Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

f2266unib

Lemaradt: A lassu sebesség épp csak annyira gyengusz, hogy kézzel lefogható. Ha tudja valaki milyen paramétereket vegyek figyelembe az jó lenne...

ukcge40u

Mivel én nem értek annyira hozzá, így csak beledünnyögnék annyit, hogy kis feszültségnél DC módban talán a PWM megoldás lehet.
Nem tökéletes, de talán jobb lenne picinyég...

f2266unib

A feszültség 75 ill 35 V. A szekrényben fogalmam sincs mi lehet, nem szedtem szét, több kimenete is van....A pwmhez meg végképp....Igazából valami "faék" megoldás lenne a jó....(ránézek erre a pwm-re is azért. Köszi)

motion

Üdv. mindenkinek.
Az alábbi motorról nem tud valaki valami infót adni?
Yaskawa DC Servo
UGRMEM-02SSA42
P/N  UTOPI-050SC15B
S/N  0J1351-14
 
Én sajnos semmi infót nem találok róla.
 
Motion

Szalai György

De hát a faék megoldás az éppen hogy a szíjáttétel. Egyszerű és az felel meg legjobban az eszterga főorsó fordulatszámának változtatására. Az elektronika nem csodaszer.
Hiszen bármilyen motort is használsz, a direkt hajtásnál a motornak maximum a csúcsnyomatékét használhatod alacsony fordulaton. De oda már „komoly” visszacsatolt zárt hurkú fordulatszám szabályzás kell és a motor fordulatszámától független hűtés. Ezek nélkül a motorod forgatónyomatéka alacsony fordulatszámra leszabályozva (ahogy tapasztalod is) végletesen lecsökken.  
 
Tehát ahhoz, hogy alacsony fordulaton elég forgató nyomatékod legyen, többszörösen túl kéne méretezned a motort. Ez nem olcsó és nem praktikus.
Csak az áttétel képes megtöbbszörözni a motor nyomatékát és egyidejűleg csökkenteni a fordulatszámot. Így az a kicsi motor, ami a nagyobb fordulatszámú, alacsonyabb nyomatékigényű megmunkáláshoz elég, elég lesz az alacsonyabb fordulatú, nagyobb nyomatékigényű használatkor is.
 
Ha mégis elektronikát akarsz, vegyél egy encoder visszacsatolást alkalmazó DC motorvezérlőt. Azután a DC motorod ventillátorának helyére szerelj egy encodert. Majd tegyél rá külső ventilátoros hűtést. Dobáld ki a szekrényből a mostani motorvezérlést, csak a trafót, egyenirányítót és a kondenzátort hagyd meg tápegységnek. Akkor lesz alacsony fordulaton annyi nyomatékod, amit a motorod még szolgáltatni tud leégés nélkül. Ha ez elég neked alacsony fordulaton, akkor nyertél. Esetleg, (mivel pozíció szabályzásra esztergáláshoz nincsen szükséged) vehetnél egyszerűbb tachométeres visszacsatolású analóg szabályzót, de hol találsz ma már olyat.
 
A nagy potit elfelejtheted, azzal nem lépsz előrébb. Ugyan ilyenek lennének a nyomatékaid, mint most. Az körhintához való.
 
Ha AC-ra váltasz, áttétel nélkül, akkor vehetsz egy böszme nagy motort, egy hozzá való fluxusvektoros frekiváltóval. Így lesz nyomatéktartó szabályzásod, ami alacsony fordulaton is kiszolgálja a nyomaték igényedet. Többe kerül, mint a géped eddig összesen.


hostya

Csak nem arról az E1-ről van szó, amit egy nagy DC motorral hajt a tulajdonosa?
Már próbáltam visszakeresni de nem találom sehol, pedig kép is volt róla. (ugy emlékszem)
Ha igen,  akkor kézenfekvő a megoldás: Dahlander motor + szijátétel.  Erededetileg is az van ezen a tipuson.

bmejdz9nu

https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/Yaskawa_Minertia_Smotor_URGEM-08MB20E/TSE-C253-10C.pdf" TARGET=_fnew>A második oszlop...PDF. sajnos elég gyenge minőségű (már), de minden megtalálsz benne...

motion

Benne van mindkét listában.60W.
Köszönöm mind kettőtöknek.
(ahhoz képest, hogy milyen kicsi motor...én olyan 30-40W-ra tippeltem.)
 
