Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

7cim5mm0

Ne vitatkozzatok, kétféle E2N létezik, siklócsapágyasból viszonylag kevés van.
"siklócsapágyas elöl, hátul görgős";
 ,,A főtengely a munkaoldalfelöli oldalon /főcsapágy/ utánállítható siklócsapágyban míg a másik oldalon golyóscsapágyban fut."E2N gépkönyv, KART, 21. oldal  
Na most melyik? :)
Hátul golyóscsapágy van, nem görgős, nem mindegy!

7cim5mm0

Soha nem fogom megérteni, hogy egy hobbi célra használt gépen mért nem mindegy a főorsó csapágyazás típusa.:)
Aki nem tudja a siklócsapágyat beállítani, valószínűleg a görgőssel sem boldogul, ha rossz a hézag, minkettő besül, vagy remeg nagyobb fogásnál. Kenés nélkül pedig ugyanúgy tönkremennek.
Kár ezen gondolkodni meg vitázni, hogy melyik a jobb, mindkettőnek van előnye, meg hátránya is, a csapágyazás típusa pedig nem a gép méretétől függ.

r2u4n063m

Így kerek! :)  
Volt mindkettőnk mondandójában (rész)igazság, meg tévedés is. A golyós-görgős az ronda volt [#idiota]
A melyik a jobb vita, az meddő dolog, felesleges is, de ha már itt tartunk, akkor inkább a karbantartás, állítási lehetőség lenne érdekes, illetve hogy melyiket olcsóbb cserélni.

7cim5mm0

Amint írtam a beállítás mindkettőnél ugyanolyan gondosságot igényel, talán a siklócsapágyasnál hamarabb jelentkezik a nem megfelelő beállítás tünete, de ez nem jelenti azt, hogy ettől rosszabb lenne.
A csere költségek, ha az árakat nézzük ugyanúgy magasak, bár gyári új sikló csapágyat ma már nehéz találni. Az utángyártottak pedig sajnos a nyomába sem érnek a gyárinak.

mxjj54gxi

Ha már itt tartunk: hogyan kell legyártani egy ilyenhez egy siklócsapágyat?
Megvenni az anyagot, esztergálni, illeszteni, stb. és kész is van (persze ezer óra melóval), vagy van valami extra trükk is a dologban a nyilvánvaló hozzáértés szükségességén kívül?

zozo

"Uraim meg vagyok Magammal elégedve."
 
Nagyon meg lehetsz, ha még a "magammal"-t is nagy M-el írod. Gondolom, az én-t is nagy É-vel kezded[#smile]
A sikerhez amúgy gratulálok, legyen hasonló a folytatás.

zozo

Dama-nak szólt természetesen

7cim5mm0

Nagyjából ennyi, ahogy írtad, az illesztés hántolással történik, ott lehet nagyon elrontani.  
Amellett, hogy sok munka, az anyagminőség megválasztása nagyon fontos, és lényeges még, hogy nem a csapággyal, hanem az orsó (köszörülés, ha szükséges), és ha kell, akkor az orsóház rendbetételével (esetleges sérülések javítása) kezdődik az egész.
Az új csapágynak rendelkeznie kellene hántolási ráhagyással is.

9pk59nuy

Siklócsapágy beszerzés témához szeretném hozzáadni az általam ismerteket.  
A régi motorszerelők munkájához elengedhetetlenül hozzátartozott a csapágyöntés tudománya. A fémolvadékot kompozíciónak hívták és nem mondták meg az összetételét senkinek.
Ha valaki probálkozna csapágyöntéssel, akkor a Pattantyús kézikönyvben kell megnézni, mert emlékeim szerint abban benne van a leírása.

mxjj54gxi

Na éppen ezt akartam mondani, hogy a gőzöskorszak alapvető napi rutinjába tartozott valamelyik csapágy megöntése, azokat állandóan cserélték (mondjuk volt is rajta terhelés rendesen, átlagban 5-7 tonna csaponként a statikus terhelés)
De ez olyan természetes volt a műhelyekben, mint a levegővétel - na jó, kis túlzással

r2u4n063m

Arról van-e információ, hogy a siklócsapágyas gépbe görgős csapágy beszerelhető-e mindenféle átalakítás nélkül, vagy nem kompatibilisek. Ezt a részét még nem láttam a gépnek.  

Csuhás

Szinte biztos hogy egyszerűen nem alakítható át.
A főorsó csapágyak eleve (más)kúpos felületre húzhatók fel, ugyanis a kúp rugalmasan tágítja a belső gyűrűt. Így lehet a csapágyhézagot után állítani.

f35ezvjs

Szia!
 
El ne told a gépedet!! Miért akarod azt átalakítani? Azt a gépet így tervezték meg és nagyon precíz is lett. Ha rossz a csúszó csapágyad azt tudod pótolni a karcagiaktól.
Biztos nem esztergályos vagy (bocs ezt nehogy sértésnek vedd)mert akkor tudnád így egyes műveletek könnyebben végezhetők el, mint pl a leszúrás.na de nem is ragozom ezt tovább

r2u4n063m

Nagy kár, egyszerűbb lenne az élet, ha szerelhető lenne mindkét módon, mihez jut hozzá az ember alapon :)  
 
ˆ DeaK Jozsef
Nem kívánom eltolni, csupán a lehetőségeket szeretném felmérni, ha majd a jövőben sor kerül ennek a résznek a cseréjére. Most már tudom, hogy mással nem helyettesíthető.  
Sajnos nem vagyok valóban esztergályos, tanultam esztergálni még iskolai képzés keretében, de még hosszú út áll előttem, ehhez első lépésként eladtam a motoromat, és az említett esztergagép lett belőle.  
Engem érdekelnének még ezek a műveletek, egyéb kapcsolódó dolgok, de talán más sem bánja, ha némi többlet tudásra tehet szert :)

KoLa

A leszúrás az egyik legprofibb megoldás az esztergán!főleg ha magunk köszörülünk kést hozzá!
Egyszer régen egy öregebb szaki azt mondta nekem hogy: " aki jó leszúrókést tud köszörülni az mindenféle kést megtud köszörülni!"
Ez az alap,és ezt tudni kell siklócsapágyas géphez is, és görgős csapágyas géphez is, nincs nagy különbség! csak előtolás és fordulatszám kérdése az egész,megfelelő mértékben!
Egy jó beállítás csodákra képes!nem a főorsó csapágyazáson múlik az hogy, tudunk leszúrni vagy nem![#eljen]
És a lapkás leszúró késekről még nem is szóltam!