Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

3 honapos az eszterga. par hete kettetortem benne a sebvalto muanyag fogaskerekeket. Akkor megszorult (az en hibambol a kes a tokmanypofaban). Nem akartam senki szajaba adni, hogy leegett a motor egy resze. De nem zarom ki, csak azt sem tudom, milyen motor van rajta. Ezert gondolnam, hogy esetleg elektronika baj lehet. Iranyvaltos, fordulatszamszabalyzos, de biztos mindenki ismeri.

SquirrelTech

Igen, ismerem, mert ilyenem van nekem is, csak nem einhell.
A dolog viszont kezd egyre összetettebb lenni, ahogy próbálom értelmezni a soraidat.
A sebváltó áttétel az órsóházban van és az fém... (Nálam, de szerintem nálad is).
Ha az előtolás egyik csrekerekét törted el, esélyes, hogy most az akkori események kapcsán szorul az orsó (de ez nem biztos). Ám ezt visoznnylag könnyen le tudod szerelni, a végein két-két imbusz tart két siklócsapágyat. Érdemes belenézni. Abba is, hogy milyen állapotban van a lakatanya és környéke (nekem pl. anno kettétört).
Ami még kérdés: ha üresbe teszed az előtolásnál, akkor is le tudod kézzel fogni a tokmányt?
Szeparálva (kizárásos elven) azért szerintem tisztázhatóbb, hogy villanyos vagy mechanikus eredetű-e a gubanc...
Mellékesen, én se tudom milyen motor van az enyémen (azt tudom milyen lesz, most valami szénkefés :), de ha egy kicsit odakozmál a motor, annak is érezhető szaga van.

ra8nsmk6w

http://mek.niif.hu/04700/04765/04765.pdf
Ezt lehet, hogy már ismered! Csak ezt találtam amikor nekem szükségem volt rá.Nagy segitségemre volt igy legalább tudom használni amig nem épitem át.

pa0n9mw

Üdv
Szerintem egyértelmüen elektronikai hiba.
Az elektronika nem tudja tartani a motor nyomatékát azaz a sebességét.
Terhelés nélkül pörög, de amint terhelést kapna nem tudja emelni a moci nyomatékát ezért lecsökken a fordulata.
Ha jól sejtem ez is a motoron átmenő áramot figyeli, vagy esetleg a komtátor szaggatását.
Valaki elektronikában jártas emberrel meg kellene nézetni.
 
végyé

HJózsi


000000000

Par hete nem az elotolas cserekereket tortem el, hanem az orsohazban levo sebvaltokereket (nyuszikereknek hivtak a markakepviseletnel). Lakatanya rendben van. Elotolas nelkul, uresben tudom lefogni a tokmanyt, tehat mindenfele terheles nelkul. Szoval en is "villanyos" hibara gondolok. De azert koszi az okfejtest.

000000000

Kellokeppen ertheto nekem, amit mondassz. Logikus, de sajnalatos. Mert ez sajnos nem olyan, mint egy mechanikai hiba, hogy ranezel, es latod, hogy kopott, vagy torott egy alkatresz.

4um5b65d

Ha igaz amit HJózsi mond, hogy 110V DC moci van benne akkor feltételezem lesz abban egy 110 V körüli egyenirányított feszültséged is. Kösd ki az elektronikát és direktbe tedd rá a motorra a 110V-ot. Rögtön kiderül, hogy jó e a motor illetve van e mechanikai probléma. Innentől kezdve már csak az elektronika lehet rossz. Arról meg próbálj részletgazdag képet feltenni, hátha valakinek ismerős lesz az elrendezés vagy az alkarészek típusaiból következtetni lehet a működési elvére. Valószínűleg nem lesz abban semmi speciális alkatrész.

000000000

Ki ne próbáld, amit Laslie a #4544-ben
javasolt!! Egetverő hozzánemértés és szakmai
baromság nagy kockázattal!!!!! Írtam Neked
privátban, ha gondolod, segíthetek a problémád
megoldásában.

SquirrelTech

Azt azért megindokolnád, hogy ha egy 110V-os motorra 110V-ot kötök, abban mi olyan baromi nagy kockázat? [#confused]

hyn6ys8wt

230V-os motor van benne. Nekem is volt hasonló gépem. Semmi trafó vagy kapcs üzemű átalakitó nincs benne, hogy 110V-ra alakitaná a 230-at. Én azért egy 2-300w-os izzón keresztül kipróbálnám direktben, de előtte kapcsold lassú (langsam?)  fokozatra a sebváltót. Ha igy is ugyanolyan gyenge, akkor motorhiba (kefe, forgórész...?)

000000000

Szia! Ha jól emlékszem, Te villamos mérnök
vagy. Így gondolom ismered a DC villamos motor
alapképleteit, és diff. egyenletét.
Így ezekbe behelyettesítve a 110V-os
feszültséggenerátoros egységugrás üzemi feltételt (amit a javaslat lefordítva
szakmára), pillanatok alatt a
T=0 időpontban és annak környezetében
megkapod a választ is.
 
A dolog tanulsága abban van, hogy
lehetőleg ne viselkedjünk tudatlanságból
kifolyólag "elefántként a porcelánboltban".:)
Azaz talán egy ekkora motort 5-6 V-ról kezdjünk
egységugrasztani, és 20 V fölé kár menni
amatőr körülmények közepette.
Ugyanis így szakszerűen, és korrekten
járunk el.

000000000

Bocsánat, az előbbit a #4546-ra írtam válaszként.

SquirrelTech

Nem vagyok villamosmérnök.
Vélhetően, ha a 110 volt megoldható, akkor esetleg kisebb feszültség is - így valóban lehetne kísérletezni az általad leírt törpefeszültségekkel. De az 5-6 voltot meglehetősen kevésnek tartom T0 időpontban is...

4um5b65d

Valahogy én sem értem, ha egy  DC 24V-os motort tudok üzemeltetni 24V-ról, akkor ezt 110V-nál miért nem működik ???
Persze, lehet, hogy a logikám rossz, vagy nem is 110V-os a motor, vagy megint csak egy kuncsaft fogási kísérlet tanúi vagyunk.
Na mind1, nem is próbálom megérteni....