érezni, hogy megfeszül az ütköző és megpróbálja kissé kifli formára nyomni. Persze ez csak akkor jön létre, ha sokkal nagyobb a főorsó furata, mit az anyag átmérője. Egy 20-as főorsó furatban egy 18-as anyag már nem csinál semmi gondot. Egy 40-es furatban egy 35-ös anyagnál már vigyázni kell.

ORCA17

A józan paraszti ész. Ettől egyszerűbb és olcsóbb ütközőt - az adott feladathoz - ember nem találhat ki. És itt a lényeg, a finesz, az adott feladathoz promt megoldást találni. Grat.
Ha meg nagyon kóvályog a főorsóban a munkadarab, danamidból kell egy perselyt illeszteni a főorsó hátsó furatába
... egy olyan világban, ahol bármi lehetsz, légy kedves!

4um5b65d

Sajnos ez a danamid nem mindig segít. Egy 400 mm-nél hosszabb  főorsónál, már kevés a végperselyezés, hisz 380mm-nél már kijön az anyag a perselyből.  Ilyenkor célszerű egy hosszabb csövet bedugni a főorsóba aminek az eleje és a vége is műanyag betétes. Ha a feléig beér a főorsóba akkor már baj nem lehet belőle és még a leszúrás is remegés mentesebb lesz.

Teaway

"egy perselyt illeszteni a főorsó hátsó furatába"
 
...melynek végén van egy váll(nagyobb átmérő), mely nem engedi becsúszni.

ORCA17

Jawohl Meine Herren[#worship]Laslie és Teaway.
Csak nem akartam tovább "ragozni".
Amúgy én is most állok e feladat megoldása előtt.
16-os golyósorsó két végére csapágy és kuplug hely átmérőzés. Valami okosság? Mire vigyázzak - figyeljek, hogy max. elsőosztályú legyen a végeredmény?[#dumcsi]
... egy olyan világban, ahol bármi lehetsz, légy kedves!

Miki2

1. Amilyen hosszan csak lehet ki kell fogni a golyós orsót.
2. Csapágyazott állóbáb segítségével oldalazni, majd központozni.
3. Állóbáb balra el. Csúccsal megtámasztva megesztergálni.
A kemény felületet holker nélküli késsel kb. 350-400 fordulaton 0.05 mm előtolás.
Ha a kemény részt leesztergáltad, egy normál esztegakéssel be lehet simítani az átmérőket.
Persze azt is csak finoman, mert a közepe is legalább 120 kp/mm2. Tehát elég szívós.

4um5b65d

És ha a külső átmérő nem fut együtt a menetárokkal ????  
[#fejvakaras]

Miki2

Akkor van a kákán a csomó !
Na azt hogyan méred meg egyszerű otthoni eszközökkel?

4um5b65d

A gyártási módozatoddal egyet tudok érteni. Én is a bábra esküszöm. Csak azt a fránya mérést közbe kell iktatni. Sajnos nem minden esztergán lehet megcsinálni. Be kell állítani egy megfelelően alacsony fordulatot. Lehetőleg 50/perc alattit, majd a gépet beállítani az orsó menetemelkedésére és mintha menetet vágnál végig kell mérni indikátor órával a menet árkot.
Mivel ez egy igen fontos része a gépnek, így erre sok energiát kell szánni.
A bábozásnál pedig gondosan kell megválasztani, hogy milyen távolságra tesszük a bábot a tokmánytól. Ugyanis ha nagyobb fordulatra rakjuk a gépet a központfúrás végett akkor nem szabad hagyni, hogy a tokmány és a báb közti rész a centrifugális erő hatására kitérjen a központból. Nagyon ajánlott a főorsóban maradó részt is kihézagolni perselyekkel/csövekkel/rátekert rongycsíkkal.

Miki2

Laslie !!!
Én nem Tibor vagyok !
Ezt már megbeszéltük, úgy gondolom.
Amit leírtam, mindenki aki már "látott esztergát" érteni fogja.
Nem szakmunkásképző intézetet akartam nyitn, csak ötletet adni a kivitelezéshez.
A konkrét rezgésmentesítést, kóválygás elhárítást már minden szakember meg tudja oldani.
Hja... még valami.
Ha valamit mérni szeretnénk, az úgy működik, hogy az ellenőrző eszköz a mérendőnél legalább 1 nagyságrenddel pontosabbnak kell lenni.
A vezérorsó pontossága a golyós orsóhoz képest 1 nagyságrenddel, de lehet, hogy többel biztos, hogy rosszabb. Különösen a tokmány közelében, ahol sűrűn van használva lehet nagy a kopás.
Ehhez járulhat még az ágyazat kopása, ami szintén fals eredményt produkálhat.
Még egy dolog. Ha a golyós orsó egyenes, nincs semmi baj, az általam írt fordulatszámon az égvilágon semmi bajt nem okoz.
Ha van benne hajlás, akkor meg már csak bonyolultabb eszközökkel lehet a kölső átmérő, és a golyópálya között levő egytengelyűségi hibát kimutatni.
Az általam leírt módszerrel kevesebb hibát viszek az orsóba, mint az általunk álltalában használt minőségű golyós orsók gyári lineári hibája. Mert ez ebben a pontossági osztályban 0.052/300 mm. Ez a hosszirányú linearitási hiba.

Miki2

Állóbáb=futóbáb

vthgizrff

Nem rossz megoldás ez a fajta ütköző sem. Csak szériamunkánál kicsit lassú.
Ha ebből az alkatrészből sokat kell csinálnod akkor a mozgóbáb három pofálya közé szoríts be egy 5mm belselyű csapágyat. A csapágy melett gyönyörűen le lehet szúrni a köracélt. Ütközőnek egy másik csapágyat szoktam használni. Így nem kell megálni minden leszúrás után, meglazítani a tokmányt, kijjebb húzni az anyagot. A szegnyeregtől kezdve a munkát, 15-20 alkatrészt el lehet készíteni egy-két perc alatt.[#wave]
http://kepfeltoltes.hu/view/090731/112_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

vthgizrff


4um5b65d

Miklós, azt hiszem nem egy malomban őrlünk. Sem a vezérorsó pontossága, sem pedig az ágyazat kúpolása nem befolyásolja a mérést.
Nem kúpossági eltérést kell mérnünk hanem ütést.
Amennyiben a "menetvágós" módszernél 50 mm hosszon végighaladva kúposságot látunk az indikátor órán abban nincs semmi rossz, hisz a központfúrás pontosságát ez nem befolyásolja. Ugyanez vonatkozik a menetemelkedések eltérésére. Ha beletesszük az árokba az órát és végigmegyünk azon az 50 mm-en és teszem azt eközben az óra csúcsa felkúszik valamelyest az ívre attól még a menetárok nem fog ütni. Indikátor órában pedig létezik 0,001-es is, ha nagyon pontosak szeretnénk lenni, de én biztos, hogy csak százados órával mérnék....

4um5b65d

Ismerős a módszer, a régi munkahelyemen 10-ezrével készültek a szállítószalag lánccsapok ezzel a módszerrel. Igaz nem csapágy ütköző volt hanem golyó, de ez nem változtat a dolgon.
Amúgy külön kell hozzá csinálni futóbábot, mert a gyári futónak csak 2 pofája van.