Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

s2k5ycubj

Ne tévedjünk el nagyon az 5w-30-as olaj 30 as viszkozitású 80-90 fokon és az 5-ös a viszkozitás változást jelöli a hőmérsékletre,tehát valamivel sűrűbb lesz hidegen. Sok gépben elmegy ez az olaj,én is ilyet raktam az enyémbe. A TCL-46-os ennél sűrűbb,de biztos,hogy jobb olaj a gépbe. Viszont vannak esztergák (pl E400) amibe kifejezetten híg olaj való. És még azt is hígítani kell a gépkönyvi leírás szerint.

s2k5ycubj

Ha jól emlékszem az E400-ba 20% gázolaj kell. De lehet,hogy petróleum,már nem emlékszem pontosan.

svejk

Maradjunk annyiban, hogy ezeket a dolgokat még a szakértők sem értik, legalább is sokan sokféleképp magyarázzák.
http://www.olajinfo.hu/index.php/fogalomtar/7-mit-jelent-a-viszkozitas" TARGET=_fnew>Ez a magyárázat sokszor előfordul, így a nagy számok törvénye alapján hihető is lehet.
Egy biztos a motorolajoknál a szám nem a konkrét viszkozítást mutatja, hanem egy-egy osztályt.

fpm64xtbb

Svejk-nél van az igazság hobby szinten nem kell ezt túl spilázni akinek meg hobby szinten e-400 van az vegye meg a belevalót!

mxjj54gxi

Basszátokmeg, komolyan mondom idegesítőek tudtok lenni néha. [#confused][#confused]
Legalább egyszer néznétek utána, miről beszélek.
http://www.mol.hu/hu/autozzon_velunk/termekek_es_szolgaltatasok/kenoanyag_es_autoapolas/motorolajok_korabbi_evjaratu_jarmuvekhez/mol_dynamic_universal_15w-40_tobbfokozatu_motorolaj/" TARGET=_fnew>csak egy példa
 
Ennek az olajnak a viszkozitása 15 a száma alapján, 100 fokon!!!
Nézzétek meg 20 fokon:113,7 az a 15!
Erről beszélek, a csudába már!

mxjj54gxi

Bocsánat, 113,7 -->
40 fokon, valszeg 20 fokon még ennél is több.
Ráadásul ha a műhelyed reggelente hideg, akkor még ennél is feljebb kúszhat induláskor.
 
Döntse el mindenki, jó-e ez a hobbiszintű gépének!!

s2k5ycubj

Hidegben elő szokták melegíteni a gépet egy kis alacsony fordulatos járatással. Én is hagyom pár percet menni a gépet kis fordulaton.

svejk

hidd el utánanézünk ezért mondjuk hogy nagy a sötétség a világban és mi sem értjük.
Példádra mindjárt cáfolat a http://www.mol.hu/hu/autozzon_velunk/termekek_es_szolgaltatasok/kenoanyag_es_autoapolas/premium_motorolajok/mol_dynamic_essence_10w-40_reszszintetikus_motorolaj" TARGET=_fnew>10W40 melynek értéke 14.1  mm2/s  100 fokon.
 
Ezért írtam az előbb hogy a motorolajoknál nem a tényleges értéket tükrözi a szám hanem a SAE J300 táblázat szerint van számozva.

mxjj54gxi

És akkor már 100 fokon járatod?
Ne viccelj már!
A 40 fokot sem éri el soha az olajod hőmérséklete, ezt garantálom.

mxjj54gxi

Ez igaz, de hol mérik azt az értéket? 100 fokon!
És mennyi neki 20 fokon? Több lesz mint 95!
És itt az az érdekes, és ez sem egy jó érték.
Nekünk kellő érték az 20 fokon 5-8 között van kábé.
Ilyet motorolajok között nem találsz. Ezért is nem ajánlja szakember ezt.
Én elmentem a molba, ott kaptam nevet, telszámot, beszéltem kenőolajos szakmérnökkel, az első volt, amiről lebeszélt, az a motorolaj volt, ez miatt.
A motorolajnak magas hőmérsékleten kell teljesítenie, ezért ott jó.
Ami nekünk kell, az majdnem a varrógépolaj kategória. Eleve sokkal kisebb teljesítményűre van szükség, mivel jóval kisebb tömegek és nyomatékok dolgoznak, alacsonyabb hőfokon, többnyire görgős csapágyazásokon, ellentétben a főtengelyek siklócsapágyazásán, és annak hőmérsékletén. Hol van esztergában 200 lóerő egy főorsón? De még 50 sincs, ami a legegyszerűbb autó főtengelynél is előadódik.

svejk

Egyébként éppen baja nem lesz a gépnek tőle, mert még ha 1 hónapja is állítottad le akkor is van annyi kenőanyag a helyén, hogy amíg beindul a szóró olajozás addig lesz kielégítő kenés.
Járatni pedig  még a 20 fokon tartott gépet is szokták munka előtt.
 
A TCL-46-nak -27 fok a folyáspontja de ki az az állat aki akár 0 fokban is odaáll az eszterga elé? Ott már a szánkenő olaj is rég megdermedt.
 
Ezeknél finomabb mondjuk 5-ös olajat megint bugyutaság lenne önteni mondjuk egy E2N-be mert szanaszét szórná, kifolyna a réseken, nagyon sok helyen csak  fém a fémen tömítés van.
 
 

svejk

No tehát nem kell idegeskedni, a mai világban már csak részigazságok vannak. :)
Az 5-ös meg varrógép olajra az ellenvetésem pedig a #23140 végén olvashatod.
 

svejk

Váltóban a túl híg olaj szintén kedvezőtlen a fogaskerekek "csattognak" tőle, a fogak összenyomásakor azonnal ki is préselik a túl híg olajat.
Nem véletlen találták fel a váltóolajakat.
És csak azért is leírom még egyszer, hogy a TCL-46 és az ahhoz hasonlók jó kompromisszum minden helyre hobbyban, és felesleges túlmisztifikálni.
Egy 40-50 éves gépnek nem ez a legnagyobb kérdése.
 

s2k5ycubj

A nagy gépem a hátsó műhelyben van,sajnos fűtés nincs,a tavalyi télen is voltam olyan "állat",hogy hátramentem esztergálni. A szánkenés bizony varrógép olajjal is megfelelő olyankor. Egy fél óra után átértékeli az ember a hideg van fogalmát az biztos. Nekem ráadásul az akkor használ tokmánypofa úgy viselkedett mint egy ventilátor,nem volt kellemes élmény.

svejk

Biztos nem volt sok irigyed! :))