Motion

000000000

"Esetleg, (mivel pozíció szabályzásra
esztergáláshoz nincsen szükséged) vehetnél
egyszerűbb tachométeres visszacsatolású analóg
szabályzót, de hol találsz ma már olyat."
György, ezeket nem értem.
Mindenhol találsz olyat, még az én hajtásom is
fogad tachót, hiszen a tachó a CNC világ
egyik legcsodásabb dolga, az encoder elbújhat
mellette, hiszen nem is sebesség mérő alapból.
Kell hozzá egy kis deriválás, integrálás,
hogy igazi sebességet kapjál, de mivel relatív digitális, buta eszköz, mint az éjszaka,
időállandó függő.
A másik: soha nem értettem, hogy pozíciószervót
(főleg játék 128 bites hibatárolójút) miért is
alkalmaznánk egy esztergánál főhajtásnak,
amikor 99.9 %-ban sebesség szabályzás is elég,
akkor egy magasabb szinten (+integrálás) miért
is viszünk be lengést, és veszélyhelyzetet oda,
ahol erre nincs is szükség??

bmejdz9nu

Egy kis bomba...:)  
Nekem "csak" 01-esek vannak... hogy hány "wattos" nem is érdekel... ne foglalkozz vele... A 01-es a 40W-os SanyoDenki-t is verte...(az csak 2 kefés)
Ahogy teszteltem "kenterbe ver" egy E240-et a 01-es!:) Egyébként 14/100-as HD-t hajtok vele...
Tudtad hogy 4 kefés a kicsike (belül)?

Szalai György

Szerintem is. Nem viszünk bele bizonytalanságot, ha nem muszáj.
Ha van tachós, akkor azt kell használni. Ezt mondom. Ha van. Örülök, hogy van, csak itt nem divat tachorol beszélni, mert általában ezen a fórumon a pozíciószabályzás a téma.
A kétkörös szabályzást meg ugye valamiért kerüljük. (Külön tachos sebesség, külön lineáris encoderes pozíció kör.)
Ráadásul az encoder csatornajeléből lehet a sebességgel arányos analógot előállítani, a tachóból meg nem lehet pozíciójelet. (Tudom, hogy Te tudod, de más is olvassa.)
Mondhattam volna mást is, például a kommutációs feszültségtüskék detektálásán alapuló szabályzási módszert, vagy az ellenelektromotoros erőn alapulót, de pont a tacho jutott eszembe.
 
Szóval az encoder univerzális volta és elterjedtsége miatt nem feltételeztem, hogy létezik még tachós motorszabályzó.
De ha van, annak örülni kell.

svejk

Van egy, itt a fórumon nem túl közkedvelt motortipus, mégpedig az univerzális soros.
Ez kis fordulaton épp nagyobb nyomatékot szolgál.
A 2. generációs mosógépekben alkalmazzák, valószínű a szabályzó is kitermelhető.
De direkt errre találták ki a http://www.classiccmp.org/rtellason/chipdata/tda1085.pdf" TARGET=_fnew>TDA1085-ös IC-t.
a fordulatszám tartás tachoval van megoldva, ez a motorokban is megtalálható.
Mivel az esztergán is nagy tömegek vannak valószínű elég a 100Hz-es szabályzóhurok.
Természetesen fékezni egyszerűen nem tud.
 
Az IC-t már használtam de nem hajtástechnikához.
 

000000000

Örülök, hogy egyetértünk.
Azonban ezt írtad:
"a tachóból meg nem lehet pozíciójelet.."
Ebben tévedsz, én még dolgoztam analóg
számítógépen, remekül lehet modellezni,
mérni vele. Hiszen az absolut út (pozíció)
az a sebesség időszerinti integrálja 0 és t
tartományban.

svejk

Erről szívesen olvasnék, minthogy a CNC alapok ott kezdődtek..