Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Csuhás

Egy modellezőnek nagy kincs, de magam amióta e2n tulaj vagyok már az előző emu 200 gépem is rettenetesen kicsinek tűnik. Ezen a gépen nagyon hiányzik az előtolás irányváltó, és a három fokozatú  lapos szíjas váltó is keserves frekiváltó nélkül.

Bordogh

Üdv! Kérnék egy kis segítséget. A gépemet ezzel a 125 -ös tokmánnyal vettem évekkel ezelőtt, de azóta sem láttam ilyet sehol. Milyen gyártmányú tokmány ez. Egy edzett belső pofa garnitúrát keresek hozzá mert ami most benne van gödrösre van kopva.
http://kepfeltoltes.hu/view/160222/k_ld_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/160222/k_ld_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu" TARGET=_fnew>http://www.kepfeltoltes.hu

sasi

Ezeket a pofákat kár lenne kicserélni, csak felkel őket köszörülni, vagy esztergálni.
 

Bordogh

simán egyenesre köszörülni a felületet? nem csináltam még ilyet, van állványos köszörűm is meg szelepköszörűm élezéshez, mindegyiken van gyémánt tárcsa. Érdekelne a módja... Amúgy a tokmány gyártóját nem tudod váletlenül?

Csuhás

Dehogy! Gépen kell köszörülni a használatnak megfelelően előfeszítve. Mindjárt keresek valami képet hozzá.

Csuhás

http://www.sasovits.hu/cnc/eszterga/fogasok/tokmany_koszorul.htm" TARGET=_fnew>pofa 1
Vagy itt pl. a 29059 hsz. környéke.
Vagy google képkeresés a "lathe chuck grinding" kulcsszóval.

Bordogh

Köszi az oldalt láttam jópár hasznos dolgot számomra. Még egy alap kérdésem lenne. amikor tokmányt cseréltek akkor annak a futáspontosságát hogy állítjátok be? Csak simán mérőóra, és forgatva a tokmányt akkor húzzátok meg a csavarokat amikor az a lehető legkevésbé tér ki ? Illetve mekkora befogott anyagon érdemes mérőórázni? Minél nagyobb átmérőjűn, vagy kisebben ?

Csuhás

Új tokmányt a hátlap pereme vezeti. Ha tokmányt cserélsz azt a hátlappal együtt teszed. ( Minden tokmányon fixen rajta van a hátlap.) A hátlapon a peremet magán a gépen a helyén kell pontosra esztergálni, esetleg új lépcsőt kialakítva. Illesztő perem nélkül csak a csavarokra nem szabad bízni a tokmányt mert szaggatott felületet esztergálva elmozdulhat. Új tokmány esetén századra fut a tokmány illesztőpereme, külseje, a pofák és az abba befogott köszörült anyag. A linkelt  oldalon az oldal alján visszalépve találsz illusztrált leírást a hátlap szabályozásról, és javításról is.

Bordogh

Nem új tokmányra gondoltam, hanem ha pl cserélek 3 pofásról 4 pofásra. A tokmány tárcsa fixen rajta van a tokmányon, rá van csavarozva. A tokmánytárcsából állnak ki a csavarok amivel rögzítődik a főorsóra. (egy emu 200 as gépről van szó) az esztergályos c. könyvben csak annyi van a tokmánycseréhez, hogy a tokmányba befogott anyagot kell mérőórázni, és annak megfelelően kell a rögzítőcsavarokat meghúzni. nekem ez elég pontatlan megoldásnak tűnik, órákat szívtam vele mire viszonylag koncentrikus lett a beállítás, ezért kérdezem, hogy hogyan kell, mert tuti hogy valamit nem tudok :)

jani300

Szia !
Minden tokmányhoz kell(ene) egy tokmánytartó lap . Ez alap van cserélve a főorsón , a tokmány nem állítható a lapon , egy illesztőperem adja a helyzetét .
A különböző (gépenként) főorsó végződések biztosítják hogy tokmánycsere után ugyan abban a helyzetben legyen a tokmány .
Lehet rosszul értetted amit Csuhás írt .  
" ( Minden tokmányon fixen rajta van a hátlap.) "

jani300

Nem tudom milyen főorsó végződése van az EMU nak  de amit írsz abból rövidkúposnak tűnik , 3 csavarral rögzítve .
Ha így van akkor szerintem a tokmánytárcsád illesztése rossz a főorsón .

jani300

Még egy , először a tokmány külső peremének illene futnia , ennek központosnak kellene lennie a tokmány illesztő peremével .
Ha a tokmány külseje már jól szalad , akkor lehet ellenőrizni hogy a pofák jól fognak-e .
A főorsón a tokmánytartó lapot biztosan nem kell állítgatni , nem is lehet(ne).

Csuhás

A főorsóvégződés úgy van kialakítva hogy oda a tokmánytárcsára fixen felfogott tokmány mindig pontosan illeszkedjen. Pont azért ha cseréled a tokmányokat akkor ne kelljen foglalkoznod a beállítással. A szavaidból úgy vélem hogy rövid kúpos az orsóvég a gépeden. Ezt kellene ellenőrizned.  A tokmány helyzetét a kúp és a mögötte levő homlok felület határozza meg. A kb 1cm hosszú kúpos felületnek sértetlennek kell lennie. Nem lehet rajta olyan sérülés, felverődés ami kiáll a felületből. Egy órával ellenőrizve ennek a felületnek ezred pontossággal futnia kell hasonlóan a mögötte levő síknak. Az esztergályosok még a tárcsát is összejelölik a főorsóval hogy a három lehetséges felrakási helyzetből csak egyet használjanak. A tokmányhátlapnak kézzel feltolva a kúpra pár tizeddel a sík felület felütközése előtt kell szorulnia. A csavarokat meghúzva fog a kúp még azt az egy két tizedet összeszorulni. A hátlap illeszkedő felületeinek ugyanúgy sértetlennek és TISZTÁNAK! kell lennie. Az általad leírt bizonytalanságot okozhatja hogy egy forgács nyomódott a tárcsába és az bizonytalan érintkezést ad. Kérlek ellenőrizd ezeket, és valószínűleg megtalálod a hibát.  
( Ha tudnám hogy a közelben laksz mondanám hogy gyere ki Fótra és élőben is megmutatom mindezt. )

István83

Üdv!Érdeklődnék,hol lehet 12*2 balos trapézmenetes orsót,és anyát venni?E2N eszterga  
kereszt szánjához kellene.Több hajtástechnikai oldalt néztem,mindegyiknél csak 12*3 van.

nonopapa

Szia.
Nem fogsz kapni mert(ha jól emlékszem) nem szabványmenet.Ha tudod legyártod magadnak,vagy legyártatod valakivel..