Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

ez jól összekavarodott...
Hiába, ha több felé figyel az ember...

000000000

Pusztán arra voltam kíváncsi, h mi is az a valami amit itt előfeszített orsónak hívnak.
Erről volt valami elképzelésem, és úgy tűnik nagyjából jó volt.
A Hiwin egyik katalógusában vannak golyós orsó végek.Ezek között van olyan is amin van menet és olyan is amin nincs.  
A menetes végűeknél van ékhornyos végződés, a nem meneteseknél nincs.
Ezért gondoltam arra, h a menetre felcsavart anyával lehet az orsót feszíteni.
Szóval akkor van feszítve az orsó ha a csapágy belső gyűrűje az orsóhoz a külső gyűrű ,meg a házhoz van elmozdulás mentesen rögzítve?  
 
Egy füst alatt kérném az admint az előző két Hsz törlésére.

Szalai György

Van ebben némi fogalomzavar, én is azt hiszem.
 
Amikor egy csapágypár kottyanását minimalizáljuk a tengelyen lévő zárható anya beállításával, az szerintem simán kottyanás-mentesítés. (Gyakran ezt előfeszítésként emlegetik szerintem helytelenül.) Mikor a golyósorsón lévő két golyósanyát egymáshoz képest beállítjuk, szerintem az is kottyanás-mentesítés. A kottyanás-mentesített alkatrészek között csak kicsi távolság és hőmérséklet különbség engedhető meg.
 
Az előfeszítés kifejezés szerintem akkor helyénvaló, ha ellenőrizhető, beállítható, valamilyen alkatrész által garantált erővel történik a „kottyanás-mentesítés”. Tehát az anya alatt, ismert nyomóerőt képviselő tag is van. Rugó. Már nem csak acél spirálrugó vagy tányérrugó lehet, hanem akár megfelelő rugalmasságú műanyag is.
 
Amikor egy hosszú alkatrész (golyósorsó) belógását csökkentjük, vagy rezonanciapontját eltoljuk, és ennek érdekében a két végénél fogva a csapágyakon keresztül utófeszítjük, akkor sajnos rugó maga a hosszú alkatrész is. Szerencsétlenebb esetben a gépváz is. Hogyha nincsen az előfeszítést létrehozó erőátviteli láncban méretezett rugós tag, akkor semmi nem garantálja az előfeszítő erő állandó értékét, azt sok esetben a hőtágulás is szélsőségesen befolyásolja. Ez a gépipari bűnözés egy formája. Alkatrész gyilkosság.
 
„Ezért gondoltam arra, h a menetre felcsavart anyával lehet az orsót feszíteni.”
Pedig nem. Az orsó egyik végén lévő menetre tekert zárható anyával lehet a suport csapágypárt kottyanás-mentesíteni. Az orsó másik vége, csak úszó csapágyazáshoz van előkészítve. (Laza illesztéssel kapcsolódik a csapágy belső gyűrűjéhez.)
 
„Szóval akkor van feszítve az orsó ha a csapágy belső gyűrűje az orsóhoz a külső gyűrű ,meg a házhoz van elmozdulás mentesen rögzítve?”
Az orsó akkor van feszítve, ha mindkét végén mereven szerelt csapágy van, (egyik sem úszó) és a csapágyak külső gyűrűi, egymáshoz képest, rugóstagon keresztül megfelelő erővel spanolják az orsót.

000000000

így már világos![#worship][#worship]
Köszönöm![#wink]

keri

Lehet hogy nincs külön berakva rugalmas ellem, de a csapágyak csavarral egymáshoz feszítése során az alkatrészek rugalmas torzulást szenvednek. Mivel nincs tökéletes merevségű anyag, ezért ez szükségszerű velejárója a kottyanás mentességnek.
 
Nekem pl. előfeszített kocsik vannak. Ezt úgy csinálták hogy nagyobb golyókat raktak bele. A rugalmas ellem maga a kocsi, de konkrétan a golyókra is meg van adva a paraméter, hogy mekkora erőre mennyi a torzulásuk.
 
Szerintem az anyás megoldásnál is elég jól be lehet állítani az erőt a lehúzási nyomatékkal.
Orsót nem, de bringát és motort szereltem elég sokat. Ha simán úgy állítom be hogy kottyanás mentes legyen akkor terhelés alatt tuti kóvályogni fog a csapágy. Úgy kell beállítani hogy picit szoruljon, a kottyanás mentes állapothoz képest még feszíteni kell rajta elég sokat, és akkor fog szépen futni a kerék. Persze arra is vigyázni kell hogy ne legyen túl szoros, mert akkor gyorsan tönkremegy a kónusz.
 
