Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Kedves grekon, túl gyorsan válaszoltam az előbb. A késtartóm állítható magasságú és vadonat újak, nem rég készültek. A prizma illetve kés helye huzalszikrán készültek miután magát a késtartót derékszögbe köszörültem. A keresztszán és a kisszán holtjátéka minimális, a vezetőprizmák szorítócsavarjait rendszeresen figyelem a hosszánt ahogy említettem is rögzítem leszúráskor. A gyorsacél kést hol én köszörültem, hol huzalon vágtuk meg 2 vagy 3mm-nél nem csináltuk nagyobbra, de vettem forrasztott lapkás kést azzal sem volt jobb függetlenül mennyire fogtam közel a késtartóhoz. Egy valami maradt abból amit mondtál a hántolás és a sebesség. A hántolásnak egyenlőre nem fogok neki állni a sebességet meg próbálgattam ~180-800-ig ø-től és anyagtól függően. Mind ezeket elmondtam több embernek illetve azt is, hogy gépkönyv alapján mérve a főorsón 0,2-et tudtam emelni mielőtt utánna húztam a csapágynak. Az esztergám 1960as évek eleji, bár az biztos, hogy van mit tanulnom esztergálás terén hiába tanultam és dolgoztam egy keveset, de ha valamit nem tudom inkább kérdezek. Ezért vagyok itt fent is pl mivel nem nagyon tudok kit kérdezni.

000000000

A tokmányt hátlappal együtt szereltem le és vissza, a munkadarab nem volt megütve ezért kérdeztem a hátlap újboli felszabályozását és igen ugyan attól a diótól húztam.

grekon

" A keresztszán és a kisszán holtjátéka minimális" attol az lötyöghet , tegyèl rà oràt ès feszisd meg fel le .

grekon

A hàtlap nem volt megutve ?? Le turulted jol illesztès elott?? Jo minossègu ,àllapotu a tokmàny ???

000000000

A tokmányom sajnos megérett a cserére az 100% a tokmány hátlapja tiszta, ütés mentes. Vasárnap gondoltam, hogy kinézek a vásár használt részlegére ott sokszor találni időseknél cégtől elmentett jó állapotú holmikat. Egy 200as 3 pofás TOS tokmányom van, de felrakni nem szeretném mivel mindenki azt mondta, hogy a súlya miatt kinyírja a főorsó csapágyait.

ysc3kmx9v

Végigolvasva a hozzászólásaidat felmerült bennem, hogy a legjobb lenne ha meg tudnál kérni valakit aki tud esztergálni, próbálja meg ő is mielőtt mindent szét szerelsz. Mint ahogy előttem is írták a leszúrást több tényező is befolyásolhatja. A tokmány ütése nem,  rosszul fogása viszont nagy hatással van a leszúrásra. Pontosabban, amikor a pofáknak csak a hátsó része fog, ilyenkor az anyag állandóan billeg.

Robika37

Szervusz András !
Ha időd engedi gyere be Kaposváron a hidraulika szervizbe a hasítód kapcsán már beszélgettünk személyesen. átbeszéljük ezt az eszterga témát és szerintem mindjárt tisztábban látsz....
 
Üdv: Visnyei Róbert/ Robika 37 :-D

000000000

Rendben, első lépés akkor egy új tokmány beszerzése,Róbert hétfőn ha lenne rám egy kis ideje valamikor délután bemennék akkor. Addig is köszönök minden hozzászólást és tanácsot!!!

Miki2

Sejtettem, hogy valaki beleköt.
Akkor nevezzük csapos éknek.
A csap átmérője az ék szélességével egyenlő (általában).

hostya

Ez nem kötözködés, legalábbis nem annak szántam.
Az orros ék az az ami..  :)
 
Szegnyereghüvely reteszelésre nem használnak ilyet.
Csapos ékről írhatnál bővebben, mert (veled együtt) megöregedtem a szakmában, de ilyenről még nem hallottam...
 
Én értem hogy miről beszélsz, a "csapos ék" az nem más, mint egy csapos csavar,vagyis nem ÉK hanem inkább retesz a funkciója..
 
"A csap átmérője az ék szélességével egyenlő (általában)."
 
Érthetőbben:
A csap átmérője a szegnyereg hüvelyen lévő ék/retesz horony szélességével egyenlő (általában)    
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/csapos%20csavar.JPG" border=0>
 
Tudod, ezt a fórumot többnyire hobbisták olvassák, és egy magadfajta tapasztalt szakembertől elvárható hogy az alapvető gépelemek (ék,retesz,csapos csavar) megnevezését helyesen használd...
 
Ez a hozzászólás sem kötözködés, inkább csak kiigazítás.
Remélem nincs harag.. [#integet2]
 

Csuhás

Amiről a kolléga írt az olyan mint egy kis kalapács, aminek a feje csúszik a reteszhoronyban, míg a nyele egy furatba illeszkedik. Előnye a csavarral szemben az hogy nagy felületen támaszkodik a reteszhoronyba és nem veri ki azt. Nemrég újragyártottam a gépemhez, úgy hogy a meghosszabbított szárára menetet vágtam és egy anyával rögzítettem. Az ilyen T alakú retesz pontos nevét magam sem tudom, de így néz ki:
http://cnctar.hobbycnc.hu/Csuhas/Linkelt_kepek/retesz.jpg" border=0>

jani300

Jól körbejártátok ...
Legalább mindenki tudja ezután hogy néz ki :)
Én is éket írtam volna egyébként , pedig tudom már hogy retesz :)
Szerencsére ebből kimaradtam , azt néztem Ki írta , és feltételeztem hogy tudja miről beszél . De legyen minden szakszerűen megfogalmazva , az rendben van .
De akkor ne kottyanjon semmi !!! :)

ysc3kmx9v

Nagyszerűen oldtad meg,jobb megoldás mint a gyári. Az eredetieknél csak csapja van az éknek, nálad menetes szár, ami stabilan rögzül, a hüvely vissza rakása is könnyebb.

7cim5mm0

A szegnyereghüvely menesztésére használt alkatrész tulajdonképpen egy egyedi kivitelű siklóretesz.  
Azért nem csavarral, hanem csappal van rögzítve, hogy önbeálló legyen. (Pontos gyártás esetén erre nem lenne szükség.)
Nem sokkal jobb mint a csapos hernyócsavar, ennek a csapfészke verődik ki, a hernyócsavar meg a hornyot eszi meg. :)

7cim5mm0

A külső lapolás mi célt szolgál a szegnyergen?