Amúgy meg van ráció abban, hogy nem árthat egy megfelelő rugalmas ellem beiktatása, hiszen hőtágulás, kopás meg pontatlanság miatt jó ha az előfeszítés ereje viszonylag stabil marad.
 
Mondjuk egy elég erős rugó alátét a kónusz anya alá megfelelő.

ukcge40u

VTamással azon tanakszunk, hogy elég lesz-e a masinámhoz a 25mm-es szíj?
Szerintem igen, ő meg bizonytalan.
A motorokat a jövő héten rendelem meg, és biztos, hogy 6.2Nm-sek lesznek.
 
Mit gondoltok?

keri

Ha tudod mekkora kerék lesz a motor tengelyén, akkor tudod mekkora vonóerő hat majd a szíjra és feltételezem meg van adva erre a paraméterre egy ajánlott érték a szíjra.

ukcge40u

Azt tudni, hogy a kerék maximális átmérője 70mm lehet, de az már a fizikai határ. Ott már konzol van.
Az optimális a 60-65 körüli átmérő a golyósorsón.
A motoron ennek a fele lesz, a helye még nem fix, "bárhová" kerülhet.
 
A motor 6.2Nm, az átmérője pedig 30mm körüli lehet, illetve az a jóh a pont a fele, átmérőben/fogszámban(?), mint a nagy.
 
Az autók vezérműszíja is ekörül van, ha oda jó, akkor ide is, gondolom én, amatőr. [#vigyor3]

KoLa

Gondolj arra hogy egy autó vezérműszíja is kb 25 mm és összehasonlíthatatlanul nagyobb nyomatékot bír éveken át!!!

KoLa

Én 12 Nm-es motorokra tettem hasonló szélességűt felező áttétellel

ukcge40u

Úgy látszik, gondoltam rá.
Úgy egy jó órával ezelőtt, mert én is ezt írtam Tamásnak...
Vagy csak akartam? [#fejvakaras]

ukcge40u

Akkor eldöntöttük, 20-25mm szélességű szíjhoz kell a kütyü.  
...izé, a kütyü meg a géphez...

279nwbpsa

Pont ezt írtad!A részleteket magánban megbeszéljük.

keri

Miért a vezérműnek mekkora nyomaték kell?
Kézzel szoktam átforgatni, tehát azt is mondhatnánk hogy nem nagy, de ki tudja mekkora erőkarral forgattam át? Szóval ez nem nagy támpont.
 
Én híve vagyok annak hogy legalább becslő számításokat végezzünk.
 
30mm átmérőjű kerék az 15mm, vagyis 0,0015méter erőkar, ami 6.2Nm/0,0015m=4133N erőt jelent a szíjon. Az autó vezérművén a kerék lényegesen nagyobb ármérőjű, talán 10cm körül van, vagyis ugyan ekkora forgató nyomaték hatására 620N erő ébredne ez autó vezérműszíjában.
 
Sajnos a PowerBelt adatlapjain nem találtam semmi érdemleges infót a terhelhetőséről, de most már tudod mihez viszonyítsad.
 
Persze a 6,2Nm az elvi maximális értéke a motornak, menet közben jó ha felét leadja, de ha már méretezünk akkor illik a szélső értékeket figyelembe venni.

ukcge40u

Hát, a fene tudja.
A P2A-ból ezen a gépen szerintem ki lesz hozva az elvárható maximum.
Az pedig a felső Amperhatár, és simítva-korlátozva 90V.
 
Majd kiderül... :)
 
Ha visszajöttem, akkor magammal hozom a trafóimat, és elmeséled/elmesélitek, hogy mit tegyek a szekunder végére, hogy mehessen tápnak.
 
Van egy hagyományos trafóm, ha jól emlékszem 18/24/48V -nál van csapolva.
(tippelek, ha mindegyik kimenetre kötök valamit egyidejűleg, akkor azok összteljesítményével kell kalkulálnom a terhelhetőségnél.)
 
Akkor van egy toroidom, ami egy 2x éves kompakt lemezjátszós hifiből emeltem ki, neki a bekapcsológombon is van áramkör (lágyindítás?), és tud valami 3,x/~30 volt körül.
 
Tényleg, egy jó toroidért odaadnám a másik 22"-os műhelymonitornak valót... :)